Nauka

Mars možda nije beživotan

SRNA
Molekuli bogati karbonom, koji su osnova života, možda ipak postoje na Marsu, objavili su naučnici, čime su doveli u pitanje uvjerenje da je crvena planeta beživotna.

Kada su dva svemirska broda tipa "viking" američke Nase 1976. godine pokupili uzorke marsovskog tla, naučnici nisu našli dokaze o postojanju molekula bogatih ugljenikom ili bilo kakve biologije.

Nakon što je letjelica Feniks Mars lender otkrila hemikalije koje sadrže perhlorat u arktičkom regionu Marsa 2008. godine, naučnici su morali da se ponovo pozabave ovom temom, prenosi BBC.

Naučnici su pomiješali zemlju sa perhloratom i zagrijali mješavinu. Nastao je gas koji je sadržavao karbon dioksid i tragove hlorometana i dihlorometana, isto kao prilikom slijetanja letjelica na površinu Marsa 1976. godine.

Utvrđeno je da da ove hemijske reakcije potpuno uništavaju sve organske sastojke tla.

"Naši rezultati pokazuju da su ne samo organske materije, nego i perhlorati, možda postojali u tlu na lokacijama na koje su sletjeli vikinzi", izjavio je vođa studije Rafael Navaro Gonzalez sa Nacionalnog univerziteta u Meksiku.

Uprkos uzbuđenju povodom otkrića, istraživači upozoravaju da je prerano da se donese zaključak o tome da li je na Marsu ikada bilo života.
"Ovo nam ne govori ništa o tome da li je na Marsu bilo života ili ne, ali može da ima veliki značaj za način na koji razmatramo dokaze da bismo dali odgovor na to pitanje", rekao je Kris Mekej iz NASA-inog istraživačkog centra u Kaliforniji.

Perhlorat, koji predstavlja jon hlorina i kiseonika, možda je postojao na Marsu milijardama godina, ali se manifestuje samo kada se temperatura poveća i kada se unište sve organske materije u tlu.

Kada su naučnici ispitivali podatke sa misije "vikinga", smatrali su da organska jedinjenja koja u sebi sadrže hlorin potiču iz tečnosti za čišćenje sa svemirskih letjelica.

U ovom trenutku nije poznato da li ovi organski molekuli potiču originalno sa Marsa ili su ih na crvenu planetu donijeli metoriti.