Korejska širina sa francuskim začinom
0

FOTO+VIDEO / TEST: Renault Latitude Business dCi 175 BVA

Piše: Elvir Zubović
(Foto: E.Zubović/Sarajevo-x.com)
Uspjeh Renaulta, ali i generalno francuskih proizvođača, među automobilima više srednje klase redovno je polovičan. Tako smo svaki put iz Renaulta dobivali originalne i dobre automobile, dovoljno je sjetiti se Vel Satisa, koji su u direktnom okršaju sa njemačkim konkurentima uvijek izvlačili deblji kraj. Ovaj put Renault ide linijom manjeg otpora. Zašto bi potrošio silne milione na razvoj potpuno novog automobila, kada se do istog tržišnog uspjeha može doći i sa automobilom kojeg već imaju u svojoj grupaciji. Trebalo bi biti dovoljno malo ga ušminkati, te dati mu novo ime i značku, ili ipak ne?

Nije nikakva tajna da je već odavno u okvirima Renault-Nissan grupacije prisutan i Samsung Motors, korejska kompanija koja je na sličan način kao i Dacia profitirala na globalnom nivou priključivši se francusko-japanskom gigantu. Jasno, takva stapanja i poslovni brakovi su dvosmjerni, pa iako izgleda neobično da "miš" poput Samsunga može pomoći "lavu" poput Renaulta, upravo novi model Latitude pokazuje kako to može biti prilično uspješan recept.

Dakle, pred nama je trenutno najluksuzniji Renault u ponudi, model koji bi po logici stvari trebao biti ponos francuske autoindustrije. Istovremeno, to je model koji, uz izuzetak pogonske grupe, nije ni vidio Francusku, te je do nas došao iz Južne Koreje, a koliko je ta činjenica utjecala na ukupni utisak boravka i vožnje otkrili smo kroz višednevno druženje sa Latitudeom.

Elegantan, ali previše običan

Izgled Latitudea prilično je atipičan za jedan Renault, pogotovo ako smo očekivali avangardu koja je barem na tragu prethodnih „romboida“ ovih dimenzija. Ipak, ne treba zaboraviti da je Renault trenutno u fazi smirenosti, u šta smo se imali priliku uvjeriti sa novim Meganeom, Twingom i ostalim popularnim modelima. Dakle, sudeći prema njima, klasičnost pri oblikovanju bi trebala biti pozitivna stvar, pogotovo jer je i odziv tržišta to potvrdio.

Ipak, kao i u slučaju većine ostalih elemenata Latitudea, nemoguće je neprimjetiti da ovako oblikovan automobil nikada ne bi izvorno izašao iz Renaulta, koliko god konzervativan bio. To se posebno odnosi na "ziheraški" prednji dio, koji i pored izuzetno velike hromirane maske i svjetala sa crnom podlogom izgleda skladno ali ne i posebno upečatljivo.

Latitude manjak karaktera na prednjem dijelu kompenzira na vrlo elegantnoj liniji krova koja je obrubljena vrlo masivnom hromiranom lajsnom. Također, mnogo bolje i dinamičnije izgleda zadnji dio, gdje velika stop svjetla i upečatljiva hromirana lajsna jasno podsjećaju na neke poznatije istočnjačke luksuzne limuzine.

Prostrana i bogata unutrašnjost, sa neprikladnim detaljima

Renault kao glavni adut Latitudea, u odnosu recimo na kućnog konkurenta Lagunu, ističe zaista raskošno prostranu unutrašnjost. Sa maksimalnim 251 milimetrom prostora za koljena na zadnjim sjedištima, Latitude opravdava status luksuznog modela. Jednako ugodno i prostrano je i na prednjim sjedištima, iako se ovdje čini da je centralna konzola kod nogu mogla biti uža, gdje bi vizuelni utisak prostranosti bio dodatno naglašen. Ipak, iako je najkorisniji prostor u dužinu, najveća razlika u odnosu na Lagunu je širina unutrašnjeg prostora, gdje se Latitude posebno pokazuje kao zaista velik automobil, te u potpunosti opravdava svoje ime.

Također, ne nedostaje ni pretinaca, pa iako ih nema na svakom koraku kao u nekim monovolumenima, toliko su veliki da mjesta za odlaganje neće nedostajati, a samo hlađeni pretinac za rukavice ima zapreminu od 9,6 litara.

