Nauka

Grupa naučnika predložila stvaranje genetskog otiska

FENA
Foto: Ilustracija
Grupa naučnika predložila je ambiciozan projekt stvaranja sintetskog ljudskog genoma, ili genetskog otiska, što će zasigurno ponovo potaknuti rasprave o tome do koje mjere ljudskih život može biti predmet genetskog inženjeringa.

Projektu, koji je idejno pokrenut na prošlomjesečnom sastanku grupe naučnika na Harvardu, cilj je kreirati sintetski genom koji bi se potom ispitivao u ćelijama u laboratoriju idućih 10 godina.

Cilj je, kako piše američki časopis Science, ubrzanje genetskih istraživanja.

Projekt "Human Genome Project-Write" predlaže grupa od 25 naučnika, genetičara s Harvarda, Yalea, Columbije, medicinskog fakulteta Johnsa Hopkinsa, Massachusettskog tehnološkog instituta i drugih institucija te naglašava da im je namjera stvarati cjeloviti ljudske genome, ali bi se genetski zapisi koristili samo za pokuse.

Laboratorijskim eksperimentima istraživali bi učinke genetskih mutacija, uz stvaranje sigurnijih matičnih ćelija za presađivanje organa. Naučnici pretpostavljaju da bi s vremenom na taj način mogli proizvesti genetske mutacije na životinjama, kao što su svinje, kako bi se njihovi organi mogli transplantirati na čovjeka.

Današnji stepen razvoja nauke omogućuje stvaranje kraćih genskih zapisa, ali bi stvaranje cjelovitog ljudskog genoma bio izuzetno složen i skup proces. Naučnici se nadaju da će prikupiti 100 miliona dolara samo kako bi pokrenuli projekt. Ukupan trošak bio bi ipak manji od tri milijarde dolara koliko je stajalo cjelovito mapiranje ljudskog DNA.

Naučnici tvrde da će u projektu od samog početka do kraja sudjelovati javnost budući da je u njemu riječ o osjetljivim pitanjima etičke, društvene, pravne i religijske prirode.