{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


SAD: Neke vodeće aviokompanije razmišljaju o spajanjima ili uspostavljaju tješnje suradnje

F
27.4.2008. u 16:12
0
0
SAD: Neke vodeće aviokompanije razmišljaju o spajanjima ili uspostavljaju tješnje suradnje
0
SAD: Neke vodeće aviokompanije razmišljaju o spajanjima ili uspostavljaju tješnje suradnje
U američkom avionskom prevozu će, po svemu sudeći, doći do novih velikih promjena, pošto neke vodeće aviokompanije razmišljaju o spajanjima, ili bar o uspostavljanju tješnje saradnje.
Najdalje su odmakli pregovori o stvaranju alijanse između najvećeg avioprevoznika u SAD „Ameriken erlajnsa“ (American Airlines) i njegovog rivala „Kontinental erlajnsa“ (Continental).

Rojters je objavio, pozivajući se na dobro obavještene izvore, da bi ta vazduhoplovna alijansa funkcionirala slično kao grupacija „Skaj tim“ (SkyTeam), u čijem su članstvu „Alitalija“ (Alitalia), „Er Frans – KLM“ (Air France), „Češke aerolinije“ (ČSA), „Delta er lajns“ i „Nortvest erlajns“, prenijela je agencija ČTK.

“Ameriken erlajns“, međutim, kako se navodi, pregovara o fuziji i sa drugim prevoznikom „Ju es ervejz“-om (US Airways), ali su ti pregovori u ranoj fazi i na spisku planiranih promjena ne kotiraju se visoko.

Prije oko dvije sedmice plan fuzije su najavili i američki „Delta er lajns“ (Air Lines) i „Nortvest erlajns“ (Northwest). Spajanjem na osnovu koga bi mogla biti stvorena najveća avionska kompanija na svijetu te firme žele da se zaštite od stalnog naglog rasta cijena avionskog pogonskog goriva, zatim od uticaja slabljenja ekonomije SAD-a i sve jače evropske konkurencije.

Ovi obznanjeni planovi, međutim, kako ukazuju stručnjaci, mogu dovesti do toga da najveći avionski prevoznik na kraju bude neko sasvim drugi. Savezima, ili alijansama, u oblasti avionskog prijevoza, trenutno uspijevaju, jer ostvaruju profite posredstvom marketinških programa i zajedničkog oglašavanja letova, što kompanijama omogućava da se uzajamno zastupaju kada nema dovoljno putnika na pojedinim letovima.

To je za njih, istovremeno, jednostavnije nego kada bi se iz tih razloga trebali spajati, ukazuju analitičari koji ističu da se aviokompanije moraju pripremiti i na veću konkurenciju koja već sada postoji na linijama preko Atlantika.

Ukoliko dođe do stvaranja alijanse, o kojoj „Ameriken“ i „Kontinental“, navodno pregovaraju, boljitak bi mogli da osjete i putnici, pošto bi te kompanije onda bolje sarađivale i njihove službe bi bile dostupnije većem broju putnika.

U svijetu već funkcionira više takvih saveza, gdje pored „Skaj tima“, postoji i „Star alajens“ (Alliance), a među vodeća tri saveza je i grupacija „Vanvorld“ (Oneworld). „Kontinental“, međutim, pregovara i sa kompanijom „Junajted erlajns“ (United), koja je jedan od osnivača saveza „Star alajens“, a rukovodstvo te firme će, međutim, prvo odlučiti da li je za njih bolje da se sa „Junajtedom“ spoje, ili da samo uspostave užu saradnju u formi alijanse.

Ukoliko se spoje „Junajted“ i „Kontinental“, stvoriće se aviokompanija sa godišnjim prometom od 35 milijardi dolara i gotovo 100.000 zaposlenih, čime bi nastao najveći avionski prevoznik na svijetu, koga ne bi mogla dostići ni “Delta“ ojačana sa „Nortvestom“.

„Junajted“, takođe, vodi važne pregovore i sa „Ju es ervejzom“, tako da „Ameriken erlajns“ nije jedini koji je veoma zainteresiran za „Ju es ervejz“. „Junajted“ će se, navodno, veoma brzo odlučiti da li će se spojiti sa „Kontinentalom“ ili „Ju es ervejzom“, pišu agencije.

„Kontinental“ je do sada tvrdio da prednost daje samostalnosti kompanije, ukoliko se značajnije ne promijeni konkurentsko okruženje. Prema agencijskim izvorima, međutim, upravo je „Kontinental“ do sada uradio najviše i to još prije nego što je plan fuzije obznanila „Delta“ sa „Nortvestom“.

Analitičari smatraju da bi spajanje firmi „Kontinental“ i „Junajted“ imalo više smisla od fuzije „Junajteda“ i „Ju es ervejza“. Američke avio kompanije su poslije terorističkih napada na Vašington i Njujork septembra 2001. godine zapale u probleme i nagomilale su gubitke u ukupnom iznosu od oko 35 milijardi dolara.

Poslije petogodišnjeg stalnog pada situacija se u toj grani stabilizirala, a avioprevoznici sada vide novu šansu upravo u fuzijama, na osnovu kojih bi dobili bolju poziciju na tržištu i mogli bi red letenja da učine efikasnijim. Na kraju bi, prema ekspertima, mogli da posegnu i za poskupljenjem avionskih karata.

Komentari (0)
Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: