BiH
1

Jevreji počeli s proslavom Roš hašane

Klix.ba
Foto: AFP
Foto: AFP
Jevreji širom svijeta sinoć su počeli s proslavom Nove 5.777 godine Roš hašane. To je praznik čestitke, posebne molitve i svečane i slatke hrane kako bi se osigurala slast u novoj godini.

Roš hašana pada prvog i drugog dana sedmog mjeseca Tišri jevrejskog kalendara. Ovaj praznik pada u jesen, obično u septembru.

"U jevrejskoj misli, Roš hašana je najvažniji dan presude, na kojoj su svi stanovnici svijeta trebaju propusnicu za presudu pred Stvoriteljem. U Talmudu se navodi, traktat o Roš hašani da su tri knjige računa otvorena za Roš hašanu, u kojima se uzimaju u obzir sudbina za zle, pravedne i one u sredini. Imena pravednika odmah će biti upisana u Knjizi Života, a oni su zatvoreni, za život. Onima koji nisu ni u jednoj kategoriji dozvoljen je predah od deset dana do Yom Kippur, da se pokaju i postanu pravednici, a zli su 'izbrisani iz knjige živih.' ( Psalmi 69:29 )", rekao je dr. Eli Tauber iz Jevrejske zajednice BIH.

Tiha molitva

Značenje praznika ogleda se kroz molitvu Amida koja se čita u sebi. Sve Amida molitve uključuju molbu Bogu da pamti i upiše jevrejski narod u knjigu života.

"U rabinskoj mašti, Bog je opisan kao nebeski pisar, snimao je sva djela ljudskih bića i marljivo ih upisao u raznim nebeskim arhivima: knjiga života, knjiga sjećanja, knjige za život, knjige zasluga, i tako dalje. Na Roš hašanu, Bog snima naša djela i na Yom Kippur Bog sudi naše duhovne sudbine za narednu godinu. Stoga, Dani pokore su vrijeme kada je sav život na Zemlji podvrgnut Božjem pregledu i presudi. Tiha, stojeća molitva je ispunjena brojnim pijutim, ili vjerskim pjesmama, pisanim i interpoliranim u molitvama kroz vjekove. Većina ovih pjesama naglašavaju strašnu prirodu krunisanja Boga kao kralja i govore o neadekvatnosti i teroru čistim ljudima u približavanju Bogu u molitvi i veličanju", rekao je Tauber.

Odbacivanje grijeha

U Izraelu Roš hašana je jedini praznik koji se slavi dva dana jer se smatra previše važnim da se poštuje samo 24 sata. Oba dana se smatraju jednim dugim danom od 48 sati. Nakon molitve vjernici napuštaju sinagogu govoreći jedni drugima: “Šana tova, Hatima tova... neka ti bude upisano u Knjigu života".

Tradicija Roš hašane su jednostavne kao jedine zapovijedi navedene za odmor je duvao na Šofar. U hramu se duva u Šofar i najavljuje se početak perioda poznatog kao veliki praznik. Vjeruje se da je na Roš hašanu sudbinu cijelog čovječanstva zabilježio Bog u Knjizi Života.

Na prvi dan Roš hašane, poslije podne, Jevreji posjete neku tekuću vodu (rijeka) ili ribnjak , koji sadrže živu ribu (riba je simbolizuje ovisnost o vodi, te tako simbolizira ovisnost Jevreja o Bogu , i kako kod riba oči nikada blizu, tako Bog budnim očima nikada neće prestati da pazi na jevrejski narod). Jevreji simbolično "odbacuju" svoje grijehe u rijeku. Oni to rade tako što istresaju i posljednju mrvicu iz svojih đepova. Taj običaj zove se Tašlih - tako i nečiji grijesi simbolično se bacaju u vodu .

Med i povrće obavezni

Na ovaj dan običaj je da se porodica okupi zajedno za zajedničku večeru. Tradicionalna hrana zaslađena medom, jabuke i mrkve se služe, simbolizira slatkoću, blagoslovi se govore za hranu, obilje i nadu za slatko godinu dana unaprijed. Na stolu se obavezno moraju naći med, nar, mrkva, špinat, grah, glava ribe, prasa, tikvice i datule.

"Prva noć obroka počinje s umakanjem jabuke u med. U nekim, uglavnom aškenaskim zajednicama, običaj je da se Hallanalazi na trpezi, hljeb koji se obično jede na Šabat, utopljena u medu prije jela ( ne pleten kao u redovitim obrocima, ali umjesto toga ispečen u krug – predstavlja želju da se u narednoj godini sve kotrlja glatko bez nesreće ili tuge ).

Zodijak znaka bilansa za mjesec Tišri se utvrđuje da ukaže na skale presude, balansiranja zaslužnih protiv zlih djela osobe kojoj treba suditi. Uzimanje godišnjeg popisa računa za Roš hašanu je izvedeno po rabinu ben Isaac Nahmanu (Ponovljeni zakon 11:12), kaže se da je briga o Bogu usmjerena od 'početka godine pa do kraja godine'. Dan 1. Tišri po jevrejskom kalendaru, smatran je kao početak stvaranja. Navodi se u Talmudu da se za Roš ašana sredstva za izdržavanje svake osobe raspoređuju za narednu godinu, tako da se na taj način određuje njegova sudbina", kazao je Tauber o ovom prazniku.