Kultura
0

Renata Salecl u Mediacentru, Sarajevo

Klix.ba
Renata Salecl, znanstvena savjetnica na Institutu za kriminologiju pri Pravnom fakultetu u Ljubljani i redovita gostujuća profesorica na London School of Economics, održat će u ponedjeljak, 5. januara 2004. godine u Mediacentru u Sarajevu, predavanje na temu "Hiperkapitalizam i Osjećaj Neadekvatnosti".

Predavanje će početi u 19.00h, a ulaz je besplatan.

Salecl će u kontekstu u kojem teroristički napadi, ekološke katastrofe, ekonomske krize, čudne bolesti i novi dometi u znanosti definiraju samo neke od razloga zašto je novo doba označeno kao «doba strepnje». Zašto je upravo strepnja, a ne strah ili neko drugo osjećanje, svojevsrni znak vremena na prijelazu milenija? Koji su mehanizmi na djelu u njenom izazivanju kod pripadnika suvremenog društva? Na koji način hiperkapitalizam kao ekonomski sistem i prateća neoliberalna ideologija proizvode strepnju?

Promatrajući fenomen strepnje u suvremenom društvu kroz psihoanalitičku prizmu, slovenska teoretičarka Renata Salecl istražuje kako uzroke strepnje u suvremenoj ekonomiji, politici, medijima, javnom imaginariju..., tako i načine kako se ta strepnja manifestira kako u psihi pojedinca, tako i kroz društvene simptome.

Kako psihoanaliza uopće definira strepnju? U kakvom odnosu stoji strepnja stoji prema želji i užitku? Zašto Lacan za strepnju kaže da «nije bez objekta»? Zašto Freud strepnju povezuje sa smrću? Zašto ljudi više strepe od uspjeha nego od neuspjeha? ... samo su neka od pitanja na koja Saleclova odgovara, demonstrirajući na nizu primjera iz pop kulture, književnosti, suvremene umjetnosti i medija, prednosti psihoanalitičke teorije strepnje.

Kierkegaard i Coca-Cola, Freud i lifestyle rubrike u ženskim magazinima, Lacan i reality shows – to su samo neke od referenci u predavanju “Hiperkapitalizam i Osjećaj Neadekvatnosti”, koje je i svojevrsna promocija najnovije knjige Renate Salecl On Anxiety (Routledge, 2003).

Salecl, kao članica tzv. "slovenske lakanovske škole" autorica je knjiga The Spoils of Freedom: Psychoanalysis and feminism after the fall of socialism (Routledge, London, New York 1994), i (Per)versions of Love and Hate (Verso, London, New York 1998). U nakladi Routledge 2003. godine izlazi joj knjiga On Anxiety.

Urednica je zbornika Sexuation (Duke University Press, Durham 2000), dok je zbornik Gaze and Voice as Love Objects (Duke University Press, Durham 1998) uredila u suradnji sa Slavojem Žižekom.

“…osjećanje neadekvatnosti igra važnu ulogu u načinu na koji marketing danas djeluje. No, problem nije u tome da mediji nude ljudima neke slike uspjeha i ljepote s kojima bi se trebalo poistovjetiti, a kojima se ljudi ne mogu primaći pa se osjećaju neadekvatnima. Već neko vrijeme modna ideologija uvjerava potrošače da oni NE BI TREBALI slušati modne savjete i pokušavati da od sebe naprave nekoga drugog, nego da prije trebaju u sebi potražiti i pronaći ono što je jedinstveno, te uz pomoć mode to samo naglasiti. Ta ‘Be yourself!’ ideologija ipak subjektu nije donijela oslobođenje, nego je prije otvorila vrata novim strepnjama s kojima se marketing poigrava na paradoksalne načine. Zato strepnju kod subjekta ne izaziva neuspjeh u postajanju nekim drugim, nego prije činjenica da subjekt ne može biti niti samim sobom.” – odlomak iz predavanja.

Predavanje organizira UG Košnica i Mediacentar Sarajevo.