Jednako je raskošan i prtljažnik, zapremine 511 litara, ali sa jednom bitnom zamjerkom. Iako smo navikli da kod svih trovolumenskih limuzina otvor prtljažnika ne dopušta njegovo potpuno iskorištavanje, kod Latitude je taj problem posebno izražen u samoj visini otvora, gdje problem može predstavljati čak i utovar nešto većeg kofera. Također, razočaravajuće je da kada se malo sagnete ugledate goli lim na srednjem dijelu, iako nam je jasno da je i štednja pri gradnji bila jedan od prioriteta.

Ipak, među automobilima ove veličine nije dovoljan samo puki prostor da bi ga se proglasilo uspješnim, barem ne u ovo vrijeme. Veličina, ali i cjenovni rang nameću i faktor luksuza, pa bi se putnici i vozač u ovakvog automobilu morali osjećati privilegovano i posebno. Kod Latitudea nekoliko spornih detalja narušavaju takav ugođaj. Zato nam se definitivno nije dopao element centralne konzole na kojem je start/stop prekidač, koji u skupljim verzijama udomljuje i dodatne kontrole klima uređaja, dok u modelima poput ovoga tu vlada komad neugledne i na dodir neugodne pa čak i "škriputave" plastike. Utisak ne popravljaju ni hromirane lajsne duž visine centralne konzole, koje djeluju kao jeftin način da se unutrašnjosti doda osjećaj luksuza.

Također, posebnosti nema ni zbog same činjenice da isti upravčjač gledamo i u Meganeu i u Laguni, dok je i mnoštvo drugih prekidača i ručki preuzeto sa drugih modela, mada je to već odavno praksa kod svih proizvođača, te barem garantuje kvalitetu koja ide uz primjenu elemenata na više modela.

Srećom, u Renaultu nisu zaboravili da većina njihovih kupaca "puca" na udobnost, pa se sa sjedištima u Latitudeu nije štedjelo. samo nadprosječno visokima će donja sjedeća površina biti prekratka, dok će odlična odmjerenost mekoće i širine biti odličan saputnik na dužim putovanjima. Kada im se, kao na testnom modelu, doda i opcija memorisanja ali i masaže, onda su pauze u vožnji potrebne samo zbog WC-a.

Kompenzaciju neuglednim plastičnim detaljima na odličan način čini panoramski krov, koji je naravno doplatni elemnt, ali značajno popravlja osjećaj prozračnosti i ugodnosti boravka u velikoj kabini. Za pohvalu je također i vrlo široki naslonjač za ruke na zadnjim sjedištima sa držačima za čaše, zbog kojeg se moguće ugodno "zavaliti" i uživati u pogledu kroz stakleni krov.

Ovjes kao neočekivano iznenađenje

Za veliku francusku limuzinu jedan od glavnih argumenata trebala bi biti svilena mekoća ovjesa koji neravnine na putu čini neprimjetnim i tako guta stotine kilometara. Sa Latitudeom ipak nije baš tako u potpunosti.

Slično kao i cijeli automobil, i ovjes je u stvari podešen kako ne bismo to očekivali od jednog Renaulta. Jasno, uprkos pozamašnoj težini i veličini Latitude se sigurno vodi, a kako smo ga imali priliku provesti i kroz tek renovirani dio ceste koji jednom godišnje služi kao takmičarska staza pored Cazina, pokazao nam je da se i na zavojitim cestama snalazi dovoljno dobro.

Ipak, najzadovoljniji kupci Latitudea biti će oni koji većinu svojih kilometara voze po kvalitetno uređenim autoputevima. Magistralne i često zapuštene ceste u BiH pokazale su se kao pomalo prevelik zalogaj za ovjes koji je podešen kao ovaj u Latitudeu. Naime, oštre i kratke neravnine neće imati uticaj na upravljanje Latitudea, ali se do putnika prenose neočekivano grubo i naglašeno primjetno, zbog čega duža vožnja takvom cestom postaje prilično naporna. U takvim uslovima Laguna se pokazuje kao mnogo spretniji automobil, ili što je još važnije njegovi direktni rivali kao što su Citroen C5 ili Opel Insignia koji u takvoj vožnji djeluju mnogo smirenije i ugodnije. Srećom, Renault je na drugim modelima pokazao svoju ekspertizu u podešavnaju ovjesa, pa nije isključeno da naknadno dobijemo i Latitude koji se na ovakvim cestama ponaša kako i dolikuje limuzini njegovog ranga.

Odličan motor, sa prosječnim automatskim mjenjačem

Renault je sa svojim dCi motorima, uz izuzetak ne tako slavnog 2,2 dizelaša, postao jedna od referenci kvalitetnih i štedljivih turbodizelaša. Dvolitreni dCi kakav je bio u Latitudeu predstavlja sredinu ponude dizelskih motora za ovaj model, te će vjerovatno biti i najtraženiji, jer je verzija sa 150 KS možda nedovoljno jaka, dok je V6 značajno skuplji.

