{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Štete zbog štrajka bi mogle biti nesagledive

S
8.6.2011. u 11:24
0
2
Štete zbog štrajka bi mogle biti nesagledive
0
Štete zbog štrajka bi mogle biti nesagledive
Generalni direktor "Željeznica Republike Srpske" Dragan Savanović izjavio je da nema ni stvarno, ni moralno pravo da povuče disciplinske prijave pokrenute protiv radnika koji nisu poštovali minimalni proces rada u štrajku.
"Takav nekorektan zahtjev Štrajkačkog odbora smatram ucjenom, jer bi to značilo da naređujem radniku da ne radi svoj posao. Kakvu bih to poruku poslao drugim radnicima nego da će se uvijek naći neko ko će ih zaštititi od nerada?", rekao je Savanović Srni.

On je dodao da su direktne štete od štrajka u koji su željezničari stupili 3. juna ogromne, a da bi indirektne posljedice generalnog štrajka mogle biti nesagledive.

"Mogli bismo se suočiti sa odštetnim zahtjevima firmi za koje vršimo usluge, jer može da se desi da se zaustave vrlo skupi industrijski procesi za koje transportujemo ugalj, koks ili željezo. Na primjer, ako zahladite visoku peć, a niste završili proces, ona se ne isplati ni rušiti, a ponovo raditi ne može", naveo je Savanović.

On smatra da je trebalo nastaviti pregovore sa Vladom RS kako bi se ili kreditom ili grantom ispoštovao dogovor Vlade i sindikata ŽRS od 15. februara u dijelu koji se tiče radničkih zahtjeva, da se plate za februar, mart i april ove godine reprogramiraju za naredne tri godine, a da se krene sa redovnom isplatom majske i svih narednih plata u stoodstotnom iznosu.

"Moj plan je da do kraja ovog mjeseca napravimo novu organizaciju i sistematizaciju u kojoj bi se angažovao samo najpotrebniji broj radnika, dok bi ostali primali 60 odsto plate kao tehnološki višak, za koje bismo tražili ili angažovanje u drugim firmama koje bi ŽRS oformile, ili prekvalifikaciju, ili penzionisanje ili otpremnine", rekao je Savanović.

Prema njegovim riječima, od sadašnja 3.622 radnika treba zadržati oko 3.000 u prvoj fazi, a do kraja godine izvršiti detaljan plan razdvajanja poslova infrastrukture od poslova operacija što je, prema Direktivi Evropske unije 440/91, obaveza koja mora da se ispuni do početka 2013. godine.

"Racionalizacija broja radnika najmanje bi pogodila izvršne službe, a najviše administraciju. Čak u nekim službama nedostaje manevrista, skretničara, blokara i pružnih radnika, dok u administraciji imamo čak sedam nivoa donošenja odluka i više od 60 direktora", naglasio je Savanović, dodajući da je njegov prijedlog da se ukinu direktori sektora i njihovi zamjenici, a da četiri izvršna direktora treba da imaju svoje šefove službi po resorima koje vode.

On je istakao da u ŽRS ima više od 20 magistara i doktora nauka koji primaju znatne dodatke za titule, iako sistematizacijom ti nivoi akademskih zvanja nisu ni predviđeni niti su ovom preduzeću potrebni.

"Ko ima titule, treba da se angažuje kod trećih lica, a ne da ostvaruje dodatak na platu u ŽRS gdje su one neiskoristive", ocijenio je Savanović.

On je podsjetio da se poslije dogovora Vlade i sindikata ŽRS od 15. februara ove godine u načinu rada ŽRS ništa nije promijenilo, iako je tada zaključeno da se izvrši racionalizacija, predlože mjere sanacije i zaustavi novo zapošljvanje.

"Od tada do mog imenovanja, 19. aprila, na ŽRS je primljeno 66 ljudi, većinom u poslove obezbjeđenja, među kojima 46 na neodređeno vrijeme. Na ŽRS ponovo radi i više od 30 ljudi koji su ranije uzeli otpremnine. Čujem, ali nemam namjeru provjeraviti, da se radi o rodbinskim, kumovskim, prijateljskim i političkim vezama, ali to neka ostane nadležnim organima", rekao je Savanović.

On je upozorio da je u ŽRS na snazi 31. izmjena sistematizacije, da treba ispitati zakonitosti Statuta, ali i maksimalne prinadležnosti iz Kolektivnog ugovora koje su daleko veće nego što ŽRS mogu podnijeti, od regresa, toplog obroka, raznih dodataka, upotrebe mobilnih telefona, prinadležnosti za sindikalne vođe koji ne rade, a primaju i plate i dodatke.

"Zbog mnogih prinadležnosti bez osnova i razloga treba potegnuti odgovornost Nadzornog odbora /NO/ koji je sve te odluke ili aminovao ili ih nije osporio", istakao je Savanović.

On je dodao da Vlada RS, budući da nije održana Skupština akcionara ŽRS, nije usvojila izvještaj o radu za 2010. godinu, da nije donesena odluka o pokriću gubitka i da je revizorski izvještaj negativan u svim segmentima, ima uslove da raspusti i NO i Upravu i da imenuje privremene organe koji bi postavili nove ljude.

"Ima elemenata i za dirigovani stečaj gdje bi svi radnici išli na biro odakle bi se povuklo samo onoliko njih koliko je neophodno za rad i održavanje, bez investicija i drugih poslova. Stečajni upravnik sa saradnicima bio bi nadležan da održi nivo usluga neophodan stanovništvu i privredi", kazao je Savanović.

On je zaključio da su ŽRS sa nepunih 400 kilometara pruge, sa svojim prihodima, sa grantom Vlade RS za infrastrukturu i subvencijama Vlade za putnički saobraćaj firma koja može biti održiva i efikasna i koja može poslovati sa dobitkom, a koja treba da osnuje najmanje tri kćerke firme od kojih svaka mora biti održiva, a ne živjeti na račun ŽRS.

"To bi bili željeznički institut koji bi radio projekte za ŽRS, ali bi bio i na tržištu nauke, struke i istraživanja, zatim ugostiteljstvo, turizam i trgovina jer je neprihvatljivo da firma sa više od 3.000 radnika za topli obrok godišnje izdvaja više od 11 miliona maraka umjesto da ima svoju kuhinju, a treća bi bila firma za upravljanje imovinom preduzeća", naveo je Savanović.

On je dodao da imovina ŽRS dobrim dijelom nije ni popisana ni uknjižena i da je kapital veći od sada procijenjenih 246 miliona KM, a da firma koja bi upravljala tom imovinom ne bi imala pravo na otuđivanje nego bi to pravo bilo isključivo na vlasniku imovine odnosno ŽRS.

ŽRS od korisnika potražuju deset miliona maraka, dobavljačima duguju 27 miliona KM, a radnicima 26,5 miliona KM. Kumulativni gubitak preduzeća iznosi 160 miliona KM. Za ovu godinu planirani prihod je 81 milion KM, a planirani gubitak 28 miliona KM.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: