Edin Arslanagić, Bosnalijek d.d.
0

INTERVJU / "Namjeravamo zadržati lidersku poziciju na tržištu"

Razgovarao: Adis Karadža
Edin Arslanagić
Edin Arslanagić
Sredinom ovog mjeseca, Bosnalijek d.d. Sarajevo, bh. farmaceutski gigant proslavio je 59. rođendan od osnivanja kompanije. Povodom značajnog jubileja, Edin Arslanagić, direktor ove kompanije za Sarajevo-x.com govori o poslovnim rezultatima kompanije, očekivanjima u narednoj godini kao i mogućoj prodaji državnog kapitala u Bosnalijeku.

Proteklu godinu godinu obilježila je sveprisutna ekonomska kriza. Kakve je posljedice ostavila na poslovanje Bosnalijeka i da li ste zadovoljni ostvarenim rezultatima?

Veoma smo zadovoljni ostvarenim rezultatima. Uprkos posljedicama krize uspjeli smo povećati neto dobit za 11 posto u odnosu na 2008. godinu, zahvaljujući prije svega našoj poslovnoj strategiji, internim uštedama i racionalizaciji proizvodnih procesa. I ovom prilikom ističemo da je učešće izvoza u ukupnom prihodu od prodaje iznosilo 37 posto, što je potvrda višegodišnje orijentacije Bosnalijeka ka međunarodnom poslovanju.

Mi smo takođe svjesni da kriza utiče na realnu ekonomiju i očekujem da se ovaj trend nastavi i u 2010. godini, zbog čega ćemo i dalje biti maksimalno racionalni u svom poslovanju, slijedeći ambiciozne ciljeve koje smo sebi zacrtali kako u BiH tako i na svim našim izvoznim tržištima.

Da li je bilo problema sa izvozom, posebno u zemlje koje su bile jako pogođene recesijom poput Ukrajine i Rusije, a koje su veoma važno tržište kompanije na čijem ste čelu?

Problema je bilo na svim tržištima, posebno na tržištima Ukrajine i Rusije, koja su za nas od velikog značaja. Uprkos svim dešavanjima vezanim uz ekonomsku krizu, u ovom regionu, u Rusiji smo udvostručili naše prihode dok smo u Ukrajini uspjeli zadržati prihode na nivou 2008. godine. Već u 2010. godini na tržištu Ukrajine planiramo rast od 15 posto.

Kako se Bosnalijek bori sa žestokom konkurencijom na polju proizvodnje farmaceutskih proizvoda i uspijeva li kupcima ponuditi nove proizvode i tako zadržati ili povećati udio na tržištu?

Kvalitet je imperativ našeg poslovanja. Kvalitetni zaposlenici koji se kontinuirano usavršavaju, kvalitet u savremenim razvojnim i proizvodnim tehnologijama, te primjena međunarodnih standarda u farmaceutskoj proizvodnji. Za nas razvojni put nema alternativu i sve smo kapacitete usmjerili u pravcu napredovanja.

Okolnosti nisu lake, poslovno okruženje u Bosni i Hercegovini je izrazito kompleksno i obeshrabrujuće, potrebni su veliki napori za postizanje rezultata. Međutim oslanjanje na vlastite potencijale uz stalno podizanje standarda u poslovnim procesima omogućava rast čak i u bh. uslovima.

Osim toga Bosnalijek je trajno orijentiran ka kupcima, pažljivo pratimo i analiziramo njihove potrebe u cilju adekvatnog razvoja našeg asortimana. Temeljni razvoj Bosnalijekovog poslovanja predstavlja razvoj novih proizvoda u skladu sa potrebama kupaca.

Naši brendovi su prepoznatljivi i izvan granica Bosne i Hercegovine. Samo zahvaljujući prodaji Lysobacta i Enterofyrila na tržištima Ukrajine i Rusije ostvarili smo prihod od 10 miliona eura u prošloj godini. U 2010. godini radit ćemo na 25 razvojnih projekata.

