Najbolji "i" do sada, klapa druga
22

FOTO+VIDEO / TEST: Hyundai i30 1.6 CRDi iSky

Piše: Elvir Zubović
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Zubović/Klix.ba)
Kada smo prije više od dvije godine vozili prvi ix35 bio sam uvjeren kako je to najbolji Hyundaijev model nove generacije sa "i" prefiksom. Nakon njega je stiglo još dosta novih modela, ali je ix35 i dalje dominirao. Čak mi ni nedavno pristigli i40 nije bio uvjerljiviji od odličnog SUV-a. Ipak, sa novim i30 moram priznati da je Hyundai otišao još jedan korak dalje, i da im je upravo ovaj kompakt najbolji proizvod do sada.

Guranje sa i40 u vrlo kompetitivno tržište poslovnih limuzina koje ima prilično profinjene i formirane ukuse sa "premium" cijenom biće prilično težak zadatak za Hyundai, pogotovo jer u direktnom poređenju sa evropskom konkurencijom ne izgleda tako uvjerljivo. Već i na prvi pogled očito je kako je mnogo bolji posao napravljen s novim i30, koji je na zdravim temeljima prve generacije, izrastao u zaista potpun i ozbiljan automobil na koji trebaju računati svi, i konkurencija i kupci.

Prvi i30 je uradio glavni i najveći dio posla, polako ali sigurno natjerao je tržište da zaboravi na predrasude i da prihvati Hyundai na sličan način kao što prihvata i ostale marke tog cjenovnog razreda. Drugi i30 ide korak dalje, a to se od njega sada očekuje i zahtjeva. Više nema opraštanja, kako po pitanju dizajna, tako i u vezi tehnologije i samih osobina u vožnji.

Dizajn kao jedan od najvažnijih aduta

Iako je prvi i30 bio pionir nove generacije Hyundaija, činjenica je da je njegov dizajn bio prilično konzervativan, skromno kombinujući neke evropske forme sa prepoznatljivim korejskim "šmekom". Druga generacija tridesetke se u potpunosti oslobodila, i ne libi se pokazati i svojim učiteljima kako treba izgledati jedan proevropski kompakt.

Pogled na zadnji dio otkriva i to da je i30 značajno narastao u širinu, dok vrlo snažno izraženi bokovi i širok trag točkova unaprijed najavljuju i dobru dinamiku automobila. U stvaranju mnogo uvjerljivijeg izgleda svog kompakta Hyundai je krenuo od samih osnova, pa je auto niži za 10 mm i primjetno širi, što ga u startu čini privlačnijom pojavom.

Koliko dobro izgleda široki zadnji dio sa "germaniziranim" stop svjetlima, još privlačniji je prednji dio s modernom i prepoznatljivom heksagonalnom maskom, i neizbježnim LED dnevnim svjetlima. Ukratko, novi i30 pršti od "trodimenzionalnih" detalja, te se i bez aerodinamičkih dodataka i čak i sa osnvnom opremom ističe kao jedan od trenutno najprivlačnijih kompaktnih modela. Iako se još uvijek ne mogu navići na to, činjenica je da je svaki Hyundai u kojem sam se našao zadnje dvije-tri godine privlačio poglede, a uz Veloster novi i30 je to radio možda i najviše.

Ugodna, ali ne i savršena unutrašnjost

Kako je prvi i30 stario, najizraženiji problem u poređenju s konkurencijom predstavljala mu je zastarjela i prilično gruba unutrašnjost. Novi i30 je i na tom polju temeljtio "vježbao", te je napredak itekako očit. Iako se ta činjenica možda neće svidjeti kupcima i40, zanimljivo je da i30 ima gotovo isti kokpit kao njego za broj veći brat. Možda poneki element jeste izrađen od lošijeg materijala, i možda nema sve tehničke poslastice, ali suština je skoro identična.

Zanimljivo je da za razliku od većeg i40 u kompaktnom i30 traženje idelanog položaja iza upravljača ne predstavlja toliki problem. Podešavanje sjedišta i stuba upravljača je izdašno, i za razliku od i40, nema onog lošeg osjećaja da ste uvijek previsoko u odnosu na kokpit.

