Direktor BHT1 za Klix.ba
1

FOTO / Marijo Pejić: Gledateljima ćemo pružiti brži, moderniji i dinamičniji sadržaj

Razgovarala: Aida Džaferović
Foto: N. G./Klix.ba
Foto: N. G./Klix.ba
Marijo Pejić, sociolog i magistar komunikologije, nedavno je imenovan za novog direktora BHT1. Na čelo ove kuće došao je s mjesta direktora Javne ustanove Bosanski kulturni centar, a kao dugogodišnji član Programskog vijeća BHRT-a dobro je upoznat sa problemima koji ga čekaju na poziciji prvog čovjeka BHT1 i spreman je sa njima se uhvatiti u koštac.
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
No, svjestan je da je pred njim dugotrajan i složen proces koji je, kako kaže u razgovoru za Klix.ba, preslika bh. društva. Ipak, određene promjene su već počele. Nova programska shema starta najesen, a u četvrtak su imenovani novi urednici. U razgovoru za Klix.ba Pejić govori o ovim promjenama te njegovoj viziji kuće na čijem je čelu...

U kakvom stanju ste preuzeli BHT1? Koji su najveći problemi ove kuće sa kojima ćete se uhvatiti u koštac?

S obzirom na to da sam protekle tri godine bio član Programskog vijeća Upravnog odbora BHRT, upoznat sam s većinom problema koji su negativno utjecali na poslovanje i finansijsku stabilnost BHRT-a, kao što su naplata RTV takse i raspodjela prihoda od RTV takse, raspodjela prihoda po osnovi marketinga sukladno Zakonu o Javnom radiotelevizijskom sustavu BiH, zatim dugovanja za satelitski program BHRT-a, višegodišnja sporenja na sudu s FTV-om, RTRS-om i bivšim generalnim direktorom BHRT-a, netransparentnost mjerenja tv gledanosti... Smatram da je prioritetni zadatak u predstojećem razdoblju nastaviti rad na uspostavljanju saradnje s ostalim javnim RTV servisima i nadležnim institucijama, kako bi što prije započeo proces digitalizacije na nivou BiH, u skladu s planom projekta digitalizacije u BiH i dokumentima Evropske unije, jer naša zemlja već sada kasni s realizacijom projekta. Da bi BHRT mogao nesmetano funkcionirati neophodno je riješiti i problem pokrivenosti cijele teritorije naše domovine signalom BHRT-a. Kroz medijsku kampanju BHRT svojim pretplatnicima mora ukazati na nužnost plaćanja RTV takse u svrhu uspješnog djelovanja BHRT-a. Očekuje se da konačno zaživi i Korporacija kao zajednička upravljačka struktura između javnih RTV servisa. Smatram da se odnosi unutar Javnog radiotelevizijskog sistema BiH mogu popraviti i problemi postupno rješavati. Bitno je da postoji dobra volja te da se unaprijedi kultura javnog dijaloga.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Jedan od najvećih problema Sektora BHT1 u proteklom razdoblju bio je nedostatak čvrste programske sheme. Neke etablirane emisije godinama su letjele iz termina u termin. Dugogodišnja devastacija programa i međuljudskih odnosa itekako je utjecala na razvoj profesije. Imamo najbolju namjeru u narednom razdoblju pokušati povezati sve zaposlenike na profesionalnim temeljima. A to nije lako, nemam iluziju da se nešto, što se godinama urušavalo, može popraviti u nekoliko mjeseci. Bit će to dugotrajan i složen proces, jer BHRT je preslika bosanskohercegovačkog društva. Neophodno je provesti sveobuhvatnu strukturalnu i profesionalnu reformu BHRT-a. Programske promjene koje smo počeli bit će značajne, da bi se, realno gledajući, glavnina dogodila naredne godine, usvajanjem budžeta za 2013. godinu.

Koliko će biti drugačiji sveukupni program BHT1? Kakve promjene planirate unijeti i na koji dio programa ćete staviti naglasak?