Verzija sa 175 KS, koja je pogonila testni model, dobro je odmjerena, što se može zahvaliti i 360 Nm okretnog momenta koji se odlično nosi sa preko 1,6 tona teškim automobilom. Kao i kod svih snažnih turbodizelaša, najugodnija su silovita međuubrzanja, a održavanje visokih brzinskih prosjeka uz prilično skromnu potrošnju goriva neće predstavljati problem ni vozačima sa "teškom" desnom nogom.

Dvolitreni dCi je dobar izbor za ovakav automobil i zbog svog uglađenog rada, pa su vibracije i buka na vrlo niskom nivou, a također je i mnogo bolji izbor na duge staze zbog značajno jeftinijeg održavanja u odnosu na veliki V6.

S obzirom na ukupnu orijentisanost, čini se logičnim da automatski mjenjač sa šest stepeni predstavlja pravi izbor za ovakav automobil. Upravo tako i jeste, ali samo pod uslovom da ste prilično pasivan vozač kojem je ugodnost vožnje jedina ambicija. Kod dinamičnije vožnje angažovanijeg vozača će nervirati spore reakcije mjenjača, koje su jednako spore i pri korištenju opcije ručne izmjene stepeni prenosa. Također, mjenjač je i glavni krivac za velike oscilacije u potrošnji goriva, pa nam je tako u uslovima gradske vožnje Latitude trošio značajno preko 10 litara dizela na 100 kilometara, dok je na "otvorenom" taj prosjek padao na okruglih i ugodnih 6 litara dizela.

Cijenovno ispunjava očekivanja klase

I Renaultu je jasno da sa ovolikim odstupanjem od svoje filozofije luksuznih petovratnih limuzina povlači prilično riskantan potez, pa tako sa pravom od prodaje Latitudea očekuju da će čak oko 80% planirane prodaje ovog modela "padati" na Koreju i gravitirajuća tržišta.

Također, Latitude su na evropska tržišta uveli uz objašnjenje da nude automobil koji je značajno veći i raskošniji od Lagune, ali da je od nje neznatno skuplji. Ipak, iako se Renault poslužio svim globalizacijskim trikovima konkurencija u ovom segmentu je nemilosrdnija nego ikada. Tako cijena od skoro 70 hiljada maraka za automobil ovih dimenzija i detaljima poput panoramskog krova, kožnih i masažnih sjedišta zvuči prilično razumno, ali to ne znači da i konkurencija ne može ponuditi isto po vrlo sličnim, a u nekim slučajevima i boljim cijenama.

Na kraju je jasno da je Latitude dobar i ugodan automobil koji pati od nekoliko nedostataka koje bismo tolerisali korejskom ali ne i evropskom automobilu, ali koliko će ovaj recept biti plodonosan Renaultu, te koliko će se pokazati uspješnijim od "tvrdoglavog" recepta Vel Satisa, Safranea ili 25-ice ostaje na tržištu i kupcima da pokažu. Ono što nam je na neki način izvjesno je to da će ovim potezom Renault kroz brojeve i godišnje planove Latitude upisati kao vrlo isplativ i uspješan projekat.

Renault Latitude iz drugog ugla by Elmir Tozo:

Stoje i pričaju. Prvi kaže: „Renault je izgleda odlučio žrtvovati svoju visoku klasu.“ Drugi kaže: „Možda je bliže istini da je Renault tek onako, reda radi, odlučio da ima auto i u visokoj klasi.“ Treći ništa ne dodaje. Umjesto toga otpuhuje i odmahuje. Nedefinisan bol u grudima. Upravo mu se ruši svijet. Na nebu ni oblačka, a u njegovoj glavi dobro se smrklo. Ni zvuka ni slike!

Vratimo se malo u istoriju i ono što je Renault do sada nudio u klasi velikih automobila. Renault 20, pa Renault 30 i njegov odlični V6, pa prva 25-ica, onda Safrane i hrabar izlet u nepoznato sa futurističkim Avantimeom, kasnije Vel Satisom. Danas se njihov najveći i najluksuzniji auto iz jeftinog „dila“ sa Samsungom zove Latitude (širina, prev. sa eng.) i čini se da se (poput Koleosa) nikada nije trebao desiti.