Bosnalijek je društveno odgovorna Kompanija. Istovremeno sa ulaganjem u naše zaposlenike i tehnologiju ulažemo u razvoj bitnih segmenata bh. društva, što nas izdvaja od konkurencije. Osim toga orijentirani smo ka transparentnom upravljanju, što prepoznaju i naši dioničari.

BiH je podijeljena na 13 administrativnih jedinica (RS, Brčko distrikt, FBiH i kantoni) koji su zasebno regulirali tržište lijekovima. Koliko takva situacija utječe na vaše poslovanje i kako je donošenje državnog zakona uticalo na funkcionisanje farmaceutskog tržišta?

Podijeljenost relativno malog bh. farmaceutskog tržišta na 13 administrativnih jedinica, u kojima u praksi djeluju različiti načini utvrđivanja cijena i prometovanja lijekova, komplikuju poslovanje farmaceutskih kompanija do neviđenih razmjera.

Zakon o lijekovima i medicinskim sredstvima u BiH, koji je stupio na snagu 29.07.2008. godine, sa ciljem uređenja jedinstvenog tržišta lijekova još u potpunosti nije zaživio. Kao rezultat toga ni danas nemamo donesenu jedinstvenu listu esencijalnih lijekova, pravilnik o registraciji niti utvrđen način oblikovanja cijena. Zbog toga smo na gubitku svi: Agencija za lijekove, farmaceutski proizvođači i na kraju krajeva sami građani.

Prošle godine je premijer FBiH Mustafa Mujezinović najavio prodaju državnog kapitala u Bosnalijeku, ali se od toga privremeno odustalo. Da li je ovo pravo vrijeme za takav potez i kakve su moguće refleksije na rad kompanije?

Teško je reći kada je pravo vrijeme za velike transakcije kakva bi bila prodaja državnog kapitala u Bosnalijeku, jer uvijek postoje argumenti za i protiv. Nakon najave Vlade FBiH da je zainteresirana za prodaju kapitala u Bosnalijeku, ja sam se dogovorio sa premijerom Mujezinovićem da eventualni strateški partner za Bosnalijek može biti samo onaj ko će Bosnalijeku obezbijediti daljni razvoj, poput rasta prihoda, novih proizvoda, ulaganja u proizvodne pogone i dodatno zapošljavanje.

Ukoliko se može obezbjediti takav partner onda je pravo vrijeme bilo kada. Ukoliko to nije slučaj, onda je Vladi FBiH možda bolje da u svom portfoliju ima kompaniju kakva je Bosnalijek, jer mi zaista želimo da učinimo bh. ekonomski prostor boljim i da doprinosimo razvoju društva u cijelini.

U novu godinu Bosnalijek je ušao sa promijenjenom Upravom u čiji sastav su imenovani mladi ljudi koji predstavljaju budućnost kompanije. Hoće li spoj mladosti i iskustva na čelu kompanije doprinijeti njenom daljem razvoju i možete li reći šta očekujete od naredne poslovne godine?

Svakako, vjerujem da će spoj mladosti i iskustva funkcionisati dobro za nas, što se već primjeti u rezultatima koje smo ostvarili u 2009. godini. Bosnalijek je mnogo ulagao u usavršavanje i ponosimo se visokim procentom visoko-obrazovanih zaposlenika. Vrijeme je sazrilo da jedan broj sposobnih, mlađih preuzme veću odgovornost u rukovođenju Kompanijom uz svoje iskusne kolege.

Za 2010. godinu planiramo povećati ukupan prihod od prodaje za tri posto i ostvariti prihod od prodaje u iznosu od 110 miliona KM, u čemu će izvoz učestvovati sa 42 posto. Na domaćem tržištu namjeravamo zadržati lidersku poziciju. Vjerujem da ćemo 2010. godinu završiti kao jedna od snažnijih firmi u Bosni i Hercegovini.