Kultura
21

Dobitnik Pulitzerove nagrade Narciso Contreras: Slike rata u Siriji podsjećaju na Sarajevo

Anadolija
Foto: Anadolija
Foto: Anadolija
Poznati fotograf Narciso Contreras, dobitnik Pulitzerove nagrade za 2013. godinu, čija izložba "Syria's war: A Journal of Pain" će biti otvorena danas u sarajevskoj Galeriji 11/07/95, u razgovoru za Anadoliju ističe kako njegove fotografije na neki način opisuju i ono što se desilo u Sarajevo kada je bilo pod opsadom tokom rata 1992.-1995.

"Ova izložba je kompilacija onoga što sam pratio na terenu u ratu u Siriji, u mjestima kao što je Halep. Slike su dio onoga što sam pratio u ratu, iako možda i ne objašnjavaju sukob koji se tamo vodi. Naslov za ovu izložbu sam postavio na ovaj način jer fotografije pokazuju patnje i bol, i sve najteže momente koje civili preživljavaju u ratu. Kroz ovu izložbu posjetioci mogu shvatiti ono što se desilo ovdje, kada je Sarajevo bilo pod opsadom. Ono što se može kazati za rat u Siriji upravo se desilo ovdje prije više od 20 godina. Grad je bio podijeljen, razrušen, ekonomija i infrastruktura uništeni. Isto je danas i u Siriji", istakao je Contreras.

U ratovima najviše pate civili

Napominje kako su civili najveća meta ratova i krvavih sukoba na svim stranama svijeta iako se, kako kaže, slučajno nađu između dvije suprotstavljene strane.

"Oni koji najviše pate i koji su najveće žrtve ratova su civilna populacija. Tako je danas u ratu u Siriji, Iraku, a tako je bilo i u ratu u Sarajevu", rekao je Contreras, dodavši kako je rat u BiH u to vrijeme bio najokrutniji rat u svijetu.

"Neke moje kolege su pratile dešavanja na Balkanu tih 1990-tih godina. I mogu kazati, da ono što se danas dešava u Siriji, da je isto bilo i u Sarajevu. To je bio najokrutniji rat u to vrijeme dok je saaa najstrašniji rat u Siriji", kazao je poznati fotograf.

Naglašava kako je u profesiji fotografa jedan od najtežih momenata kada fotografiše ranjene ljude na ulici, kojima, kako kaže, ne može mnogo pomoći.

"To je jedna od najtežih stvari s kojima se možete suočiti u životu, jer ste svjesni da skoro ništa ne možete učiniti. Jedino što možete učiniti u tom momentu je da dokumentujete ljudsku tragediju. Najteže je slikati ranjene osobe, a posebno djecu", ističe Contreras.

Dodaje kako je fotografija sredstvo kojim fotograf posmatraču prenosi realnost sa mjesta događaja, napominjući da je to njen prevashodni cilj.

"Fotografija je sredstvo kojom predstavljate realnost sa terena. Ako se nešto u pozitivnom smislu može promijeniti fotografijom, to je onda dobro. Ali, fotografija je sredstvo uz pomoć kojeg gradimo naše kolektivno sjećanje kao društvo. To je najviše što fotografija može učiniti", objašnjava Contreras dodajući kako svoju izložbu održava u sarajevskoj Galeriji 11/07/95 kao jednom od mjesta na kojem se gradi to kolektivno sjećanje.

"Ono što danas vidimo u svijetu je genocid protiv ljudi, genocid protiv siromašnih i ugnjetavanih. Izložbu održavam u galeriji posvećenoj Srebrenici jer su mnoge okolnosti povezane. Tada je u tom gradu počinjen genocid, dok se danas vrši genocid u Siriji", ističe ovaj fotograf.

Napominje kako, ipak, iz Bosne i Hercegovine i iz Sarajeva treba da idu slike i poruke nade, jer je, kako kaže, Sarajevo poznato po svome multikulturalizmu.

Multikulturalizam Sarajeva je magnet za fotografisanje

"Pričao sam sa prijateljima kako u gradu na jednom mjestu postoje sinagoge, crkve i džamije. Mislim da je to vrlo zanimljivo jer je religija uvijek zauzimala mjesto u historiji. Multikulturalizam Sarajeva je magnet za fotografisanje. Mislim da bi za mene najimpresivnije bilo fotografisati stvari u vezi sa sjećanjima na rat. Osjećam da je to sjećanje u mislima ljudi, i da to ne zaboravljaju lako. To bi moglo kazati priču 20 godina poslije, ali da bude priča, ne samo o patnji ljudi nego i o nadi ljudi u Sarajevu", rekao je dobitnik Pulitzerove nagrade za 2013.

Na kraju ističe kako fotografi, dok izvršavaju svoj posao na terenu, kao i svi ostaloi ljudi trebaju pomoći ljudima koji su u opasnosti.

"Kao fotograf, vi ste i dalje ljudsko biće, i nema razlike. Vi ste svjedok i pratite realnost na terenu koju pokušavate da objasnite. To je ljudska aktivnost, i ako vidite nekoga ko leži na tlu, idete i pružite mu pomoć. Vi ne djelute kao doktor, političar ili pravnik, vi ste fotograf, gdje god se nalazili. Ali, ako ste u mogućnosti da pomognete nekome, slobodno pružite pomoć. Nema puno rasprave oko toga, riječ je samo o motivaciji da budete dio izgradnje kolektivnog sjećanja", smatra ovaj fotograf.

Narciso Contreras je nagrađivani fotograf koji se u posljednje četiri godine profesionalno bavi ovim pozivom. Dobitnik je mnogih međunarodnih priznanja, a njegov rad objavljivan je u časopisima kao što su "New York Times", "Der Spigel", "El Pais", "National Geographic", "Wall Streat Journal"... Osim Sirije, fotografijama je dokumentovao sukobe u Kašmiru, etnički rat u Mijanmaru, proteste na trgu Taksim u Istanbulu i na mnogim drugim mjestima u svijetu.