Ovo je 10 najgorih u BiH
0

Elektroprivreda BiH prednjači u kršenju Zakona o javnim nabavkama

Piše: E. G.
Analizom 2.000 slučajeva javnih nabavki, koju je uradio Centar za razvoj medija i analize došlo se do saznanja da je najveći prekršilac procedura prilikom javnih nabavki Elektroprivreda Bosne i Hercegovine.

EP BiH u kršenju Zakona o javnim nabavkama u 2012. godini u stopu slijede Elektroprivreda RS, Vlada Brčko distrikta, BH Telecom, Klinički centar Univerziteta u Sarajevu, Elektroprivreda Hrvatske zajednice Herceg Bosne, Klinički centar Banja Luka, Željeznice RS, Ministarstvo unutarnjih poslova Kantona Sarajevo i Ministarstvo unutarnjih poslova RS.

U Centru navode da su u suštini došli do podataka da elektroprivrede i klinički centri najčešće krše procedure javnih nabavki, s tim da se Elektroprivreda BiH u prošloj godini najviše ogriješila o Zakon. Ured za razmatranje žalbi je protiv EP donio 97 rješenja u korist onih koji su se žalili. U taj broj uračunate su i žalbe koje su se odnosile na firme u koncernu Elektroprivrede, poput rudnika i elektrana, ali su te procedure nabavki provođene pod nadzorom sjedišta kompanije.

Poražavajući je podatak do kojeg je došlo Udruženje Tender, a to je da je korupcija u javnim nabavkama odnijela blizu 700 miliona KM prošle godine. Nije nimalo ohrabrujući podatak ni to da se transparentnost nabavki u cijeloj državi savake godine smanjuje. Primjera radi, 2008. godine 91 posto javnih nabavki je vođeno takozvanim otvorenim postupkom sa javnim objavljivanjem tendera, otvaranjem ponuda i biranjem najboljeg ponuđača, a u prošloj godini je samo jedan od tri tendera vođen na ovaj način.

"Jedan od razloga zašto su javna preduzeća ta koja najviše krše Zakon o javnim nabavkama bi mogao biti taj što ona imaju puno više novca na raspolaganju u odnosu na druge institucije, prave puno više nabavki, a samim tim imaju i više žalbi. To ih svakako ne bi smjelo opravdati s obzirom na to da svi oni imaju odjele za javne nabavke i ljude koji su stručnjaci i morali bi znati sve o tome. Iz nekih primjera je vidljivo da su upravo ti ljudi uradili ono što se u udžbenicima o korupciji u javnim nabavkama navodi kao negativan primjer, a to je da toliko detaljno opišete proizvod koji nabavljate da ga samo jedan proizvođač ima. Odmah znate da će ta tenderska dokumentacija biti poništena", kaže Semir Mujkić, jedan od istraživača u ovom projektu.

Kada su u pitanju same vlade koje su vlasnici tih preduzeća, ne može se isključiti ni to da sva ta korupcija u javnim nabavkama zapravo počinje od njih, smatra Mujkić.

"Ne možemo isključiti mogućnost da upravo oni koriste te kompanije baš zbog toga što imaju javne nabavke i da tako protežiraju svoje kompanije da dobiju poslove na tenderu i tako dođu do novca. Znamo na koji se način imenuju upravni i nadzorni odbori također, sve je to stvar politike", kaže Mujkić.