Prvi kilometri u Njemačkoj
8

EKSKLUZIVNO / Vozili smo novi Ford Ranger

Piše: Elvir Zubović
(Foto: E.Zubović/Klix.ba)
U blizini Frankfurta, tačnije u šumi Constantia kod Wächtersbacha, imali smo priliku u svim uslovima vožnje isprobati novu uzdanicu Forda u rastućem segmentu pick-upa. Novi Ranger je zaista potpuno nov i nema ništa zajedničko sa svojim prethodnikom osim imena, a pored praktičnosti i upotrebljivosti pokazao nam je i svoje izuzetne sposobnosti u terenskoj vožnji.

Iako govorimo o pick-upima kao o automobilima koji nemaju tradiciju na evropskim tržištima, činjenica je da sve više proizvođača nudi upravo ovakve automobile, a zahvaljujući nešto prilagođenijim dimenzijama postaju i popularan izbor u Evropi. Zbog svojih američkih korijena Ford se svrstava među proizvođače koji s ovim automobilima imaju najviše iskustva, a kao potvrda tog iskustva i tradicije stoji upravo Ranger, pick-up malog formata za tržišta Sjeverne i Južne Amerike, ali istovremeno i pick-up velikog formata za tržišta poput Evropskih. Uz razne varijacije Ranger je u Americi poznat i pouzdan izbor još od 1983. godine, dok je međunarodnu slavu počeo graditi 1998. godine, kada je stigao na ostala svjetska tržišta zahvaljujući dijeljenju platforme sa Mazdom B serije.

Tako je donedavno Ford svojim Rangerom nudio, prije svega, radni automobil koji se prvenstveno hvalio izdržljivošću i robusnošću, dok su komfor i uglađenost bili na nivou skoro bilo kojeg drugog modela iz ponude komercijalnih vozila. Dolaskom nekih novih igrača na tržište pick-upa, koji možda nemaju tradiciju, ali su pokazali da znaju napraviti odličan pick-up, jasno prije svih mislim na VW Amarok, igra je dobila novu dimenziju, te je Ford morao napraviti dostojan odgovor. Nastupila je potpuna mobilizacija dizajnera i inžinjera i odgovor je bio spreman, potpuno novi Ranger.

Kada kažem novi, ne mislim redizajniran ili dotjeran, ili djelimično izmijenjen. Ranger je potpun nov, dizajniran i razvijen da bude najbolji u klasi ili u najgorem slučaju među vodećim u svakom području važnom za kupce ovakvih automobila. Tako Ranger sada donosi veću nosivost, kao i sposobnost vuče najbolju u klasi, s tim da ovaj put uz uzorne radne navike donosi udobnost i opremljenost dostojne modernog porodičnog automobila. Već i na prvi pogled smo se uvjerili da je Ranger zaista postao svestran igrač.

Američki izgled za neamerički pick-up

Logičnim se čini nastojanje dizajnera da pick-up, kao proizvod koji se tradicionalno veže za SAD, treba imati i izgled koji je prepoznatljiv i u skladu sa tim. Tako već i na prvi pogled Ranger otkriva svoje američke gene, iako bi ga u SAD-u proglasili manjim pick-upom. Masivne proporcije novog Rangera spoznali smo već u hotelskoj garaži, gdje među ostalim automobilima Ranger izgleda kao "monster truck", dok velika hromirana maska izgleda dovoljno široka da bi se na nju mogao parkirati jedan Smart.

Ipak, Ranger je namijenjen za sva tržišta osim SAD-a, gdje je ekvivalent Rangeru model F-Series, koji i dimenzijama i ostalom ponudom više odgovara tradicionalnom tržištu pick-upa. Stoga je novi Ranger pri oblikovanju dobio masivnost koja podsjeća na američke "kamionete", ali i primijetne tragove modernog i proevropskog "kinetic" dizajna. Zbog takve neobične kombinacije Ranger izgleda vrlo skladno, koliko se skladnim može nazvati automobil dugačak 5,4 metra i širok skoro 1,9 metara.

Također, zanimljivo je da se uprkos neskromnim proporcijama u Fordu nisu željeli odreći usavršavanja aerodinamike, pa je tako vjetrobran primijetno položen prema nazad, dok su velika bočna ogledala posebno oblikovana kako bi umanjila vrtloženja zraka, pa samim tim i buku pri visokim brzinama. Posvećena je pažnja i oblikovanju donjeg dijela karoserije, pa se zrak efikasno usmjerava okolo i ispod automobila. Također, teško je ne primijetiti da su bokovi Rangera izraženo visoki, što je uz želju dizajnera za moćnim izgledom imalo utemeljenje i u pojačanoj zaštiti putnika pri bočnom udaru.

U svakom slučaju, Ranger već izgledom otkriva da je to potpuno novi, mnogo ozbiljniji i sposobniji automobil nego što je bio njegov prethodnik.