Zanimljivo, za razliku od proevropkog izgleda karoserije, unutrašnjost je uređena s naglaskom na istočnjačke ukuse. Visoka centralna konzola sa zakošenim linijama i ventilacijskim otvorima uz neke jednostavne prekidače ukazuje na tradiciju istoka. S druge strane, ergonomija je, za razliku od neke japanske konkurencije, primjetno bolja, pa nema nelogično postavljenih prekidača. Jedini primjetan propust je dugme za regulisanje jačine zvuka audio uređaja, koji je prilično visoko i daleko na konzoli, pa se treba po njega protezati, baš kao i onaj za podešavanje stanica na radio skali. Također, sam sebi sam obećao da ću istrajati u kritikovanju ubojito plavog i prejakog osvjetljenja instrumenata i centralne konzole, mada je s novim instrumentima situacija blago podnošljivija u noćnoj vožnji.

Simpatičan detalj, baš kao i na i40, je ručka za otvaranje pretinca za rukavice, ili tačnije dugme na čiji se pritisak ona otvara. Rješenje u potpunosti jednako onome na Audijima, ali kada je riječ o dobrim stvarima takvo "posuđivanje" ne kritikujemo.

Novi i30 zaslužuje pohvale i u ponudi prostora, iako je međuosovinsko rastojanje ostalo isto kao i na starom modelu. Na zadnjim sjedištima sasvim je dovoljno mjesta za noge i glave, dok je i prtljažnik u prosjeku klase, pa u tompodručju i30 i dalje zaslužuje sve preporuke.

Baš kakav i treba biti, snažan i štedljiv

Iako zbog cijene neće biti najprodavaniji motor u novom i30, upravo mu ovakav 1.6 CRDi najbolje i odgovara. Vremenom je postalo najpoželjnije u komapktu ovog formata vidjeti moderan turbodizel s oko 120 KS, a i ovaj i30 nam je pokazao zašto je to tako. Sa 128 KS i 260 Nm okretnog momenta biće po potrebi sasvim pristojno brz i elastičan, ali i uzorno štedljiv. Uz sve to, CRDi je vrlo profinjen, pa nema suvišne buke čak ni kada je hladan, čemu u prilog ide i činjenica da je zvučna izolacija motornog prostora kvalitetno izvedena.

Na kraju našeg testa putni kompjuter je pokazivao prosjek potrošnje goriva od 5,8 litara dizela na 100 kilometara, ali treba napomenuti da uravnotežena putovanja na otvorenoj cesti lako prolaze i s prosjekom od oko 4,5 litara. Obećani prosjek od samo 3,7 litara vjerovatno je moguće ostvariti, ali takva vožnja bi više ličila na patnju vozača i putnika, nego na ugodno putovanje.

Generalno, cijela ponuda motora za i30 je vrlo moderna, i lako je primjetiti da je u skladu sa trenutnom filozofijom tržišta gdje ovakvi 1,6-litarski motori ujedno predstavljau i najveće prema radnoj zapremini. Ono što bi trebalo novoj tridesetki da bi u potpunosti pratila trendove je mali turbobenzinac. Takvi motori zbog svoje elastičnosti i svestranosti vrlo su popularni u ostatku Evrope, a iz mjeseca u mjesec postaju sve zanimljiviji i na našem tržištu. Pored njih klasični atmosferski 1,4 MPi sa samo 137 Nm okretnog momenta izgleda prilično inferiorno.

Prilično dobar paket uz ovaj motor čini i 6-stepeni ručni mjenjač. Kao prvo, najveći napredak je napravljen u samom sklopu ručice i poluga, pa je osjećaj pri izmjeni stepeni prenosa znatno bolji. Nema suvišnih zvukova i sve djeluje precizno i "utegnuto". Prenosni odnosi su, također, dobro pogođeni za ovaj motor, pa se kao nedostatak ističe tek činjenica da ovaj sklop ne trpi brže izmjene "brzina". Sve dok je tempo "šaltanja" umjeren ručica mjenjača će kliziti kao kroz puter.

