biznis
0

ŽFBiH: Prijevoz nafte željeznicom regulirati na zakonit način

FENA
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Foto: Nedim Grabovica/Klix.ba
Prevezena količina nafte željeznicom u FBiH u 2011. godini iznosila je 46.400 tona, saopćeno je iz Željeznica Federacije BiH.

"S obzirom na to da se energetski bilans BiH procjenjuje na oko 1,3 miliona tona nafte, a u Federaciji BiH na oko 0,7 miliona tona, jasno je da je učešće željeznice u prijevozu nafte gotovo zanemarivo", navodi se u saopćenju.

Mnogo je razloga, kako se dodaje, zbog kojih bi se prijevoz nafte željeznicom trebao što hitnije regulirati na zakonit način. Sivoj ekonomiji stalo bi se ukraj, omogućio bi se veći stepen kontrole transportnih tokova i kvalitete naftnih derivata, ostvarila bi se uredna naplata carine i PDV-a te osigurala značajna sredstva za budžet.

Na željezničkim tovarnim listovima zabilježi se svaka kap nafte koja uđe u zemlju, što sprječava svaku mogućnost malverzacije.

Željeznice FBiH obavljaju isključivo prijevoz nafte i naftnih derivata za potrebe korisnika HOLDINA d.o.o. Sarajevo, koji posjeduje svoj naftni terminal u Podlugovima. Prijevoz se najvećim dijelom obavlja iz Rafinerije Sisak i malim količinama iz Ploča i Škrljeva (Rijeka).

"Tokom 2011. Željeznice FBiH prevezle su, po osnovu ugovora s korisnikom HOLDINA d.o.o. Sarajevo, sljedeće količine nafte i naftnih derivata i to: Sisak - Podlugovi 39.800 tona; Ploče - Podlugovi 4.350 tona i Škrljevo - Podlugovi 2.250 tona", navodi se.

Procentualno učešće cijene prijevoza u maloprodajnoj cijeni goriva iznosi svega 1,3 posto, odnosno, u cijeni litre goriva željeznica učestvuje s 0,030 KM.

Ukoliko bi željeznica učestvovala s 30 posto od ukupnog prometa nafte u BiH, onda bi to bila značajno veća količina koja bi se svakako odrazila i na ekonomsko poslovanje Željeznica FBiH.

Oni navode da bi količina od, recimo, 400.000 tona prijevoza, donijela Željeznicama FBiH godišnji prihod od oko 6.000.000 KM. To su svakako značajni prihodi pogotovo što ŽFBiH raspolažu potrebnim transportnim kapacitetima koji su neiskorišteni.

Osim većeg učešća željeznice na transportnom tržištu i shodno tome većim prihodima, pozitivni efekti prijevoza nafte i naftnih derivata željeznicom u odnosu na cestovni transport, ogledali bi se i kroz siguran, jeftiniji i masovniji prijevoz.

I s aspekta zaštite životne sredine i sigurnosti saobraćaja, prijevoz nafte i naftnih derivata željeznicom, najprihvatljiviji je oblik transporta. Baš iz tih razloga, mnoge zemlje zabranile su šleperima i kamionima da voze u dane vikenda, kad su saobraćajnice najopterećenije. Na taj način smanjen je broj saobraćajnih nesreća s teškim posljedicama i povećano učešće željeznica na transportnom tržištu.

Uvođenjem Zakona o ekologiji, koji je u skladu s direktivama EU, i u našoj zemlji bi se preusmjerio prijevoz nafte i naftnih derivata na željeznicu, saopćeno je iz Službe za odnose s javnošću ŽFBiH.