Kultura
0

Zavjese se dižu - otvara se 43. MESS

Klix.ba
Predstavom "Ritam" bugarskog teatra "Los Paranoias" u Narodnom pozorištu večaras u 19.30 sati započinje još jedan veliki sarajevski festival - MESS.

Iste noći, u 21.30 u Kamernom teatru 55, dešava se i prva premijera ovogodišnjeg MESS-a - predstava "Poručnik od Inishmorea" koju režira britanski redatelj Jan-Willem van den Bosch. U ovoj predsavi igraju: Miodrag Trifunov, Robert Krajinović, Feđa Štukan, Ana Vilenica, Semir Krivić, Slaven Vidak, Enis Bešlagić i Senad Alihodžić. Predstava je nastala u koprodukciji MESS-a, Kamernog teatra 55 i British Councila.

Nakon toga, fešta se seli u Club Coloseum gdje će se sretnicima sa pozivicama predstaviti hrvatski Putokazi, kojima je ovo prvi nastup u Sarajevu, ali ujedno i prilika da promoviraju svoj, osmi po redu, studijski album.

Zavirili smo u katalog predstava MESS-a i donosimo vam kratke prikaze večerašnjih predstava...

"RITAM"

"Udaranje RITMA ima snagu da ujedini ljude, bez obzira koliko različite bile njihove jezičke ili kulturološke odrednice".

Ova predstava ispituje apsolutnu vrijednost ritma kao univerzalne ljudske kategorije koja nadilazi svaki oblik razdvajanja, ograničavanja ili isključivanja. Dejstvo muzike nije moguće fiksirati u jeziku, muzika kao kosmički ritam upućuje u sfere neizrecivog, dok se glorifikacija života manifestuje u plesu, pjesmi, kretanju u skladu sa pulsacijama Velikog praska. Čovjek ponire u suštinu svoje ljudskosti osjećajući hipnotički zov prirode koja počiva na ritmu. Ritam je u potpunosti organski fenomen, on se ne da izbrojati, izračunati, izmjeriti. Filter kroz koji propuštamo ritam nije intelekt, već doživljaj, i stoga je neophodno svoje biće u cjelosti otvoriti kako bi se ritmička strujanja prirode povezala sa našim postojanjem.

Predstava nastoji u gledaocu probuditi osjećanje da čovjek nije isključen iz ritma koji svijet održava u ravnoteži, pokušavajući istaći prvobitno iskustvo potresa kao početne tačke kretanja, ali i demonstrirati sposobnost nadilaženja kulturoloških različitosti.

Ovo je priča o bubnjevima i vibracijama koji podsjećaju na nevjerovatne zvuke u kojima se sudaraju temeljne činjenice univerzuma.

Kretanje kao osnova svijeta, pokret kao dramska radnja, ritam kao kozmički zakon...

"Poručnik od Inishmorea"

Nevolja je stigla na otok Inishmore. Neko je ubio crnu mačku! U kakvim je okolnostima stradala? Da li je u pitanju nesretni slučaj?

Padraic Osbourne će to zasigurno željeti saznati jer radi se o njegovom mačku i jedinoj stvari koju smatra vrijednim življenja. Krv će morati poteći!

O čemu se ovdje dakle radi: politička satira, misteriozno ubistvo, ljubavna priča, farsa, komedija ili tragedija, fikcija ili stvarnost, ili pak sve ovo zajedno?

Mogli bismo ovaj komad prihvatiti i samo kao “još jedno zabavno veče u pozorištu” ali to bi značilo da zaboravljamo da je u samoj prirodi nas –ljudskih bića – misliti, tj. postavljati pitanja. Upravo ta sposobnost omogućava nam da uspostavimo sistem vrijednosti ne samo u okvirima vlastite egzistencije nego i van nje. Naše misli su te koje nas povezuju s drugima, ali i izdvajaju kao individualna ljudska bića. Misli nam uzrokuju i patnju i užitak; ljubav i mržnja potiču s istog izvora.

Odgovori, ponuđeni ili iznađeni, upravo su ti koji nas dijele i izdvajaju u skupine - nacionalne, rasne, vjerske ili spolne. Ova predstava postavlja nam pitanja: Do koje mjere ćemo dozvoliti da ti odgovori utiču na nas i Kada ćemo početi koristi prirođenu nam sposobnost mišljenja?

Okolnosti iz kojih proizlaze ovakve podjele različite su, ali neosporno postoje. Da li ćemo mi samo nastaviti suditi i osuđivati? Da li je zaista bolje ili gore biti Irac ili Englez, crn ili bijel (narančast), muškarac ili žena, katolik ili protestant, ljubitelj mačaka ili pak ljubitelj pasa?

Kada ćemo konačno biti zadovoljni što posjedujemo moć rasuđivanja? Da li će odgovor na Daveyev očaj ”Hoće li se ovo (ubijanje) ikad završiti? Jebem li mu, ima li ovome kraja?!” ikada biti jedno uvjereno ‘Da!’?