Centralnoevropska inicijativa
0

Martinović: BiH putem Koridora 5C, željeznica i aerodroma do mreže EU

FENA
Danijela Martinović (Foto: Arhiv)
Danijela Martinović (Foto: Arhiv)
Članica Delegacije PSBiH u PS Centralnoevropske inicijative (CEI) Danijela Martinović obratila se učesnicima zasjedanja ovog tijela na temu "Unapređenje infrastrukture prometa kao efikasnog sredstva za intenziviranje međusobnih odnosa među država članicama CEI - Zakonodavne odredbe: ekspertiza, saradnja, izazovi, problemi" koji se održava u Kijevu.

Martinović je istakla da su razvoj Osnovne transportne mreže BiH za pridruženje EU mreži (TEN-T) Regionalne studije Transport Infrastructure Regional Study (TIRS) 2001. i Regional Balkans Infrastructure Study-Transport (REBIS) 2003., koje su urađene kao osnova za uspostavljanje transportne mreže jugoistočne Evrope (Zapadnog Balkana) finansirane sredstvima Evropske komisije (EK), a u kojima su učestvovale sve organizacije i institucije BiH, entiteta, Distrikta Brčko BiH.

Ovim studijama je, pojasnila je, prethodila izrada Transport Master Plana BiH koji je finansirala Japan International Cooperation Agency (JICA), a u izradi su također učestvovale sve organizacije i institucije BiH, entiteta, Distrikta Brčko BiH.

"Odluka o transportnoj mreži jugoistočne Evrope (Zapadnog Balkana) usvojena je 29. aprila 2004., a potvrđena je potpisivanjem Memoranduma o razumijevanju o razvoju osnovne transportne mreže jugoistočne Evrope (MoU), potpisan u Luxemburgu 11. juna 2004. Prilog Memoranduma je mapa osnovne mreže, a potpisnice su: Albanija, BiH, Hrvatska, Crna Gora, Srbija, Makedonija, Kosovo/UNSCR i EK", podsjetila je Martinović.

Pojasnila je da osnovnu transportnu mrežu BiH za pridruženje EU mreži čine putevi: - Koridor 5C: Svilaj – Sarajevo – Bijača, plovni putevi, željeznička pruga, te aerodromi: Sarajevo i Banja Luka.

"Adendum na Memorandum za razvoj željezničkog transporta potpisan je u Tirani 04. decembra 2007. MoU je utvrdio listu zahtjeva vezanih za saradnju, razmjenu informacija, unapređivanje funkcionisanja transportne mreže, investicije i institucionalnu podršku. Tijela za provedbu MoU su: SEETO Steering Committee, SEETO Generalni Sekretariat (sjedište u Beogradu) i Godišnji Ministarski sastanak. Memorandumom o razumijevanju dogovorena je priprema Višegodišnjeg plana (Multi-Annual Plan - MAP), koji se donosi na pet godina i daje detalje o primjeni memoranduma", kazala je.

Opći cilj implementacije MoU, istakla je, jeste povećanje efikasnosti, nižih troškova i boljeg kvaliteta usluga korisnicima transportne infrastrukture kako u zemljama Zapadnog Balkana, tako i izvan regiona.

"Kao specifični ciljevi navedeni su usmjeravanje regionalne saradnje na način koji je bitan za evropsku integraciju regiona, stvaranje informacione baze o funkcionisanju Osnovne regionalne transportne mreže, razvijanje programa mjera za unapređivanje upravljanja osnovnom mrežom i utvrđivanje liste najvažnijih prioritetnih investicionih projekata za uklanjanje uskih grla", naglasila je Martinović.

Dodala je da je proces pripreme MAP-a vezan za nacionalne programe i strategije.

Martinović je istakla da su brojne konsultacije na sastancima Upravnog odbora, na različitim radionicama i radnim grupama, kao i na godišnjem sastanku ministara transporta, doprinijele boljem prikupljanju podataka i razmjeni informacija.

"Na Osnovnu mrežu BiH veliki uticaj imaju susjedne zemlje. Potpisnice Memoranduma su dugo tražile promjenu Osnovne mreže i taj proces je vrlo oskudno urađen 2009. kada su počeli pregovori o Transportnoj zajednici. Evropska Komisija je dala kriterije, a sve potpisnice Memoranduma su dostavile svoje prijedloge za modifikaciju Osnovne mreže", pojasnila je.

Podsjetila je da je na Ministarskom sastanku SEETO u Zagrebu od 3. decembra 2009. usvojena Modifikovana mreža.

"Sporazum o stabilizaciji i pridruživanju između Evropskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i BiH, s druge strane (ratificiran), daje prioritet implementaciji Memoranduma o razumijevanju o razvoju Osnovne regionalne transportne mreže, postizanje standarda saobraćaja sličnih onima u Zajednici, razvoj transportnog sistema u BiH koji je kompatibilan i usklađen sa sistemom Zajednice te unapređivanje zaštite okoliša u oblasti transporta", obrazložila je Martinović.

Integracija transportnih mreža, dodala je, vodi se kroz proces pregovora zemalja kandidata sa Evropskom Komisijom po poglavljima.

"Taj proces od svih potpisnica MoU jedino je završila Republika Hrvatska u oktobru 2010. Druge zemlje uključujući i BiH trebaju intenzivno da rade na pripremi svojih transportnih mreža. Međunarodne finansijske institucije (IFI's) i EK (IPA) s posebnom organizacijom Weat Balkan Investment Framework (WBIF) pomažu ovom procesu i vezuju se samo za projekte SEETO Comprehensive Network", zaključila je Martinović, saopćeno je iz Sektora za odnose s javnošću PSBiH.