Osim evidentne širine, i dužine, ovaj kvazi-Renault u bezličnom prevelikom odijelu, gdje i nije potrebno pogledati etiketu da bi se zaključilo kako dolazi iz slobodarske Koreje, uz ovjes koji je daleko ispod nivoa visoke klase, jednostavno nema posebnih aduta sa kojima bi se uspješno mogao nositi sa konkurencijom. Za 70.000 KM kupac bi, pored centimetara, morao dobiti mnogo bolji automobil.

Možda će biti drugačije na ulicama dalekih azijskih zemalja, vjerovatno će da ga prihvate francuski taksisti i francuske državne institucije (kupujmo domaće!), ali ovdje, sada, uz „igrače“ koji prave strašne aute visoke klase... Crno, oblačno, bez poboljšanja vremena. Lakše je plakati dok pada kiša.

Optimisti kažu da ovaj auto treba posmatrati iznutra prema vani. Ma dajte! U visokoj klasi il' si kompletan ili te nema. Bilo je sličnih pokušaja da se bez truda uđe u „zabranjeni grad“ i završili su neslavno. Pored ekstravagantnog Citroena C6 i svježeg vjetra iz Peugeota, čak i oni koji preferiraju francuske automobile teško da će Latitude staviti ispred spomenutog dvojca. Šteta! Uz utjehu da Laguna nikada nije bila bolja.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Renault Latitude Business dCi 175 BVA Cijena osnovnog dizelskog modela: 54.113 KM Cijena testnog modela: 69.412 KM

Motor: 4-cilindrični, 4-taktni, turbodizelski, smješten naprijed poprečno. Promjer i hod klipa 84 × 90 mm. Radna zapremina 1.995 ccm. Maksimalna snaga 127 kW - 175 KS pri 4.000 okr/min. Maksimalni obrtni moment 360 Nm pri 2000 okr/min. Četiri ventila po cilindru. Ubrizgavanje goriva na principu zajedničkog voda - common rail.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0-100km/h - 9,9 s. Maksimalna brzina - 215 km/h. Potrošnja na testu - 7,8 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 8,4 l/100 km, na otvorenoj cesti 5,5 l/100 km, kombinovano 6,5 l/100 km.

Dimenzije: Dužina - 4.652 mm. Širina - 1.836 mm. Visina - 1.633 mm. Međuosovinski razmak - 2.760 mm. Krug okretanja - 11,3 m. Prtljažnik - od 90 do 454 do 1.487 litara. Masa praznog automobila - 1.620 kg.

Serijska oprema paketa Business: ABS, ESP, ASR, EBD, automatsko paljenje sva četiri pokazivača smjera u slučaju naglog kočenja, prilagodljivi zračni jastuci na vozačevoj i suvozačevoj strani, bočni zračni jastuci, zračne zavjese, dvostruki zatezači prednjih sigurnosnih pojaseva s ograničivačem zatezne sile, sistem pričvršćenja dječije sjedalice ISOFIX na bočnim sjedištima nazad, sistem automatskog zaključavanja vrata u vožnji, blokada paljenja motora, kartica za daljinsko upravljanje, putni računar, pokazivač vanjske temperature, servo upravljač, kožni upravljač podesiv po visini i dubini, vozačevo sjedište podesivo u lumbalnom djelu, naslon za ruke naprijed i nazad, električni podizači stakala naprijed i nazad, električno podesiva i grijana vanjska ogledala u boji karoserije, automatski dvozonski klima uređaj, svjetla za maglu naprijed, rezevni točak standardnih dimenzija, brisači sa senzorima za kišu, tempomat, sistem pomoći pri parkiranju nazad, kartica Renault slobodne ruke, el. podizači stakala nazad sa sisitemom protiv priklještenja, električno preklopivi vanjski retrovizori, presvlake u kombinaciji koža/tkanina, navigacijski sistem Carminat TomTom 2.0 i kartografija Evrope, aluminijumski naplatci 17" Libertto, automatska parking kočnica, radio 3D Sound by Arkamys CD MP3 4x35W sa 8 zvučnika i hands free sistemom Bluetooth + USB, dvostruka ksenon svjetla, pranje svjetala, tepisi naprijed i nazad.

Dodatna oprema na testnom automobilu: Paket Koža sa tamnosivim kožnim presvlakama. Vozačevo sjedište s masažom, električno preklopivi vanjski retrovizori s memorijom i električno podesiva i grijana prednja sjedišta. Panoramski stakleni krovni otvor s električnim podešavanjem i tri sjenila nazad. Metalik boja. Ukupna vrijednost dodatne opreme na testnom automobilu: 9.023 KM

Garancije: 5 godina ili 100.000 pređenih kilometara.