Riječ je o viziji javne televizije, koja bi konačno trebala početi proizvoditi domaći program. Odlukom Poslovodnog odbora BHRT-a, nova programska shema BHT1 trebala bi krenuti sredinom desetog mjeseca. Nažalost, recesija i teška finansijska situacija na BHRT-u zasigurno će utjecati na dinamiku procesa realizacije nove programske koncepcije. Zbog racionaliziranja troškova kupovina programa od produkcijskih kuća bit će znatno smanjena, jer je to prevelik izdatak u sadašnjoj finansijskog situaciji. Proteklih godina se previše novca izdvajalo za vanjsku produkciju, tako da je domaća proizvodnja BHT1 stagnirala. Sukladno novoj poslovnoj i programskoj strategiji, maksimalno ćemo koristiti vlastite ljudske i tehničke kapacitete. Prva faza promjena programske sheme BHT1 trebala bi biti u jesen te uključuje emitiranje nekoliko novih informativnih, zabavnih, kulturnih, dječjih, religijskih i sportskih programskih sadržaja u produkciji BHT1, kao i redizajniranje Dnevnika i emisija s dobrim rejtingom, koje će svoje mjesto naći i u novoj tv križaljci. Drugi faza promjena programske sheme planirana je za polovinu drugog mjeseca naredne godine, emitiranjem novih serija, filmova i dokumentaraca domaće i inozemne produkcije, a nakon pokretanja planiranih, atraktivnih i produkcijski zahtjevnih emisija zabavnog i obrazovnog sadržaja u vlastitoj produkciji. Nova programska shema, kojom BHT1 planira vratiti gledanost, trebala bi u punom kapacitetu profunkcionirati sredinom naredne godine. Dakle, planirano je povećano emitiranje sadržaja u vlastitoj produkciji, sukladno javnoj funkciji BHRT-a.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Redizajnirani Dnevnik tek je početak promjena koje će se odvijati u centralnoj informativnoj emisiji. Na osmišljavanju programskih promjena radi cijeli urednički i voditeljski tim, u suradnji sa grafičarima i dizajnom. Dakle, došlo je vrijeme za promjene i svojim gledateljima želimo pružiti brži, moderniji i dinamičniji sadržaj, što je, naglašavamo, tek početak. Pored nove scenografije, gledatelji će imati priliku vidjeti i nove i modernije grafičke elemente najavnih i odjavnih špica, kao i međušpice. Vodeći računa o televizijskoj estetici i tehničkim preduvjetima za dobru realizaciju sadržaja na BHT1, direktor i urednici BHT1 moraju biti informirani o budžetskom okviru za novu programsku shemu. Stoga sam od Generalne direkcije BHRT-a, u okviru koje je uspostavljen sistem finansijskog poslovanja, pravnih poslova i upravljanja ljudskim resursima, tražio izvješće o realizaciji finansijskog i poslovnog plana BHRT-a do sedmog mjeseca 2012. godine, uvid u stanje poslovanja BHRT-a te finansijski plan (budžet) BHRT-a za realizaciju programa do kraja 2012. godine, čiji je okvir, zapravo, zadana mjera unutar koje bi se finansijski pokrili novi sadržaji na BHT1, predviđeni novom programskom shemom. S obzirom na to da sam tek prije dva mjeseca preuzeo dužnost direktora BHT1, nisam sudjelovao u procesima kreiranja i usvajanja budžeta BHRT-a za 2012. godinu, tako da je moja pozicija u ovom trenutku prilično nezahvalna. Naime, od programskog tima i direktora BHT1 očekuju se programske promjene, a mi, zapravo, još uvijek ne znamo kolikim budžetom raspolažemo u narednom razdoblju. Također ne znamo ni sastav novog uredničkog tima BHT1, s obzirom na to da je konkurs za uredničke pozicije tek nedavno raspisan.

Okosnicu svake televizije čini informativni program. Kakve novine gledatelji mogu očekivati u tom segmentu?

BHT1, kao javna i državna televizija, odgovorna je javnosti, što znači da bi trebala profesionalno, neutralno i objektivno posredovati relevantne informacije. Uz nepristranost i objektivnost, informacije moraju biti istinite, i provjerene, teme obrađene s nekoliko različitih aspekata, a javnost upoznata sa svim pro et contra stajalištima sudionika nekog događaja. Suzdržavanje od nametanja političkih opcija trebala bi biti najznačajnija referenca našeg informativnog programa, ali ne smijemo zaboraviti i vrlo važnu funkciju kritike. Neophodno je, dakle, povećati profesionalizam u informativnom programu, izbjeći političko-komentatorsku pristranost te istaći potrebu objektivne informiranosti i onemogućiti "privatizaciju" pojedinih dijelova programa. U informativnim emisijama poticat će se pluralizam ideja i ravnopravno sučeljavanje stajališta različitih izvora. Također je vrlo važno u informativnim emisijama odjeljivati informacije i komentare autora.

