Podrška reformi obrazovanja
0

Bolonjci u BiH imaju velike egzistencijalne probleme

FENA
(Foto: Feđa Krvavac/Sarajevo-x.com)
Studenti u BiH koji su studirali prema bolonjskom procesu imaju strahovite egzistencijalne probleme, izjavila je danas na konferenciji za novinare u Sarajevu pomoćnica ministra civilnih poslova BiH Esma Hadžagić.

Izjave novinarima organizirane su pred početak završne konferencije u okviru projekta "Podrška reformi visokog obrazovanja u BiH", koji je finansirala Evropska unija iz IPA fondova od 1,1 milion eura.

Problemi s kojima se suočavaju bolonjci počinju od toga da im, kada otvaraju radnu knjižicu, ne može biti upisana adekvatna sprema, do toga da njihove diplome poslodavci ne prepoznaju.

Hadžagić kaže da u Ministarstvu civilnih poslova BiH svaki drugi dan dođe neka žalba u kojoj se bolonjci žale na neostvarivanje svojih egzistencijalnih prava.

Osim toga, dodala je, prisutni su problemi priznavanja tih diploma između entiteta, ali i između kantona pa čak i unutar istog kantona u Federaciji BiH.

Kaže da postoje praktične situacije koje otežavaju ostvarivanje prava osoba koje su "završile studij po bolonji".

"Mi bukvalno imamo 12 obrazovnih vlasti, odnosno 12 država u oblasti obrazovanja. Pošto je svaka ta vlast apsolutno nadležna u oblasti obrazovanja, odnosno nema podijeljenih nadležnosti, postoji teoretska mogućnost da imate 12 načina priznavanja diploma, bez obzira na to odakle one dolaze", navela je Hadžagić.

U postojećoj ustavnoj strukturi ona rješenje ove situacije vidi u harmonizaciji propisa.

"Ovim projektom smo htjeli napraviti faktično nacrt okvirnog zakona o priznavanju diploma u skladu s Lisabonskom konvencijom. Međutim, nije bilo političke podrške od svih ministarstava, nego je napravljen alternativni materijal u vidu preporuka koje nisu drugorazredni ili nevažni dokument ukoliko bude političke volje da se stvari u BiH harmoniziraju i ukoliko taj dokument posluži za svaku nadležnu obrazovnu vlast da napravi vlastiti zakon ili propis kojim će se ovaj problem regulirati", rekla je Hadžalić.

Također je ukazala i na veliku odgovornost akademske zajednice koja je dodatno unijela zabunu u bolonjski proces, jer je isti studij negdje organiziran kao "3+2+3", negdje kao "4+1+3", pa je opis kompetencija za trogodišnji i četverogodišnji studij identičan, što je potpuno nelogično.

"Otvoreno govorim da su mnogi naši studenti, koji su završili studij po bolonji, praktično osujećeni u izvršenju svojih temeljnih prava koja su stekli završetkom određenog studija", istakla je pomoćnica ministra civilnih poslova BiH Esma Hadžagić.