BiH
5

Kandidati na Facebooku: Političko oglašavanje na društvenim mrežama nedovoljno uređeno zakonom

Piše: M. S.
Kako je Izbornim zakonom BiH oglašavanje preko društvenih mreža jako oskudno definisano, trenutno postoje mnoge nejasnoće vezane za to šta tačno je zabranjeno, kako dokazati nepravilnosti, te kako ih pratiti i sankcionisati. Zbog nastalog pravnog vakuuma neki kandidati i stranke koriste popularne društvene mreže za oglašavanje prije početka zvanične predizborne kampanje.

Iako Izborni zakon Bosne i Hercegovine zabranjuje plaćeno političko oglašavanje do početka predizborne kampanje, pojava novih tehnologija donijela je određene promjene koje naši zakoni i institucije za sada ne mogu pratiti.

Kandidati putem društvenih mreža oglašavaju svoje političke profile, a u nekim slučajevima i političke programe.

Kandidat DF-a na ovogodišnjim Lokalnim izborima, Denis Challenger, koristi sponzorisane oglase na Facebooku kako bi promovisao profil na kome se predstavlja kao političar. On smatra da ne krši pravila jer na profilu ne predstavlja svoju kampanju niti program.

"Nigdje se ne pozivaju ljudi da glasaju niti bilo šta slično, pogotovo jer još uvijek nema formalne kandidature, pa se i držimo tog pravila do septembra", kaže Challenger.

Teško dokazati nepravilnosti

Vehid Šehić, bivši član Centralne izborne komisije (CIK), a danas član nevladine koalicije Pod Lupom, koja prati regularnost izbora, kaže da su mnogi do sada već predstavili svoje kandidate i da se to ne može smatrati predizbornom kampanjom niti kršenjem pravila. Ukoliko se kandidati predstavljaju putem svojih ličnih profila na društvenim mrežama, to ne spada u zakonski zabranjenu aktivnost.

"To se ne može smatrati predizbornom kampanjom jer ne nude ništa, u smislu da možemo reći to je program političke stranke ili kandidata, pa da možemo reći da je 'poranio'", kaže Šehić.

Međutim, ukoliko je oglas sponzorisan, a kandidat ili stranka predstavljaju svoje političke programe i obećanja, u tom slučaju se krši zakon.

"To je zabranjeno, ali to treba utvrditi. Sad treba istragu provoditi, da li je plaćeno, nije li plaćeno. Kod nas može biti i neplaćeno a da bude plaćeno, jer mi nemamo efikasan sistem za kontrolu finansiranja političkih subjekata", kaže Šehić.

Maksida Pirić, glasnogovornica CIK-a, kaže da su plaćeni oglasi na društvenim mrežama zabranjeni, ali da je potrebno dokazati da je oglas plaćen. Pirić kaže da je i na prošlim izborima bilo prijava zbog kršenja ove zakonske norme, ali da ni podnosilac zahtjeva ni CIK nisu mogli pribaviti dokaze, te su postupci obustavljeni.

„U postupku se mora pribaviti dokaz o izvršenoj uplati za objavljeni oglas“, kaže Pirić.

Preuranjene predizborne aktivnosti

Koalicija Pod Lupom prošle sedmice je izdala saopštenje u kome kažu da su različite aktivnosti političkih subjekata koje se mogu protumačiti kao izborna kampanja primijećene u 24 općine, iako kampanja zvanično počinje 2. septembra. Među ovim aktivnostima se nalazi i oglašavanje putem društvenih mreža.

Jovana Kljajić, glasnogovornica koalicije Pod Lupom, kaže da je očigledno kada je članak sponzorisan.

"Trebalo bi zaista da se konkretnije objasni Izbornim zakonom BiH šta podrazumijeva oglašavanje na društvenim mrežama, a konkretni dokazi u vidu sponzoriranih članaka za koje su urađeni screenshotovi mogu to da potvrde, posebno kada se radi o stranicama političkih subjekata i kandidata koji se ciljano promovišu za izbore i nude određene poruke", kaže Kljajić.

Jelena Tanasković Mićanović, pravna savjetnica Koalicije, kaže da je ovo oblast koja nije obrađena zakonom, što ostavlja prostora za malverzacije.

"Kao i uvijek, ako kod nas nešto nije striktno zabranjeno, onda se toleriše", kaže Tanasković Mićanović.

Facebook kao sredstvo za informisanje građana

Jedan od kandidata na koje je koalicija upozorila je Irfan Čengić iz SDP-a, političar koji se već dugo oglašava na društvenoj mreži Facebook. Kada su ga novinari portala Klix.ba kontaktirali povodom ove teme, Čengić je ostao zatečen jer nije smatrao da su njegove aktivnosti na Facebooku suprotne zakonu.

"Redovno tokom četverogodišnjeg mandata kao vijećnik informišem građane putem društvenih mreža o svom radu kao predstavnika građana u mojoj lokalnoj zajednici a ne kao kandidata pred izbore. Smatram da su izabrani dužnosnici dužni pružati informacije o dešavanjima u organima za koje su izabrani. Oblast objava na društvenim mrežama nije regulisana zakonima te se društvene mreže ne mogu tretirati kao ostali mediji. Svaka eventualna odluka Centralne izborne komisije će biti poštovana", za Klix.ba rekao je Čengić.

Uloga društvenih mreža u predizbornoj kampanji, ali i uopće u političkom životu BiH nije dobro određena, tako da imamo mnoštvo oprečnih mišljenja na tu temu. Novinari Klix.ba su i protekle Lokalne izbore primijetili oglašavanje stranaka putem društvenih mreža, a čini se da u posljednje 4 godine ova oblast nije postala ništa uređenija niti jasnija.