Svestran, kako za putovanja, tako i za teret

Jedna od glavnih misija inžinjera je bila učiniti Ranger ugodnim automobilom i za putovanja, a ne samo grubi prijevoz tereta. Dakle, zamjerke poput neudobnih sjedišta i bučnih diferencijala nisu se smjele naslijediti od prethodnog modela. Izdašne proporcije su tako rezultirale i izuzetno prostranim i ugodnim putničkim prostorom, pa tako Ranger Double Cab nudi luksuz dostojan putničkog automobila. U Rangeru zadnja sjedišta nisu tu tek u slučaju nužde, već mu na raskošnom prostoru mogu pozavidjeti i neke etablirane poslovne limuzine.

Veliku želju da ponudi ugodnu i praktičnu unutrašnjost Ranger Double Cab pokazuje ponudom više od 20 pretinaca i odlagališta, čime definitivno preuzima vodeću ulogu u klasi. Najimpresivniji je svakako veliki centralni pretinac ispod oslonca za ruke, zapremine 8,5 litara, u koji može stati čak i laptop dijagonale 16 inča.

Nastojanje dizajnera da na vanjskom izgledu uklope i elemente aktuelnih putničkih modela, nastavljeno je i u unutrašnjosti. Tako je upravljač sličan, ali i jednako ugodan u rukama, onima u Mondeu i Focusu, dok je centralna konzola oblikovana također u skladu sa trendovima Forda s naglaskom na masivnost. Također, imali smo priliku isprobati Rangera u gotovo svim nivoima opremljenosti, uključujući i najraskošniji Wildtrack, koji uz poseban vanjski izgled "mazi" putnike ugodnim kožnim oblogama, ali i opremom, kao što je navigacijski uređaj sa 4,2-inčnim ekranom u boji, senzorima za kišu i svjetlo, dvozonskim klima-uređajem, mogućnošću povezivanja sa dodatnim audiouređajima i sličnim detaljima koji su do sada bili nepoznanica u radnom okruženju jednog pick-upa.

Jedino što nam se ustvari nije svidjelo u unutrašnjosti Rangera je to da i uz pregršt opreme postoji nekoliko vidnih detalja koji su izrađeni od izrazito grube i neugodne plastike koja kvari ukupan dojam, pogotovo ako o Rangeru govorimo kao o putničkom, a ne radnom automobilu.

Kada dođe vrijeme da prestane glumiti pomodni SUV, Ranger se pretvara u "neimar-mobil" i spremno prihvata čak do 1.350 kilograma tereta, dok teretni prostor sa maksimalnom dužinom od 2.317 mm i širinom do 1.544 mm spada među najbolje u klasi, pokazujući šta znači višenamjenski automobil.

Terenske mogućnosti kao pravi mamac

Većina kilometara koje smo napravili sa novim Rangerom spada na bezbrojne šumske puteve privatne šume Constantia, koja se prostire na više od 10 hiljada hektara. Kao naručena došla je i kiša tokom prvog dana vožnje, koja je dodatno otežala zahtjevne dionice testne rute.

Zahvaljujući još jednom činjenici da je u potpunosti novorazvijen, Ranger se želi nametnuti kao najnapredniji model u segmentu. Tako je dobio potpuno novi elektronski kontrolisan pogon na sva četiri točka, koji do sada nije korišten nigdje drugo, kao i značajan broj naprednih elektronskih sistema za pomoć u vožnji, zbog čega izgleda kako je Ford i uspio u ovoj namjeri. Jasno, i ovdje u prvi plan dolaze same dimenzije, pa se već visinom od 237 mm i mogućnošću gaženja vode visine do 800 mm, Ranger nameće kao siguran izbor za offroad vožnju.

Tako je prednji diferencijal iznova dizajniran, s naglaskom na novo kompaktnije kućište, dok je zadnja osovina ojačana na ključnim mjestima. Također, prijenosni odnosi su znatno kraći nego prije, što uz elektronski kontrolisan prijenos snage čini Rangera vrlo sposobnim na teškim terenima. Vozač ima mogućnost odabira između tri načina rada, i to 2H za pogon samo na zadnje točkove, 4H za pogon na sve točkove u lakšim terenskim izazovima, i 4L za pogon na sve točkove sa skraćenim prijenosnim odnosima i djelimično deaktiviranim ESP-om za prave offroad ispite. Također, od velike pomoći je i sistem kontrole brzine pri velikim nizbrdicama, u šta smo se i sami uvjerili. Bez obzira na vrlo klizavu i blatnjavu podlogu, kao i ekstreman nagib terena, Ranger je potrebno voditi samo upravljačem, dok kočenje čak i najiskusniji "offroaderi" sa punim povjerenjem mogu prepustiti ovom sistemu.

