BiH
0

Mašić: Vratiti sistem da djeca žive jedna s drugima, a ne jedna pored drugih

FENA
Damir Mašić (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Damir Mašić (Foto: Arhiv/Klix.ba)
Pred istek četverogodišnjeg mandata federalni ministar obrazovanja i nauke Damir Mašić u intervjuu za Fenu izrazio je uvjerenje da će se u narednom periodu učiniti i puno više da bi se konačno otklonile sve anomalnije u obrazovnom sistemu BiH, koje se ogledaju u prisutnim pojavama diskriminacije i segregacije te fenomenu "dvije škole pod jednim krovom“.

S ciljem da pomogne nadležnim kantonalnim ministarstvima obrazovanja gdje je prisutan ovaj fenomen, Federalno ministarstvo je još 2012. godine izradilo dokument "Model ujedinjenja i eliminiranja paralelnih struktura u odgojno-obrazovnim ustanovama u FBiH", na osnovu kojeg su se trebali razviti konkretni akcijski planovi za potpunu integraciju škola u tim kantonima.

"Nažalost, Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke zbog ustavne pozicije nema niti poluge, niti mehanizme kojima može utjecati na taj proces i usmjeravati ga, ali ono što možemo i što radimo jeste da maksimalnim zalaganjem i pronalaženjem rješenja i prijedloga pomognemo u dokidanju ove nedopustive prakse", rekao je Mašić.

Nakon više od deset godina podjela i razdvajanja djece, očekuje da ćemo konačno biti u prilici vratiti se na sistem koji je tako normalno egzistirao i funkcionirao stoljećima, a to je da "djeca žive jedna s drugima, da zajedno provode vrijeme, a ne jedna pored drugih kao što je to danas slučaj u pojedinim sredinama".

"Bez obzira na to ko će u naredne četiri godine sjediti na mom mjestu, uvjeren sam da će se nastaviti podsticati poboljšanje inkluzivnosti u obrazovanju da bi se ostvarilo pravo na jednakost, obrazovanje i život bez diskriminacije i omalovažavanja", istakao je Mašić.

Smatra da će se zadržati kontinuitet i kada je u pitanju podrška razvoju nauke te naučnoistraživačke i istraživačko-razvojne djelatnosti u Federaciji BiH, radi stvaranja preduvjeta za brže uključivanje BiH u krug zemalja regiona i Evropske unije, opredijeljenih za izgradnju društva zasnovanog na znanju i njegovoj primjeni.

Zajednička obaveza svih aktera u sistemu obrazovanja je, tvrdi, da sarađuju i zajednički djeluju na rješavanju svih problema te realizaciji zacrtanih ciljeva na razvoju i poboljšanju kvalitete obrazovanja na svim nivoima.

"Uglavnom, naše je opredjeljenje i nastojanje da se svakodnevno sistem obrazovanja treba nadograđivati, da je neophodno stvarati kvalitetnije uslove obrazovanja, istraživanja i naučnog rada te studiranja", navodi Mašić.

U proteklom mandatu prepreku pri rješavanju problema u oblasti obrazovanja predstavljala je činjenica što kantoni imaju isključivu nadležnost u okviru obrazovanja, a Federalno ministarstvo samo koordinirajuću.

"No, to ne znači da ne možemo reagirati na postojeće probleme, a mnogi od njih upravo i proizilaze iz te disperzije nadležnosti u ovoj oblasti. Zbog toga je i sama reforma obrazovanja znatno usporena i teče neujednačenim tokom", kaže Mašić.

Mišljenja je da je neophodno uložiti još napora u provođenje započete obrazovne reforme te iznalaziti mogućnosti na jedinstvenom i ujednačenijem pristupu ovoj reformi da bi se moglo funkcionalnije odgovoriti njenim zahtjevima“.

"Naša je obaveza da stvorimo svoj djeci i svim mladim ljudima jednake uslove i jednake mogućnosti u smislu dostupnosti i kvalitete obrazovnih usluga, pri čemu nikakve predrasude, opredjeljenja, te politički, socijalni, društveni, osobni ili bilo koji drugi pogledi i interesi ne smiju biti prepreka ispravnom pristupu i zajedničkom radu, bez kojeg im ne možemo omogućiti sretno djetinjstvo, kvalitetno školovanje i sigurne temelje za budućnost", smatra ministar.

Komentirajući protekli četverogodišnji mandat i nadležnost Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke, koja je sužena samo na koordinirajuću ulogu, potvrđuje da je vidljiv pomak napravljen u mnogim segmentima.

Tako je došlo do uspostavljanja transparentnijeg sistema udžbeničke politike i okončanja procesa revizije "Okvirnog NPP-a za devetogodišnju osnovnu školu u FBiH“ te započetih aktivnosti na izradi kurikuluma za devetogodišnju osnovnu školu baziranom na ishodima učenja.

