Prvi neto gubitak u historiji
0

"Toyota" poslovala s gubitkom od 4,4 milijarde dolara

FENA
Japanska "Toyota", najveći proizvođač kola na svijetu, poslovala je s gubitkom od 4,4 milijarde dolara u godini koja je završena 31. marta, čime je prvi put u historiji kompanije zabilježen neto gubitak u jednoj finansijskoj godini zbog globalnog privrednog usporavanja i pada potražnje za vozilima.

"Toyota" očekuje da će i u ovoj fiskalnoj godiini imati finansijski manjak, bez obzira na to što je, kao i gotovo sve svjetske autokuće, preduzela niz mjera štednje i smanjila proizvodnju zbog drastičnog pada prodaje kola u svijetu. Kompanija je u posljednjem tromjesečju nagomilala operativni gubitak od 682,5 milijardi jena (6,9 milijardi dolara), u odnosu na 396,7 milijardi jena profita u istom periodu prethodne godine.

Svjetska recesija ugrozila je potražnju za automobilima i prinudila na bankrot američku kompaniju "Chrysler", jednog od najvećih rivala "Toyote", koja je minule godine prvi put zabilježila operativni gubitak, nakon rekordnog profita u poslovnoj 2007. godini. Poslije perioda ubrzanog razvoja, "Tojota" je praktično preko noći prinuđena da smanjuje kapacitete, zatvara fabrike i da otpušta radnike.

Kompanija, proizvođač traženog hibridnog auta "prijus", procjenjuje da će u godini do narednog marta zabilježiti gubitak od oko 850 milijardi jena, mnogo više od 387 milijardi jena, koliko su pokazivala ranija istraživanja.

"Toyota", koja je minule godine zabilježila prvi gubitak u posljednjih gotovo šest decenija, također planira da smanji dividende, prvi put u njenoj historiji, da bi spriječila daljnje gomilanje gubitaka. Budući predsjednik "Toyote" Akio Tojoda izjavio je agenciji Blumberg da je njegov najvažniji zadatak da oživi prodaju i da smanji troškove, budući da nezaposlenost raste i da se zbog pada vrijednosti zarada u SAD-u, Evropi i Japanu i dalje može očekivati smanjena prodaja kola.

Prodaja "Toyote" najlošiji rezultat postiže na tržištu SAD-a, gdje su isporuke u posljednja četiri mjeseca 2009. smanjene 37 posto, a prema podacima "Autodata" prodaja na najvećem tržištu automobila na svijetu smanjuje se već 18 uzastopnih mjeseci.

Na pad prodaje u SAD-u utječe i jačanje jena u odnosu na dolar. Kreditna kriza, koja se minule godine proširila iz SAD-a, ugrozila je prodaju kola širom svijeta i dovela do radikalnih promjena u autoindustriji.

U SAD-u, "Chrysler" je bio prinuđen da zatraži sudsku zaštitu od povjerilaca da bi izbjegao kolaps, a po nalogu vlade u Vašingtonu mora da se reorganizuje u mnogo stabilniju kompaniju u partnerstvu s italijanskim "Fiatom."

Drugi američki velikan iz Detroita, "General motors" (GM), nekada najveći proizvođač kola na svijetu koji se sada nalazi iza "Toyote", također vodi tešku bitku za opstanak. Kompanija do 1. juna mora da pripremi održivi program izlaska iz krize da bi izbjegla bankrot i osigurala pomoć američke vlade.

U Evropi, rukovodstvo "Porschea" dalo je saglasnost za udruživanje s mnogo jačom rivalskom kompanijom "Volkswagen", čime će se formirati jedna od najvećih firmi na svijetu za izradu luksuznih kola.