Pohvalno je kako je Ford mislio na široku primjenu Rangera, pa je njegov DSC ili Dynamic Stability Control sistem proširen funkcijom Trailor Sway Control, zahvaljujući kojem i prilikom vuče velikih i teških prikolica stabilnost i zanošenje usljed tereta ne predstavljaju brigu. Uz ovu funkciju DSC kod Rangera svoju multitalentovanost pokazuje i nizom sistema kao što su Hill Descent Control, Hill Launch Assist, Adaptive Load Control, koji optimizuje stabilnost vozila pri opterećenju, Emergency Brake Assist, Emergency Brake Light, koji signalizuje ostalim učesnicima u saobraćaju da se vozilo naglo zaustavlja, te Roll-over Mitigation, koji sprečava da vozilo dođe u situaciju prevrtanja, kao i od ranije poznati Traction Control System.

Snažni motori upotpunjeni odličnim pogonom

Da "potpuno novi" nije samo isprana fraza marketinških stručnjaka, Ranger to potvrđuje i motorima, pa su samo za potrebe novog pick-upa razvijena nova tri motora. Naravno, razvoj i ponuda motora planirani su u skladu sa namjerom da se Ranger ponudi svim globalnim tržištima, gdje se ukusi, mogućnosti i potrebe prilično razlikuju.

Vrh ponude je tako moćni 3,2-litarski petocilindarski turbodizelaš sa 200 KS i kamionskih 470 Nm okretnog momenta, koji je dostupan od 1.700 do 3.500 okr/min. Ovaj motor smo imali priliku isprobati uz 6-stepeni automatski mjenjač, pa dok je bilo očekivano da će se odlično snaći u njemačkom blatu, iznenađujuće je kako je uglađen i štedljiv na "autobahnu". Zamjeriti mu se može tek grub i bučan rad u visokom radnom području, koji dolazi prilično neočekivano nakon mirnog srednjeg radnog područja. Također, i uz obilje snage Ford obećava da bi se ovako pokretan Ranger mogao zadovoljiti sa 10 litara dizela na 100 kilometara.

Sredinu ponude, koja će vjerovatno najviše zanimati naše kupce, predstavlja razumniji 2,2-litarski dizelaš sa 150 KS i 375 Nm okretnog momenta. Ovaj motor je dovoljno snažan za veliki Ranger, a ujedno ne treba zanemariti da je znatno štedljiviji sa prosjekom koji se kreće oko 8 litara dizela na 100 km. Ta razlika svakako će biti presudna poslovnim korisnicima Rangera. Osnovu ponude čini također 2,2-litarski motor, ali u prigušenoj verziji sa skromnijih 125 KS i 320 Nm.

Bez obzira na to koji motor odabrali Ranger dolazi sa šest stepeni prijenosa i mogućnošću izbora automatskog ili ručnog mjenjača na dvije snažnije verzije. Oni koji će češće biti izvan uređenih cesta definitivno bi trebali posegnuti za ručnim mjenjačem, sa kojim je znatno lakše na teškom terenu natjerati Ranger da se izbori sa preprekom onako kako vozač želi.

Cijena u okvirima klase za potpunu konkurentnost

Ranger je ponuđen u tri verzije kabine, i to Double, Super i Regular, što uz dobru ponudu pogonske grupe, bogatu opremu i uzornu radnu upotrebljivost čini Ranger zaista svestranim automobilom koji je sposoban odogovoriti na širok raspon zahtjeva. U Fordu posebno ističu da su uspjeli sa Rangerom sve tri vrste kabine konstruisati tako da nude najviše prostora u klasi.

Novi Ranger je dizajnirao Fordov globalni tim sa sjedištem u Australiji, a nakon temeljitog razvoja testiran je u 15 zemalja širom svijeta u svim mogućim uslovima vožnje u kojima bi se mogao naći.

Ovako velik trud zaista se vidi na novom Rangeru, pa koliko nas je zabavio na "offroad" izazovima, toliko nas je i prijatno iznenadio uglađenošću na asfaltiranim cestama i svakodnevnom upotrebljivošću. Koliko god to iluzorno izgledalo, Ranger je osmišljen da se uklopi u evropske formate cesta, pa iako ne izgleda tako, on će se ipak parkirati na prosječno garažno mjesto i neće imati problema sa prolaskom kroz uske ulice.

Cijene novog Forda Rangera u Bosni i Hercegovini još uvijek nisu poznate, ali u Njemačkoj su one od 25 hiljada eura za osnovni model, do oko 41 hiljade eura za model sa svim mogućim doplatama i opcijama. Gledajući tako, Ranger će se uklopiti u društvo Hiluxa, Amaroka i Navare na sličan način kao što se Focus uklapa u društvo Golfa i Aurisa.

Jasno je da mu sada zadatak neće biti lagan, kako zbog novih, tako i zbog poznatih konkurenata, ali jednako je jasno da donosi mnogo toga po čemu se ističe među njima te uz ovakvu posvećenost pri razvoju dobar prijem tržišta ne bi trebao izostati.