Pad zbog digitalne fotografije
0

Američki gigant Kodak pred bankrotom

SRNA
Američki gigant fotografske industrije Kodak mogao bi da proglasi bankrot i zatraži sudsku zaštitu od povjerilaca u narednim sedmicama, izjavili su izvori upućeni u situaciju.

Kodak je osnovan prije 131 godinu i nekada je spadao među vedeće američke korporacije, ali je doživio pad sa širenjem digitalne fotografije.

Firma vodi pregovore sa bankama o zajmu od milijardu dolara, koji bi joj omogućio da funkcioniše tokom procesa restrukturisanja.

Kodakov portparol izjavio je da kompanija "ne komentariše tržišne glasine i spekulacije", piše Wall Street Journal.

Upućeni izvori kažu da bi kompanija mogla da proglasi bankrot već početkom februara. Kodak bi nastavio da plaća račune i normalno poslovanje tokom zaštite koju bi imao pod bankrotom. U tom slučaju, firma bi pokušala da proda neke od svojih tehnoloških patenata na aukciji koju bi kontrolisao sud.

Sam nagoveštaj mogućnosti da Kodak bankrotira je znak sumorne sudbine kompanije koja je nekada dominirala u industriji filma, privlačila talentovane inženjere i ulagala ogroman novac u istraživanja koja su dovela do velikog napretka u tehnologiji snimanja slike.

Kodak je izumio digitalnu kameru 1975. godine, ali nikada nije uspio da unovči ovo tehničko dostignuće.
Tragajući za alternativama za svoje poslovanje sa filmskom trakom, kompanija je tokom osamdesetih i devedesetih godina prošlog vijeka pokušala da se probije na tržištu hemikalija, sredstava za čišćenje i aparata za medicinska testiranja, da bi se u posljednjih nekoliko godina okrenula komercijalnim štampačima.

Nijedna od ovih poslovnih ideja nije donijela novac neophodan za ispunjavanje finansijskih obaveza prema povjeriocima. Ukoliko proglasi kontrolisani bankrot, Kodak bi mogao da eliminiše dio obaveza, ali održivost posla sa štampačima tek treba da se dokaže, što dovodi u pitanje sudbinu 19.000 zaposlenih.

Ovakva neizvjesnost nekada je bila nezamisliva u Kodaku, koji je u prošlosti imao skoro monopolski status na tržištu filma. Firma je tada kroz isplatu dividendi dijelila veliku zaradu sa radnicima, koji bi to slavili po restoranima, ili kupovinom novih automobila, piše Wall Street Journal.