Privreda
4

Zašto Agrokor rasprodaje kompanije i objekte u Hrvatskoj i Srbiji?

Anadolija
Nakon što je u utorak u  Zagrebu potpisan kupoprodajni ugovor između Jamnice, kompanije u sastavu Agrokora Ivice Torodića i Stanić grupe iz Bosne i Hercegovine o preuzimanju linije voćnih sokova Juicy, hrvatski koncern će morati prodati i 22 objekta u Srbiji, ali po zahtjevu Komisije za zaštitu konkurencije Srbije.

Savjet Komisije za zaštitu konkurencije Srbije donio je rešenje kojim se uvjetno odobrava koncentracija koja nastaje sticanjem kontrole društva Agrokor iz Republike Hrvatske nad slovenačkim društvom Merkator.

U saopćenju o ovoj odluci Komisija za zaštitu konkurencije Srbije dodaje i objašnjenje prema kome podnosiocima zahtjeva za koncentraciju nije moglo biti dato bezuvjetno odobrenje prije nego što sprovedu odgovarajuće strukturne mjere i ponašanja zbog očekivanih efekata ove koncentracije.

Na osnovu analize stanja u predmetu maloprodaje na lokalnom geografskom tržištu, podrazumijeva se da će Agrokor svoje maloprodajno poslovanje, odnosno 21, alternativno 22 objekta, u 15 gradova, odnosno općina u Srbiji sa ukupnom neto kvadraturom od 20.000 kvadrata, ustupiti - prodati nekome od konkurenata, i toj oblasti aktivnosti.

Svoju odluku Komisija je temeljila na podacima prikupljenim od određenog broja državnih organa, izjašnjenja 23 konkurenta različite tržišne snage i različitog stepena geografskog i teritorijalnog značaja i Ekonomskoj analizi tržišta nespecijalizirane trgovine na veliko i tržišta trgovine na malo u nespecijaliziranim prodavnicama pretežno hrane, pića i duhana za tržište Beograda i tržište Republike Srbije za period 2010. - 2012. koju je za potrebe ovog postupka sproveo Institut ekonomskih nauka iz Beograda.

Osigurana su i korištena, navodi se u saopćenju, izjašnjenja i ocjene 25 proizvođača aktivnih u oblasti mliječne industrije, industrije bezalkoholnih pića, industrije mesa, ulja, šećera, konditorskih i hemijskih proizvoda koji svojom robom snabdijevaju kako učesnike koncentracije tako i njihove konkurente.

Komisija je procijenila i vertikalne efekte predmetne koncentracije, s obzirom da je kompanija Agrokor u Republici Srbiji prisutna sa preko svoja 22 povezana i aktivna društva, među kojima su i Dijamant iz Zrenjanina, Frikom iz Beograda, Kikindski mlin iz Kikinde i drugi.

I kad je riječ o kupovini koju je ove sedmice izvela Stanić grupa, tu se prvi put desilo da se Agrokor rješava jednog od svojih najjačih brendova, te da uopće prodaje nešto.

Kriza je šansa

Svjetlan Stanić, suvlasnik Stanić Grupe rekao je za Anadoliju da je sa Agrokorom otvorena dobra saradnja i da akvizicija ne bi mogla biti izvršena bez pomoći i otvorenosti hrvatskog koncerna.

"Kriza još nije gotova, ali kriza je i šansa. U krizi puno jednostavnije i jeftinije dođete do određenih projekata. U procesu smo oko preuzimanja nekih drugih kompanija. Kad je kriza, kada su druge kompanije u problemima, mi kao jedna od vodećih bh. kompanija imamo šansu da akviziriamo i skupimo one kompanije koje su interesantne za našu budućnost i širenje'', kazao je Stanić.

Objasnio je kako je Stanić grupa i prije dvije godine bila u pokušaju da preuzme slovenski Fructal, koji je kasnije preuzeo srbijanski Nektar.

''Mi smo bili u pokušaju kupovine 'Fructala' prije dvije godine. Nažalost, u tome nismo uspjeli. Mislim da je i to bila dobra akvizicija, ali smo u finalu izgubili od srbijanske kompanije Nektar. Prošle godine smo bili u finalu borbe za Pago iz Austrije, kao i jedne kompanije iz Njemačke. U ovom slučaju nam se posrećilo (Juicy) i uspjeli smo to završiti. Vidite, jedna od naših kompanija se isključivo bavi distribucijom pića, što je za nas bilo interesantno. Mi smo u ovoj branši pića 20 godina. Zato se ovo perfektno uklapa u naše aktivnosti'', naglasio je Stanić u razgovoru za AA, dodajući da su preuzeli po dvije tvornice u Hrvatskoj i BiH, te da će sa distribucijom krenuti i prema Srbiji.

Preuzimanje Merkatora

Inače, prodaja Agrokorove imovine se dovodi u vezu akvizicije Mercatora, za koji Agrokor treba uskoro zatvoriti financijsku konstrukciju. Prema analitičarima, odricanje od snažnog brenda koji je godinama razvijao, s ogromnim tržišnim udjelom i osiguranom policom u Konzum grupaciji Stanić, potvrđuje koliko je Todoriću stalo do Mercatora. Sredinom decembra Agrokor je prikupio  67 miliona eura od nekretninskog fonda W. P. Carey za pet velikih Konzumovih objekata koji su prema modelu “sale and lease back” potom unajmljeni na 20 godina.

Najnoviji Agrokorovi potezi, pišu hrvatski mediji, pokazuju da je u manje od sedam dana bez ikakvih banaka Todorić skupio čak 115 miliona eura, što, kako navode, nikako ne odgovara protivnicima prodaje Mercatora u Sloveniji.

Prije nekoliko dana u Sloveniji su se opet pojavile medijske špekulacije da Agrokor ne može pribaviti novac za kupnju Mercatora, za što mora osigurati 452 miliona eura, što iz Agrokora odbacuju.