"Obezbijedili smo besplatne udžbenike za socijalno ugrožene učenike osnovnih škola u FBiH, stipendije za više od 250 najboljih učenika Roma i nagrade za više od 350 učenika za rezultate na federalnim, državnim i međunarodnim takmičenjima znanja, ali i nagrade za 120 prosvjetnih radnika", rekao je Mašić.

Za ovaj projekt nabavke besplatnih udžbenika, u kojem je učestvovalo svih deset kantona, Ministarstvo je izdvojilo 700.000 KM, a sve radi stvaranja kvalitetnijih uvjeta za odgoj i obrazovanje djece u Federaciji BiH.

Također, utvrdio je da je došlo do poboljšanja uvjeta rada u više od 50 odgojno-obrazovnih ustanova u FBiH te je ovo ministarstvo, za sanaciju šteta na 15 odgojno-obrazovnih ustanova nastalim u poplavama u Posavskom, Zeničko-dobojskom, Tuzlanskom i Unsko-sanskom kantonu, osiguralo milion KM iz budžeta FBiH za ovu godinu.

"Sve vrijeme smo bili na terenu i u koordinaciji s nadležnim kantonalnim ministarstvima na poplavljenim područjima te kontinuirano pratili sve aktuelnosti u vezi s odvijanjem nastavnog procesa, kao i stanjem školskih objekata", podsjeća federalni ministar obrazovanja i nauke.

Tokom protekle četiri godine naglasio je da se obrazovanje odraslih tretiralo jednakopravno s ostalim nivoima obrazovanja te je izražen Zakon o principima obrazovanja odraslih u FBiH.

Značajna pažnja, po njegovim riječima, bila je usmjerena i na pokretanje te donošenje ključnih strateških dokumenata za sve nivoe obrazovanja i oblast nauke.

Uspjele su se osigurati i stipendije za 175 najboljih studenata sa 73 javna fakulteta, subvencioniralo smještaj i ishranu za oko 430 studenata godišnje u studentskim domovima u Federaciji BiH te osiguralo 700 studentskih zajmova putem Fonda za studentske zajmove FBiH.

"Time smo željeli istaknuti vrijednost zalaganja i upornosti, afirmirajući izvrsnost u radu i znanju, kao i prepoznatljive rezultate svih uspješnih i vrijednih mladih ljudi u Federaciji Bosne i Hercegovine", istakao je on.

Izuzetno važnim smatra aktivnosti koje su pomogle djeci povratnika u Konjević-Polju i Vrbanjcima kod Kotor-Varoši da nastave školovanje, jer se "Ministarstvo prosvjete i kulture RS-a odnosilo maćehinski prema njima, ne dozvoljavajući im da se ravnopravno sa svom ostalom djecom u tom dijelu BiH obrazuju u skladu s pravima koja su im zagarantovana Ustavom BiH i zakonima naše zemlje“.

Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke, će kao i do sada, i u budućnosti, poručio je Mašić, nastaviti s Vladom FBiH stvarati uvjete te u okviru raspoloživih finansijskih sredstava raditi i na podizanju kvalitete studentskog života i razvoja studentskog standarda, a svoje će aktivnosti usmjeriti i u podršci implementacije Bolonjskog procesa.

Ocijenio je da je najbolju saradnju u proteklom mandatu imao s kolegama u Ministarstvu, jer su se, bez obzira na okolnosti u kojima su kao ministarstvo djelovali, trudili da budu partner svim nivoima i instancama vlasti.

Na tome je zahvalan svima koji su prepoznali rad i rezultate ovog ministarstva, te svom timu, saradnicima i službenicima iz Federalnog ministarstva obrazovanja i nauke na realizaciji postavljenih ciljeva i rezultatima.

Ministarstvo je dvije godine zaredom dobilo pozitivnu ocjenu federalnih revizora, a zbog transparentnog rada Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke je 2012. godine bilo, ujedno, i jedino ministarstvo u Vladi FBiH koje je zaslužilo pozitivnu ocjenu Ureda ze reviziju institucija u Federaciji BiH.

Transparentnost je ključni prinicip kojim se Ministarstvo vodilo pri raspodjeli sredstava za različite programe i projekte u oblasti predškolskog, osnovnog i srednjeg obrazovanja, studentskog standarda i visokog obrazovanja te nauke i naučnoistraživačkog rada.

"Na taj način pokazali smo istinsku opredijeljenost za zakonito, odgovorno i efikasno poslovanje te usklađenost poslovanja sa svim važećim zakonskim i drugim relevantnim propisima", zaključio je federalni ministar nauke i obrazovanja Damir Mašić u intervjuu za Fenu.