BiH
10

Građani Sarajeva trebaju direktno birati gradonačelnika i vijećnike

Piše: E. G.
Foto: F. K./Klix.ba
(Foto: Feđa Krvavac/Klix.ba)
Gradska uprava Sarajeva uglavnom podržava preporuke ekspertne grupe za reformu Ustava FBiH u dijelu koji se odnosi na Grad Sarajevo.

To podrazumijeva da će se, ukoliko dođe do promjena, između ostalog, na izborima direktno birati gradonačelnik i njegovi zamjenici, kao i gradski vijećnici (oni ne bi više dolazili iz općinskih vijeća), da treba donijeti poseban zakon o glavnom gradu u Parlamentarnoj skupštini BiH, kao i o glavnom gradu FBiH u Federalnom parlamentu. Izmjene bi podrazumijevale i to da glavni grad čini osam općina, sadašnje četiri gradske i još Ilidža, Vogošća, Ilijaš i Hadžići.

Kako sada stvari stoje, Grad Sarajevo je institucija koja se nalazi izvan uobičajne hijerarhije državnih institucija. Konstituiran je odlukom Kantona Sarajevo, Gradsko vijeće čine vijećnici iz četiri gradske općine, Gradsko vijeće bira rukovodstvo Grada, kao i svoje vijeće.

"Općine koje nas čine formalno-pravno nisu podređene Gradu, kao što ni Grad nije podređen Kantonu Sarajevo, koji ga i finansira. To je pozicija koja je dosta neobična. Vjerovatno kada je došlo do formiranja institucije Grada Sarajeva, kao glavnog grada države, ova rješenja su bila privremena i prikladna toj situaciji. Međutim, danas je to neodrživo. Može trajati još godinama, ali Grad neće imati nikakav značaj u tom slučaju kao institucija", kazao je gradonačelnik Sarajeva Ivo Komšić.

Sadašnji Statut Grada navodi da Sarajevo ima 12 nadležnosti, ali to nije i broj odgovornosti, jer Grad faktički odgovara sam sebi. S druge strane, odgovornosti se prepliću sa višim nivoom vlasti, kao što je Kanton, ali i nižim - općinama. U većini slučajeva situacija je konfuzna i sam Grad ne može sprovoditi svoje nadležnosti. Od svih njih može se baviti u suštini samo prostornim uređenjem.

"Evidentno je da nedostaje zakon o glavnom gradu države, a nedostaje nam i zakon o lokalnoj samoupravi. Ekspertna grupa je predvidjela, bar što se tiče promjene Ustava Federacije, da je Sarajevo glavni grad FBiH. Glavni grad bi na taj način postao administrativni, kulturni, sportski i svaki drugi centar države. U zakonu o glavnom gradu bi trebalo stajati i to da se gradonačelnik i njegovi zamjenici biraju neposredno na izborima. Posljednji put kod izbora gradonačelnika smo imali situaciju koja jasno ukazuje na to da se gradonačelnik treba birati neposredno", kaže Komšić.

Budući da treba imati u vidu većinsko stanovništvo i krenuti od pretpostavke da bi ono uvijek biralo gradonačelnika svoje etničke pripadnosti, to bi trebalo urediti Izbornim zakonom i Statutom. Komšić kaže da se taj problem može riješiti rotacijom, u smislu da dva mandata zaredom gradonačelnik ne može biti iz jednog naroda, nego da svaki naredni mandat bude gradonačelnik iz drugog naroda.

"Rješenje koje je ekspertna grupa napravila za Sarajevo je u skladu sa njihovim rješenjem za proširenje KS, pa bi onda grad mogao obuhvatiti i još četiri općine. Mi to također podržavamo. Vrlo je važno da se predviđa da grad Sarajevo ima karakter o lokalnoj zajednici i da podliježe pod zakon o lokalnoj samoupravi", rekao je Komšić.

Zamjenik predsjedavajućeg Gradskog vijeća Miro Lazović kaže da je Grad Sarajevo sada razapet između pet nivoa vlasti, da nema jasno definisan status i prihode te da zavisi od milostinje KS, kao i općinskih prihoda koji više nisu dostatni za finansiranje grada.

"Mi ćemo nastaviti voditi aktivnosti za povezivanje Sarajeva, barem u funkcionalnom smislu sa općinama koje su prije rata bile u sastavu Grada Sarajeva. To su Pale i Istočno Sarajevo. Kad tako kažem onda mislim na povezivanje u saobraćajnoj i infrastrukturnoj povezanosti, turističkoj i slično", kazao je Lazović.

On je naveo da se nada kako je sve ovo zapravo prvi potez koji će dovesti do redefinisanja ili donošenja novog Ustava BiH na način da država postane funkcionalna.