Pretpostavljam da su kadrovske promjene neizbježne. Hoće li biti čistki ili eventualnog zapošljavanja novih ljudi?

Raspisan je konkurs za uredničke pozicije ne BHT1 i BH Radiju. Upravni odbor BHRT-a dao je saglasnost na prijedloge za urednike programa televizije ove medijske kuće, što je zakonska obaveza koja godinama nije ispoštovana.

Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Kao razlog za bojkot pretplate ističe se "loš program". Kako ponuditi program koji će ispuniti sve zahtjeve onoga što se zove javni interes?

Neophodno je, prije svega, signalom BHRT-a pokriti cijeli teritorij države te se proizvodnjom kvalitetnog programa i jačanjem kadrovske strukture još više približiti svim građanima BiH, provodeći relevantne ustavne odrednice u vezi s jednakim pravima konstitutivnih naroda i ostalih u BiH. Bitno je da su programski sadržaji prilagođeni potrebama svih konstitutivnih naroda i nacionalnih manjina, odnosno građana BiH, a pritom se mora voditi računa o ravnomjernoj regionalnoj zastupljenosti. Osnovna zadaća BHT1 jeste promocija bosanskohercegovačkih sadržaja i zaštite bh. identiteta, odlučujući se za povećanje opsega vlastitog programa. Nastojat ćemo da BHRT doista postane moćna i respektabilna kuća s dobrim intelektualnim potencijalima i tehničkim kapacitetima, a širenjem programa ti će kapaciteti biti potpuno iskorišteni te će biti omogućena i veća usmjerenost regionalnim sadržajima. Programski opseg trebao bi se povećavati u oblastima nauke, kulture, obrazovanja, zdravstva i religije. Proteklih nekoliko mjeseci bili smo generalni medijski pokrovitelj svih značajnijih kulturnih, turističkih i sportskih manifestacija u BiH i regiji, jer naša obveza je dati doprinos turističkoj promociji naše države, kao i promociji kulture, sporta i nauke. Na taj način ulažemo trud i u izgradnju vlastitog brenda. Želimo biti “dobar vjetar u leđa” kvalitetnim manifestacijama u svim dijelovima BiH i to je ujedno naš slogan, pod kojim snimamo naše nove korporativne spotove. Naime, riječ je o kratkim turističkim tv razglednicama, kojima predstavljamo sve što je dobro u gradovima naše prekrasne domovine BiH. Na ovaj način ćemo nastojati izgraditi tržišnu prepoznatljivost i pozicionirati se kao autentičan medijski brend.

Znatan dio sredstava "namakne" se od reklama, međutim dešava se da se i s tim pretjera pa je BHT nedavno kažnjena zbog emitiranja reklama za vrijeme utakmice. Kako komentirate pojedine prijedloge da se ukinu reklame u programima javnih emitera?

Javni emiteri trebaju imati sasvim različit pristup u odnosu na privatne televizije kada su u pitanju reklame, odnosno marketing, iz razloga što javni servisi ostvaruju najveći dio svojih prihoda iz naplate RTV takse, a što nije slučaj sa privatnim televizijama. U skladu s tim, javni servisi imaju sasvim drugačije programske obaveze i odgovornost prema javnosti. Smatram da su marketing/reklame previše prisutni u programima javnih servisa i negativno utječu na nezavisnost javnih servisa i novinarsku profesionalnost. Marketinško tržište u BiH je netransparentno.

Kada govorimo o postocima gledanosti, BHT već dugo nije pri vrhu liste najgledanijih tv kuća u BiH. Jesu li postavljeni ciljevi koje morate ostvariti?

Prijedlog da se mjerenje gledanosti vrši preko telekom operatera, čija su mjerenja preciznija nego mjerenja tvrtke Mareco, čini mi se opravdanim. Postavljeni ciljevi BHT1 u narednom razdoblju su sljedeći: podupiranje demokratskog sistema i vladavine zakona, što je istodobno i jamstvo neovisnosti i slobode BHRT-a, osigurati javnosti tačno i sveobuhvatno izvještavanje, kao i ravnopravan i slobodan javni forum za raspravu o važnim društvenim temama te informirati, educirati i zabaviti publiku svojim sadržajima.