Elektronski mediji u BiH
0

Loš program ili dobra zarada

SRNA
Nakon milionskih tužbi javnih emitera u BiH zbog nezakonite raspodjele prihoda od marketinga sve su češće sumnje u namještanje istraživanja gledanosti, što rezultuje enormnim zaradama pojedinih marketinških agencija i TV kuća, pišu sutrašnje "Nezavisne novine".

Ove sumnje javno su iznesene na ovosedmičnom sastanku Udruženja medijske industrije /UMI/, koje okuplja RTV kuće u BiH i marketinške agencije, zbog čega je tražena revizija istraživanja gledanosti koju provodi "Mareco index Bosnia".

Predstavnici medijskih kuća i marketinških agencija ne kriju da je u igri veliki novac jer se na osnovu podataka o gledanosti lakše dolazi do oglašivača koji biraju najgledanije TV kuće.

Najglasniji u zahtjevima za reviziju istraživanja koje radi "Mareco" bili su predstavnici BHRT-a i TV OBN, gdje sumnjaju u njihovu kompetentnost i istinitost rezultata, te strukturu uzorka, jer na kablovske TV otpada više od 30 odsto, a ne bi trebalo biti više od 15 procenata.

Ahmed Žilić, predsjedavajući UO BHRT-a, na osnovu njihovih analiza tvrdi da je nemoguće da taj javni emiter, koji pokriva signalom 98 odsto BiH, ima samo šest odsto udjela gledanosti, a primjedbi ima i na korištenje piplmetara, uređaja koji se nalaze u 500 domaćinstava, na osnovu kojih "Mareko" istražuje gledanost.

Žilić je naglasio da će BHRT insistirati na reviziji istraživanja "Mareca", ali i na promjeni načina plaćanja usluga ovoj agenciji, za šta članice UMI-ja godišnje izdvajaju više od milion KM.

Prema podacima BHRT-a, oni plaćaju najvišu cijenu istraživanja u godišenjem iznosu od 131.358 KM, dok RT RS i FTV plaćaju po 65.679 KM, a Pink BH 94.936 KM, dok Mreža plus plaća 94.936 KM, a ostale članice još manje.
"Nelogično je da BHRT plaća duplo veću cijenu nego FTV, koji po tim podacima ima više nego duplu gledanost. Takav način plaćanja nije nigdje u regionu", rekao je Žilić i primijetio da program BHRT-a sigurno nije toliko loš koliko je istraživanje namješteno prema interesima određenih TV stanica i marketinških agencija.

Adnan Bilal, predsjednik UMI-ja i šef marketinga FTV-a, kaže da Žilićevi argumenti nisu utemeljeni na činjenicama, niti je bh. tržište tako jako da bi se toliko RTV stanica moglo obogatiti od marketinga.

"To je jasno i prvačiću. Pa, ljudi imaju signal, a ne gledaju taj program. Što se tiče plaćanja, BHRT ima godišnji prihod od RTV takse 30 miliona KM, a toliko naplate RT RS i FTV zajedno. Na šta BHRT troši taj prihod i zašto ne unaprijedi program", pita Bilal.

Neven Čičko, direktor OBN-a, potvrdio je u telefonskom razgovoru da još nije dobio nikakve zaključke sa sjednice Skupštine UMI-ja u vezi sa njihovim zahtjevom za reviziju istraživanja gledanosti "Mareka" i izbora nove agencije za istraživanje.

Aida Hadžiavdić-Begović, direktorka istraživanja "Mareca", kaže da nemaju ništa protiv da bude urađena revizija njihovog istraživanja, te tvrdi da sve rade profesionalno i u skladu sa standardima.

"Odluka o reviziji je na UMI-ju, a ne na nama. Dobili smo projekat na tenderu, jedini to radimo u BiH, nabavili smo piplmetre i u upotrebi su od 2006. godine, a sve članice UMI-ja dobijaju svakodnevno naše rezultate", rekla je Hadžiavdić-Begović.
Iz BHRT-a i OBN-a tvrde da "Mareco" nema ISO standard, što potvrđuje da nema ni adekvatan kvalitet rada, a Hažiavdić-Begović da su u procesu dobijanja ovog standarda, ali su i članica "Gallup Internationala", te svjetskih asocijacija koje se bave tim istraživanjem.