{{error}}
Facebook prijava

Unesite e-mail:

30.11.2012. u 12:15
Foto: CERN
Kolizije između čestica u Velikom hadronskom sudaraču (LHC) su stvorile nešto što izgleda kao novi oblik materije.
Ova nova vrsta materije je nazvana kondenzat obojenog stakla, a čini je tečni talas gluona, elementarnih čestica koje se povezuju sa jakom silom koja na okupu drži kvarkove unutar protona i neutrona.

Naučnici nisu očekivali da će ova vrsta materije nastati kao rezultat sudara čestica koja se u tom trenutku dešavala u LHC-u. Međutim, ta nova materija može objasniti čudno ponašanje koje je otkriveno unutar mašine. Kada su naučnici ubrzali protone i jone olova i sudarali ih jedne sa drugima, rezultirajuća eksplozija je te čestice pretvorila u tečno stanje i na njihovom mjestu stvorila nove. Većina ovih čestica je, kao što su naučnici i očekivali, odletjela u raznim pravcima brzinom bliskom brzini svjetlosti.

Međutim, naučnici su otkrili da neki parovi čestica odlijeću skoro istom putanjom.

"Nekako su odlijetale u istom pravcu, iako ne znamo kako komuniciraju jedna s drugom i određuju zajednički pravac. To nas je sve iznenadilo", rekao je Gunther Roland, fizičar sa Instituta za tehnologiju iz Massachusettsa.

Naučnici vjeruju da gusta gomila gluona u kondenzatu obojenog stakla čini da čestice odlaze u istom smjeru. Mehanizam bi mogao zavisiti od kvantne isprepletenosti, fenomena tokom kojeg se dvije čestice isprepletu tako da i nakon razdvajanja zadrže vezu jedna između druge, što dovodi do toga da akcija bilo koje od dvije čestice ima utjecaj na onu drugu.

Isprepleteni gluoni u kondenzatu obojenog stakla bi mogli objasniti kako čestice nakon sudara dijele informacije o svojoj putanji jedna sa drugom.