BiH
45

BiH ostaje bez obućara i krojača

Piše: T. Č.
Među maturantima u Bosni i Hercegovini i ove godine je najveći interes vladao za upis u gimnazije, medicinske i ekonomske škole, a slijede, mašinske i elektrotehničke škole. S druge strane, osnovci su i ove godine, već tradicionalno, najmanje zanimanja pokazali za trogodišnje škole.
Ekonomska škola u Banjoj Luci (Foto: Klix.ba)
Ekonomska škola u Banjoj Luci (Foto: Klix.ba)

"Učenici su i ove godine pokazali najveći interes za zanimanja ekonomskog tehničara, maturanta gimnazije, mašinskog tehničara i medicinskog tehničara, dok je za sva ostala zanimanja četvrtog stepena evidentirana slabija zainteresovanost", kažu u Federalnom ministarstvu nauke i obrazovanja.

Slična situacija je i u RS-u, s tim da je ove godine, pored spomenutih škola i zanimanja, vladalo veliko interesovanje i za elektrotehničke škole, smjer Tehničar računarstva.

Trogodišnja zanimanja izumiru

Proteklih godina, kao i ove, evidentan je pad broja upisanih učenika na trogodišnja zanimanja, čak postoje zanimanja za koja učenici uopšte nisu iskazali interes.

"Popularna zanimanja trećeg stepena su prodavač, automehaničar, bravar i frizer. Analiza je rađena za školsku 2013/14. godinu, ali je pretpostavka da se za jednu školsku godinu u tom pogledu ništa bitno nije promijenilo", kažu u Federalnom ministarstvu obrazovanja i nauke.

Gimnazija (Foto: Klix.ba)
Gimnazija (Foto: Klix.ba)

Najčešća zanimanja trećeg stepena za koja su se đaci iz RS ove godine odlučili su električar, kuhar, automehaničar, bravar, varilac, konobar, frizer, instalater i autoelektričar.

Prema riječima Aleksandre Marić, više saradnice za promotivne aktivnosti u Ministarstvu prosvjete i kulture RS, u ovoj školskoj godini je umjesto 113 planiranih odjeljenja trećeg stepena upisano 101 odjeljenje.

"Najveća razlika u odnosu na plan upisa iskazana je u strukama tekstila i kožarstva, gdje je od planirana 222 učenika upisano tek 106 učenika, odnosno sedam umjesto 11 planiranih odjeljenja. U skladu s potrebama tržišta rada, u banjalučkoj Školi učenika u privredi planiran je upis učenika na zanimanja obućar i krojač, za koja učenici uopće nisu iskazali interesovanje", pojašnjava Marić za Klix.ba.

Usklađenost programa srednjeg obrazovanja s tržištem rada

Pokušali smo doznati i koliko su u našoj zemlji kvalitetni programi srednjeg usmjerenog obrazovanja ili se na ovom polju još toga može učiniti. U Federalnom ministarstvu nauke i obrazovanja kažu da se od 1998. godine provode modularni nastavni planovi i programi koji imaju za cilj bolje prilagođavanje kvalifikacija potrebama tržišta rada, ali nije ostvaren dovoljan napredak budući da je neujednačena primjena istih po kantonima.

Tehnička škola (Foto: Klix.ba)
Tehnička škola (Foto: Klix.ba)

"Naime, dok određeni kantoni dosljedno primjenjuju modularne nastavne planove i programe za sva zanimanja, s druge strane, imamo i kantone koji uopšte ne primjenjuju, ili u vrlo malom postotku primjenjuju modularne nastavne planove i programe", kažu u Federalnom ministarstvu nauke i obrazovanja.

U Republici Srpskoj je sasvim drugačije. Ministarstvo prosvjete i kulture, kažu, za svaku školsku godinu kreira upisnu politiku, koja se mijenja i usklađuje s potrebama tržišta rada, stepenom tehnološkog razvoja, interesovanja učenika i strateškim planom razvoja lokalnih zajednica, odnosno RS-a u cjelini.

"Ministarstvo odgovara na zahtjeve tržišta rada, poslodavaca i lokalnih zajednica, u želji da usmjeri učenike da se opredijele za ona zanimanja koja će im u budućnosti olakšati put do zaposlenja", kaže Marić i dodaje da prilikom objavljivanja konkursa za upis učenika u prvi razred srednjih škola ovo ministarstvo objavljuje i pregled broja nezaposlenih i zaposlenih radnika po strukama, kako bi učenici prilikom donošenja odluke o budućem zanimanju uvažili i potrebe tržišta rada.