Odlično odmjeren kompromis dinamike i udobnosti

Opet se moram vratiti na prvu generaciju i30. Prije njega je bilo nezamislivo i pokušati uporediti vozne osobine recimo Opel Astre s ekvivalentnim Hyundaijem Accentom. Jednostavno, do dolaska i30 Hyundai je za evropskim modelima zaostajao najmanje dvije generacije, i to se najviše vidjelo upravo u vožnji. Nakon što je i30 pokazao svoj talent s modernom kombinacijom zadnjeg multilink ovjesa i prednjeg McPhersona nova generacija nije smjela razočarati.

U kombinaciji s velikim točkovima i niskoprofilnim gumama novi i30 uz snažan dizelaš može biti zabavan auto, mada je u temelju on ugodan porodičan kompakt. U vožnji neodoljivo nalikuje na zlatnu sredinu ove klase, automobile kao što su Megane, 308 ili Astra. Po potrebi može ga se sigurno voditi kroz brze zavoje, te vozaču ulijeva veliku količinu povjerenja, s tim da ne treba pretjerivati i proglasiti ga izborom entuzijasta. Hyundai i30 ima namjeru biti ugodan i siguran podorični kompakt u svakom segmentu, što se u pitanju dinamike i vožnje smatra zlatnim prosjekom, i on to upravo tako i radi.

Sam osjećaj kroz upravljač je prilično sterilan, i ne daje mnogo povatnih informacija, ali i30 se i dalje može precizno voditi kroz zavoj, barem s 17-inčnim felgama i gumama presjeka 45. S druge strane, stabilnost na graničnim mogućnostima, pogotovo neutralnost zadnjeg dijela spada u segment voznih osobina na kojima Hyundaiju i30 može pozavidjeti značajan broj evropskih kompakta.

Od sada ravnopravan i u cjenovniku

Kako je prvi testni i30 očekivano došao sa svom opremom koju je moguće doplatiti za njega, što je uzrokovalo blago rečeno egzotičnu krajnju cijenu, te se njega baš i ne može uzimati kao mjerilo vrijednosti, pogotovo jer će kupci tridesetke rijetko posegnuti za ovako raskošnom ali i suvišnom opremom.

Dakle, sa preko 43 hiljade maraka do registracije testni i30 definitivno spada u gornji cjenovni rang kompaktne klase, ali iako je lijepo vidjeti šta sve Hyundai danas "pakuje" u kompakte, činjenica je da će se prodavati oni mnogo skromniji. Tako novi i30 s najslabijim benzinskim motorom košta nešto preko 22 hiljade maraka, dok je za štednju goriva definitivno nazanimljiviji i30 s novim 1,4 CRDi dizelskim motorom i 90 KS.

Istina, s novom generacijom "i" modela Hyundai je napravio odmak u cjenovnom pozicioniranju ekvivalentan odmaku u kvaliteti. Hyundai i30 više ne želi da se ističe samo time da je najjeftiniji u klasi, i to s pravom, jer ima još nekoliko novih talenata. Dakle, i30 nije prejeftin, pogotovo u ovako opremljenim izdanjima, ali uz akcije koje su već formirane i uz malo skromniji izbor opreme uz iznos do 25 hiljada maraka može se dobiti sasvim pristojan i30 koji se nema čega stidjeti pored evropske konkurencije koja košta jednako ili više.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Hyundai i30 1.6 CRDi iSky Cijena osnovnog modela: 22.450 KM Cijena testnog modela: 43.600 KM

Motor: 4-cilindrični, 4-taktni, turbodizelski, smješten naprijed poprečno. Radna zapremina 1.582 ccm. Maksimalna snaga 94 kW – 128 KS pri 4.000 okr/min. Maksimalni obrtni moment 260 Nm pri 1.900 okr/min. Promjer i hod 77,2 × 84,5 mm. Kompresija 17,3:1. Ubrizgavanje goriva na principu zajedničkog voda - common rail. Četiri ventila po cilindru.

