auto
0

Volvo slavi 20 godina zračnog jastuka

FENA
Prvi Volvo automobil sa zračnim jastukom napustio je proizvodnu liniju 1987. godine. Od tada Volvo punih dvadeset godina kontinuirano poboljšava tehnologiju zračnog jastuka kako bi unaprijedio zaštitu svojih putnika kako kod prednjih tako i bočnih sudara. Volvo je među prvima u svijetu lansirao bočne zračne jastuke na sjedalima te zračnu zavjesu.

Iako je danas zračni jastuk nezaobilazan dio opreme automobila kad je u pitanju sigurnost putnika, nekada su se odvijale žestoke rasprave o tome treba li uopće postojati zračni jastuk u automobilu. Neke od rasprava imale su i svoje opravdanje, kako objašnjava Lennart Johansson, čelnik Volvo odjela za razvoj tehnologija interijera: Postići da se zračni jastuk otvori i nije bio neki problem, ali da se otvori u pravom trenutku - to već jest.

Prva su rješenja zračnog jastuka nastala u pedesetim godinama prošlog stoljeća. Najranije rješenje podrazumijevalo je da vozač sam pritiskom na gumb otvara zračni jastuk u slučaju opasnosti. Uslijedile su zatim dvojbe kako pirotehničkim sredstvima proizvesti "eksploziju" koja će naglo upuhati zrak u jastuk, itd.

Kontroverzna zakonska uredba iz 1984. godine u Sjedinjenim Američkim Državama ubrzala je, zatim, proces razvoja zračnog jastuka. Uredba se ticala bojazni da vozači ne vežu svoje sigurnosne pojaseve pa se od auto industrije tražilo da u sljedećih nekoliko godina proizvede nove sigurnosne tehnologije koje će se aktivirati bez sudjelovanja putnika.

Zračni jastuk odmah je prepoznat kao najbolje rješenje. Mnogi su mislili kako će jastuk potpuno istisnuti i sigurnosni pojas kojeg je u današnjoj formi prvi lansirao Volvo još davne 1959. godine. Volvo se tijekom osamdesetih izborio za to da se pojasevi ipak ne ukinu nego da se nadopunjuju sa zračnim jastukom pružajući putnicima optimalnu zaštitu prilikom sudara.

Zračni jastuci postali su dio sistemskog rješenja koje je vodilo računa o konstrukciji automobila i pojasevima na sjedalima kako bi se u zajedničkoj interakciji postiglo to da se optimalno apsorbiraju sile udara, naglašava Lennart Johansson. Zračni jastuk postaje 1991. godine dio standardne opreme u modelu Volvo 850.

Četiri godine kasnije Volvo ide korak dalje uvodeći bočne zračne jastuke koji su integrirani u naslon sjedala, a spremni da prilikom bočnog sudara zaštite grudni koš putnika. No, Volvo ni tu nije stao. Ovaj proizvođač donosi 1998. godine i prvu zračnu zavjesu dizajniranu da zaštiti glave putnika na prednjim i stražnjim sjedalima. Zavjesa pričvršćena na strop lansirana je na modelu S80 i danas je dio standardne opreme svih Volvo modela, osim Volva C70 kod kojega je zavjesa ugrađena u vrata, a prilikom sudara napuhava se prema gore. Najnoviji modeli V70 i XC70 donose još bolju zračnu zavjesu, dužu za 60 milimetara, a namijenjenu za bolju zaštitu djece na stražnjem sjedalu.

Kako je vidljivo iz ovog malog pregleda, tehnologija zračnog jastuka promijenila se iz temelja od svojih početaka prije dvadeset godina, a Volvo je u tom razvoju odigrao jednu od ključnih uloga.