Tehnologija
9

Brži od metka: Japan gradi budućnost na "lebdećim" vozovima

Klix.ba
Novi voz Maglev, kojeg testiraju u centralnom Japanu, mogao bi vrijeme putovanja od Tokija do Osake, ili od New Yorka do Washington D.C.-a skratiti na samo jedan sat.

Putnička mreža Shinkansen svakodnevno prevozi po 930.000 putnika. Kad su gužve vozovi sa stanica u urbanim centrima voze u prosjeku svakih šest minuta. Međutim, nakon 50 uspješnih godina u oblasti ove tehnologije, i njima je potrebno unapređenje.

Najbrži voz firme Shinkansen kreće se brzinom od 320 km/h, a brzi razvoj donio mu je brojne rivale, ne samo u evropskim gradovima, već i u Kini.

Prema riječima japanskog premijera Shinzoa Abea, odgovor leži u Maglevu, vozu koji levitira na magnetima. Oni ga podižu iznad šina, pa za njegovo kretanje nisu potrebni točkovi i nema trenja, zbog čega su znatno brži, ali i tiši. Mogu razviti brzinu od 506 km/h.

"Ovo je zaista tehnologija iz snova", rekao je nedavno Abe.

Troškovi nove generacije vozova su ogromni. Japan će potrošiti više od 100 milijardi dolara na infrastrukturu kako bi ovi vozovi povezivali Tokio i Nagoju, odnosno prelazili put od 286 km.

Vozovi Maglev trebali bi biti u pogonu do 2027. godine, a do 2045. Japan je isplanirao na ovaj način povezati Tokio i Osaku.

Međutim, uprkos snu o skraćivanju puta od 100 minuta na 40 na relaciji Tokio - Nagoja, te onog iz Tokija do Osake sa 145 na 67 minuta, ovaj projekt se suočava sa znatnim skepticizmom.

Postavlja se pitanje hoće li Japan trebati takve usluge nakon 30 godina, s obzirom da će se njegova populacija dotad, ako se nastavi ovaj trend, sa trenutnih 127 miliona smanjiti na 105 miliona. Stoga kritičari smatraju da neće biti tolike potrebe za ovim uslugama.

U međuvremenu iz kompanija JR Tokai, koja stoji iza ovog projekta, tehnologiju Maglev pokušavaju prodati preko okeana. Američki političari su u novembru bili pozvani na prezentaciju i probnu vožnju, a japanski premijer je i američkom predsjedniku Baracku Obami predstavio ovaj prijedlog.

Kritičari kažu da bi SAD mogle biti zainteresovane samo u slučaju da ovaj projekt osigura dovoljno radnih mjesta, te da Japan treba pokušati da proda ovu tehnologiju tek kad prvi Maglev vozovi budu vozili njihovim šinama.