Prijenos snage: Pogon na prednje točkove. Šestostepeni ručni mjenjač. Naplaci prečnika 17 inča, pneumatici 225/45 R17.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0-100km/h – 10,9 s. Maksimalna brzina - 197 km/h. Potrošnja na testu - 5,6 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva u gradu 4,9 l/100 km, na otvorenoj cesti 3,7 l/100 km, kombinovano 4,1 l/100 km. Emisija CO2 109 g/km.

Dimenzije: Dužina - 4.300 mm. Širina - 1.780 mm. Visina - 1.470 mm. Međuosovinski razmak - 2.650 mm. Zapremina prtljažnika 378 litara. Masa praznog automobila - 1.290 kg.

Serijska oprema testnog automobila: Progresivni servo upravljač, podešavanje upravljača po visini i dubini, zaštitni zračni jastuk za vozača i suvozača sa mogučnošću isključenja, dva bočna zračna jastuka sa zračnim zavjesama, ABS ESP – elektronički program stabilnosti sa HAC- Hill start assist control (kontrola pomoći pokretanja na uzbrdici) i VSM – Vehicle stability management (kontolom stabilnosti vozila), centralno zaključavanje, el. podizači prednjih prozora, pokrov prtljažnog prostora, tonirana stakla, el. podeš. vanjskih ogledala, djeljivo zadnje sjedište (60:40), Immobilizer (elektronska blokada motora), 4 zvučnika (2 naprijed + 2 pozadi), putni kompjuter, uređaj za pranje/brisanje zadnjeg stakla, aero metlice prednjih brisača, vanjske ručice vrata u boji karoserije, ALARM + daljinsko upravljanje centralnom bravom, DLX centralna konzola sa pretincem i naslonom za ruku, štitnici za sunce sa osvjetljenjem, vanjska ogledala u boji karoserije, podešavanje vozačevog sjedišta po visini, džepovi na leđima prednjih sjedišta, svjetlo za čitanje mape + pretinac za sunčane naočale, radio+CD+MP3 i 2 visokotonska zvučnika, priključci za USB (iPod) i aux, rashladna kutija (pretinac za rukavice), projekciona prednja svjetla, komande za audio uređaj na upravljaču, izolator poklopca motora, kožom presvučeni upravljač i ručica mjenjača, prednja svjetla za maglu, bluetooth, el. grijanje vanjskih ogledala, aluminijumske pedale, automatsko aktiviranje brisača/senzor za kišu, el. podizači zadnjih prozora, adaptivno unutrašnje ogledalo (fotoćelijska kontrola), el. panorama stakleni krov, automatski dvozonski klima uređaj, automatska regulacija paljenja prednjih svjetala, kutija u prtljažnom prostoru ispod poda, supervision komandna tabla (TFT display), el. preklapanje vanjskih ogledala sa integrisanim pokazivačima pravca, gume 225/45 R 17, aluminijumske felge 7J x17, alu. rezervni točak u punoj veličini, prednje tonirano staklo – osjenčeno, prednji zračni jastuk za koljena vozača, kožom obložena sjedišta, el. parkirna kočnica + ventilacija pozadi + držači za čaše, stakla za zaštitom od uklještenja, unutrašnje ogledalo sa ekranom za kameru pozadi, pokretanje motora bez umetanja ključa (Smart Key), Start/Stop Button, el. podešavanje sjedišta vozača, xenon prednja svjetla, LED dnevna svjetla, senzori za parkiranje naprijed i nazad, crna unutrašnjost.

Garancije: 5 godina ili 100.000 pređenih kilometara. Pet godina garancije mobilnosti na teritoriji Bosne i Hercegovine, Hrvatske, Srbije i Crne Gore u slučaju nepredviđenih poteškoća s vozilom. Pravo jednom godišnje na besplatan kontrolni pregled vozila u trajanju od 30 minuta prema Hyundai kontrolnoj listi u toku pet godina redovnog servisiranja vozila i dok je vozilo u garanciji.