biznis
0

Kina predstavila svoj prvi komercijalni putnički avion

FENA
Kina se predstavljanjem prvog komercijalnog putničkog aviona domaće proizvodnje "ARJ21-700", pod nazivom Xiang Feng, što u prijevodu znači "Leteći feniks", približila svom cilju da postane zrakoplovni džin i da na svjetskom tržištu konkurira kanadskom "Bombardieru“ i brazilskom "Embaeru“.

Prvi probni letovi te letjelice očekuju se idućeg marta, a početak komercijalne proizvodnje 2009. godine. Kineska "Avioindustrijska korporacija I" (AVIC I), koja je razvila tu letjelicu, planira da prve avione isporuči naručiocima u trećem kvartalu 2009.

Kina je 2000. godine otpočela program razvoja aviona tipa "ARJ21" sa ciljem da se uključi u konkurentsku utakmicu sa "Bombardierom" i "Embaerom" koji su trenutno lideri u klasi regionalnih putničkih aviona. AVIC je već dobio 70 porudžbina za svoj "ARJ21-700" koji ima 90 sjedišta, dok će ostale varijante letjelice "ARJ21" moći da prime do 105 putnika.

Kineska vlada je u februaru ove godine dala prioritet planu razvoja velikih putničkih aviona koji bi, što je prije moguće, mogli pružiti izazov letjelicama globalnih proizvođača, kakvi su američki "Boeing“ i evropski "Airbus“. Taj plan razvoja aviona kapaciteta većeg od 150 sjedišta predstavlja "veliku stratešku odluku centralne vlade", smatraju analitičari.

"Očekujemo da se naši prvi veliki komercijalni avioni vinu u zrak do 2020. godine, a veliki teretni nešto ranije", izjavio je listu "China Daily“ kineski stručnjak za avijaciju Liu Xiang. Prvo će biti uvedene transportne letjelice, jer je njih lakše projektirati i razviti, objasnio je Liu koji je član nacionalnog zakonodavnog komiteta i glavni zastupnik projekta razvoja velikih aviona, "simbola inovativne zemlje", kako bi se osiguralo da Kina zadovolji skok tražnje u aviosaobraćaju uz pomoć sopstvenih letjelica.

Liu procjenjuje da će se na svakih 10.000 dolara uloženih u avioindustriju za 10 godina vratiti čak pola miliona do 800.000 dolara. Usljed kolosalnih zahtjeva sofisticirane visoke tehnologije, ogromnih financijskih sredstava i dužine vremena potrebnog za izgradnju velikih letjelica do sada su samo SAD, Evropska unija i Rusija posjedovale kapacitete za proizvodnju takvih aviona. " Boeing“" i "Airbus" praktično dijele monopol na međunarodnom tržištu civilne avijacije.

Kineska odluka da otpočne s projektom razvoja velikih aviona zasnovana je na poluvjekovnom iskustvu u proizvodnji vojnih i civilnih aviona i ta zemlja već isporučuje velike komponente i za "Boeing" i za "Airbus".

Jedno istraživanje američkog Stanford Univerziteta je pokazalo da kineska tehnologija u sadašnjem stadiju više nije velika barijera za ostvarenje kineskog programa izgradnje velikih aviona. Od kritičnog značaja su, međutim, investicije, operativni kapaciteti i razvoj tržišta. Osim entuzijazma u Kini, vođe ruske avioindustrije su, također, zainteresirane za učešće u tom kineskom programu.

Ruski mediji izvještavaju da su pregovori o takvoj saradnji već poodmakli. Planom je predviđen razvoj novog modela kapaciteta od 270 do 350 putnika na temelju ruskog putničkog aviona IL-96.

Izvršni direktor "Boeinga" Scott Carson je ranije ove godine saopćio da njegova kompanija nije dobila zvaničan poziv ni od kineske avioindustrije, niti od kineske vlade za učešće u programu razvoja velikih letjelica i da će, ukoliko dobije tu ponudu, "Boeing" razmotriti mogućnost saradnje.

Postoji, međutim, dosta sumnje u mogućnost ostvarenja tog ambicioznog programa, s obzirom da je Kina bila sredinom 80-ih godina prošlog vijeka primorana da prekine s radom na ostvarenju takvog plana, započetog 70-ih godina, i da će sada, poslije toliko godina, biti teško uhvatiti korak s konkurentima. "Airbusu" je, na primjer, bilo potrebno 20 godina da dostigne nivo "Boeinga".

Još jedan izazov za Kinu je da stekne reputaciju pouzdanog isporučioca takvih velikih letjelica, a usko grlo u tom programu predstavlja i pomanjkanje kvalificirane radne snage - naučnika i projektanata. Na osnovu iskustva "Airbusa", tim za ostvarenje tog programa trebalo bi da čini najmanje 5.000 zaposlenih.

Zamjenik direktora kineskog Komiteta za nauku i tehnologiju u AVIC, međutim, tvrdi da "kineski veliki komercijalni avioni ne bi trebalo da budu inferiorni u odnosu na postojeće letjelice 'Boeinga' i 'Airbusa' kad je riječ o tri kriterija: sigurnosti, pouzdanosti i komforu. U protivnom, ne bismo mogli da izdržimo konkurenciju".

Kompanija "Boeing" je u jednoj svojoj ranijoj prognozi najavila da bi kineske aviokompanije mogle utrošiti 280 milijardi dolara na kupovinu oko 2.900 novih letjelica u narednih 20 godina, čime bi ukupan broj putničkih i teretnih aviona u Kini bio povećan na oko 3.900 u 2025. godini.