INTERVJU / "Namjeravamo zadržati lidersku poziciju na tržištu"
Proteklu godinu godinu obilježila je sveprisutna ekonomska kriza. Kakve je posljedice ostavila na poslovanje Bosnalijeka i da li ste zadovoljni ostvarenim rezultatima?
Veoma smo zadovoljni ostvarenim rezultatima. Uprkos posljedicama krize uspjeli smo povećati neto dobit za 11 posto u odnosu na 2008. godinu, zahvaljujući prije svega našoj poslovnoj strategiji, internim uštedama i racionalizaciji proizvodnih procesa. I ovom prilikom ističemo da je učešće izvoza u ukupnom prihodu od prodaje iznosilo 37 posto, što je potvrda višegodišnje orijentacije Bosnalijeka ka međunarodnom poslovanju.
Mi smo takođe svjesni da kriza utiče na realnu ekonomiju i očekujem da se ovaj trend nastavi i u 2010. godini, zbog čega ćemo i dalje biti maksimalno racionalni u svom poslovanju, slijedeći ambiciozne ciljeve koje smo sebi zacrtali kako u BiH tako i na svim našim izvoznim tržištima.
Da li je bilo problema sa izvozom, posebno u zemlje koje su bile jako pogođene recesijom poput Ukrajine i Rusije, a koje su veoma važno tržište kompanije na čijem ste čelu?
Problema je bilo na svim tržištima, posebno na tržištima Ukrajine i Rusije, koja su za nas od velikog značaja. Uprkos svim dešavanjima vezanim uz ekonomsku krizu, u ovom regionu, u Rusiji smo udvostručili naše prihode dok smo u Ukrajini uspjeli zadržati prihode na nivou 2008. godine. Već u 2010. godini na tržištu Ukrajine planiramo rast od 15 posto.
Kako se Bosnalijek bori sa žestokom konkurencijom na polju proizvodnje farmaceutskih proizvoda i uspijeva li kupcima ponuditi nove proizvode i tako zadržati ili povećati udio na tržištu?
Kvalitet je imperativ našeg poslovanja. Kvalitetni zaposlenici koji se kontinuirano usavršavaju, kvalitet u savremenim razvojnim i proizvodnim tehnologijama, te primjena međunarodnih standarda u farmaceutskoj proizvodnji. Za nas razvojni put nema alternativu i sve smo kapacitete usmjerili u pravcu napredovanja.
Okolnosti nisu lake, poslovno okruženje u Bosni i Hercegovini je izrazito kompleksno i obeshrabrujuće, potrebni su veliki napori za postizanje rezultata. Međutim oslanjanje na vlastite potencijale uz stalno podizanje standarda u poslovnim procesima omogućava rast čak i u bh. uslovima.
Osim toga Bosnalijek je trajno orijentiran ka kupcima, pažljivo pratimo i analiziramo njihove potrebe u cilju adekvatnog razvoja našeg asortimana. Temeljni razvoj Bosnalijekovog poslovanja predstavlja razvoj novih proizvoda u skladu sa potrebama kupaca.
Naši brendovi su prepoznatljivi i izvan granica Bosne i Hercegovine. Samo zahvaljujući prodaji Lysobacta i Enterofyrila na tržištima Ukrajine i Rusije ostvarili smo prihod od 10 miliona eura u prošloj godini. U 2010. godini radit ćemo na 25 razvojnih projekata.
Bosnalijek je društveno odgovorna Kompanija. Istovremeno sa ulaganjem u naše zaposlenike i tehnologiju ulažemo u razvoj bitnih segmenata bh. društva, što nas izdvaja od konkurencije. Osim toga orijentirani smo ka transparentnom upravljanju, što prepoznaju i naši dioničari.
BiH je podijeljena na 13 administrativnih jedinica (RS, Brčko distrikt, FBiH i kantoni) koji su zasebno regulirali tržište lijekovima. Koliko takva situacija utječe na vaše poslovanje i kako je donošenje državnog zakona uticalo na funkcionisanje farmaceutskog tržišta?
Podijeljenost relativno malog bh. farmaceutskog tržišta na 13 administrativnih jedinica, u kojima u praksi djeluju različiti načini utvrđivanja cijena i prometovanja lijekova, komplikuju poslovanje farmaceutskih kompanija do neviđenih razmjera.
Zakon o lijekovima i medicinskim sredstvima u BiH, koji je stupio na snagu 29.07.2008. godine, sa ciljem uređenja jedinstvenog tržišta lijekova još u potpunosti nije zaživio. Kao rezultat toga ni danas nemamo donesenu jedinstvenu listu esencijalnih lijekova, pravilnik o registraciji niti utvrđen način oblikovanja cijena. Zbog toga smo na gubitku svi: Agencija za lijekove, farmaceutski proizvođači i na kraju krajeva sami građani.
Prošle godine je premijer FBiH Mustafa Mujezinović najavio prodaju državnog kapitala u Bosnalijeku, ali se od toga privremeno odustalo. Da li je ovo pravo vrijeme za takav potez i kakve su moguće refleksije na rad kompanije?
Teško je reći kada je pravo vrijeme za velike transakcije kakva bi bila prodaja državnog kapitala u Bosnalijeku, jer uvijek postoje argumenti za i protiv. Nakon najave Vlade FBiH da je zainteresirana za prodaju kapitala u Bosnalijeku, ja sam se dogovorio sa premijerom Mujezinovićem da eventualni strateški partner za Bosnalijek može biti samo onaj ko će Bosnalijeku obezbijediti daljni razvoj, poput rasta prihoda, novih proizvoda, ulaganja u proizvodne pogone i dodatno zapošljavanje.
Ukoliko se može obezbjediti takav partner onda je pravo vrijeme bilo kada. Ukoliko to nije slučaj, onda je Vladi FBiH možda bolje da u svom portfoliju ima kompaniju kakva je Bosnalijek, jer mi zaista želimo da učinimo bh. ekonomski prostor boljim i da doprinosimo razvoju društva u cijelini.
U novu godinu Bosnalijek je ušao sa promijenjenom Upravom u čiji sastav su imenovani mladi ljudi koji predstavljaju budućnost kompanije. Hoće li spoj mladosti i iskustva na čelu kompanije doprinijeti njenom daljem razvoju i možete li reći šta očekujete od naredne poslovne godine?
Svakako, vjerujem da će spoj mladosti i iskustva funkcionisati dobro za nas, što se već primjeti u rezultatima koje smo ostvarili u 2009. godini. Bosnalijek je mnogo ulagao u usavršavanje i ponosimo se visokim procentom visoko-obrazovanih zaposlenika. Vrijeme je sazrilo da jedan broj sposobnih, mlađih preuzme veću odgovornost u rukovođenju Kompanijom uz svoje iskusne kolege.
Za 2010. godinu planiramo povećati ukupan prihod od prodaje za tri posto i ostvariti prihod od prodaje u iznosu od 110 miliona KM, u čemu će izvoz učestvovati sa 42 posto. Na domaćem tržištu namjeravamo zadržati lidersku poziciju. Vjerujem da ćemo 2010. godinu završiti kao jedna od snažnijih firmi u Bosni i Hercegovini.