biznis
0

RS: Putevi asfaltirani uz brojne neregularnosti

FENA
Za tri godine općine u Republici Srpskoj su asfaltirale oko pet posto lokalnih puteva i trend investiranja u ovom periodu je u opadanju, s tim da ga prati niz neregularnosti, a revizija se uvjerila da je stanje lokalne putne mreže u RS na nezavidnom nivou.

Nalazi revizije potvrđuju da investiranje javnog novca u izgradnju i rekonstrukciju lokalne putne mreže u RS nije efikasno i u skladu sa principima dobrog upravljanja. Ispitivanja pokazuju i da bi se uz bolje upravljanje s raspoloživim novcem, u iznosu od 280 miliona KM, izgradilo i rekonstruisalo više kilometara puta nego što je to učinjeno tokom 2008., 2009. i 2010.godine u RS-u.

Naime, Glavna služba za reviziju javnog sektora u RS-u provela je reviziju učinka ''Upravljanje izgradnjom i rekonstrukcijom lokalne putne mreže'', te utvrdila da je izmjene ugovora redovna praksa općina tokom realizacije izgradnje i rekonstrukcije puteva, ali sa različitim stepenom učestalosti po općinama, te da se njima u pravilu povećava ugovorena vrijednost i to u značajnoj mjeri.

Revizori su upozorili da se ugovoreni rokovi završetka radova na asfaltiranju lokalne putne mreže uglavnom prekoračuju, a taj procenat se po općinama kreće od 15 posto u Zvorniku do čak 90 posto ugovora u Milićima. I kvalitet izvedenih radova na posmatranim asfaltnim putevima ne zadovoljava uvjete zadate u ugovorima, tehničkoj dokumentaciji i standardima koji su važeći na teritoriji RS.

Zanimljivo je i da su cijene dužnog kilometra puta, kao i cijene tampona i asfalta veoma varijabilne između općina, izvođača, pa čak i između istih izvođača u jednoj općini na različitim dionicama i jednoj godini. Međutim, varijabilnost cijena nije u korelaciji sa kvalitetom izvedenih radova, jer se revizija nije uvjerila da - gdje je viša cijena implicitno je bolji kvalitet i obrnuto.

I procesu javnih nabavki se ne pristupa na osnovu detaljne analize i neophodne dokumentacije, a prisutna je praksa da se vrše nabavke i zaključuju ugovori na osnovu projektne dokumentacije koja je rađena čak prije 10 i više godina. U općine, koje su bile predmet revizije su u lokalnu putnu mrežu u periodu koji je bio u fokusu ove studije, investirano je 280 miliona KM i potpisano 2.050 ugovora i čak 343 izmjene ugovora.

Najviše je investirano u 2008. – 155 miliona KM, u 2009. samo 55 miliona KM i u 2010. investirano je 70 miliona KM. Oko 70 posto lokalnih kategorisanih i nekategorisanih puteva je još neasfaltirano. Stopa asfaltiranja od pet posto u trogodišnjem periodu i trend pada ukazuju da bi nastavkom ovakve dinamike moglo biti dovedeno u pitanje realiziranje strategija razvoja općina u smislu završetka asfaltiranja do kraja definiranog perioda.

Da se nastavilo investiranje kao u 2008. godini, lokalnim zajednicama bi trebalo još 25 godina da asfaltiraju ostatak puteva, a ukoliko se nastavi trend kao u 2010. godini onda će im biti potrebno još 50 godina da bi asfaltirale ostatak puteva. Revizija je navela i preporuke kako bi se osiguralo efikasnije upravljanje investiranjem u infrastrukturne projekte i realizacija zadatih ciljeva u ovoj oblasti.