{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Istraživanje: Književne nagrade smanjuju popularnost knjige

F
22.2.2014. u 10:45
17
2
Istraživanje: Književne nagrade smanjuju popularnost knjige
17
Istraživanje: Književne nagrade smanjuju popularnost knjige
Foto: AFP
Suprotno svim očekivanjima, literarne nagrade dobitnicima ne donose veću već manju popularnost kod šireg čitateljstva, pokazuje najnovija studija.
U istraživanju čiji će rezultati biti objavljeni u martovskom izdanju lista Administrative Science Quarterly, naučnici Amanda Sharkey, s Booth School of Business Sveučilišta u Chicagu, i Balazs Kovacs, sa Univerziteta u Luganu, usporedili su 38.817 osvrta čitatelja na stranici GoodReads.com na 32 para knjiga. Po jedna je knjiga u svakome paru dobila nagradu poput Man Bookera ili američku književnu nagradu National Book Award. Druga je u istoj godini ušla u uži izbor za tu nagradu, ali je nije dobila.

Utvrdili su da "dobiti prestižnu nagradu u književnom svijetu naizgled ide ruku pod ruku s posebno oštrim padom rejtinga ili percipirane kvalitete među čitateljskom publikom".

Jedan je primjer književnik Julian Barnes, koji je 2011. dobio Bookera za svoju knjigu "Osjećaj kraja", koja je u listu New York Times okarakterizirana kao "slabašna meditativna priča o smrtnosti, frustraciji i razočaranju". Iako je prodaja knjige nakon objave o nagradi snažno poskočila, istodobno se dogodilo i nešto neočekivano, kažu naučnici.

"Rejting knjige ušao je u razdoblje produljenog pada iako je status knjige porastao", ističu Sharkey i Kovacs u svojem istraživanju. "To što se dogodilo s Barnesovom knjigom dovodi u pitanje brojna istraživanja društvenog statusa", dodaju.

Sharkey i Kovacs vjeruju da se taj fenomen javlja uslijed snažnog širenja čitateljske publike nakon literarne nagrade i na onu koja inače nije predisponirana za čitanje upravo takvog štiva. Time se znatno proširuje i opseg i raznolikost osobnih ukusa čitateljstva, pa su tako i ocjene koje knjiga dobije šarolike.

"Knjiga koja je dobila nagradu privlači širi uzorak čitatelja, i to ne zbog osobnog interesa za tu knjigu, već zato što je nagrađena nagradom", ističu.

Dodaju kako nagrađena knjiga mora imati samo minimalnu razinu prihvatljivosti kako bi dosegnula prag na kojemu će je neko ocijeniti vrijednom čitanja, dok se knjiga koja nije dobila nikakvu nagradu mora izdvajati iz mase na druge načine, te imati skrivene atribute koji čitatelju signaliziraju privlačnost.

"Problem je u tome što čitatelji uzimaju zdravo za gotovo da je neka knjiga 'dobra' samo zbog toga što je dobila nagradu, no ocjenjivanje što jest a što nije dobro stvar je pojedinačnih ukusa. Ukus čitatelja ne mora se nužno slagati s onim kritike i sudačkog panela koji je odlučivao o dobitniku", kaže Sharkey.

"Posljedično, čitatelji koji čitaju knjige koje su dobile neku nagradu češće su razočarani – ne zato što su te knjige zapravo loše, niti čak zato što imaju veća očekivanja od njih. Razlog je ponajviše taj što nagrađene knjige naprosto imaju široku publiku čiji ukusu nisu predisponirani na vrstu knjiga koje dobivaju nagrade", napominje.

Ipak, nema potrebe za panikom, smatraju autori studije. "Ne postoji nikakva promjena koju bismo savjetovali autorima čije su se knjige našle u užim izborima za nagrade. Većina nagrađenih autora sigurno je presretna zbog nagrade i sigurna sam da i pisci i njihovi agenti trljaju ruke zbog rasta prodaje koja dolazi s nagradom", kazala je Sharkey.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: