Ekološki osvješten ispraćaj
0

TEST: Ford Focus 1.6 TDCi Econetic

Tekst i fotografije: Elvir Zubović
Foto: Sarajevo-x.com
Foto: Sarajevo-x.com
Iako je Ford već predstavio novu generaciju Focusa, na tržište i dalje ne prestaju dolaziti nove verzije aktuelnog modela. Pored manijakalno snažnih RS verzija, širem spektru kupaca svakako će biti zanimljiv i Focus sa predznakom Econetic. Sa nekoliko vrlo promišljenih rješenja Ford je pokazao da se može štedjeti gorivo, ali i očuvati okolina, bez skupe hibridne tehnologije.

U vrijeme kada su svi proizvođači u svoju ponudu motora uveli moderne male turbo ali i atmosferske benzinske motore koji zahvaljujući savremenim rješenjima nude zaista odlične performanse uz izuzetno povoljnu potrošnju goriva, dizelski modeli su se našli u nezahvalnoj poziciji. Tako je djelimičan pad popularnosti dizelaša sasvim opravdan, kada se uzme u obzir da su benzinci značajno smanjili jaz u potrošnji goriva, dok su dizeli i dalje ostali znatno skuplji.

Između ostalog, potaknuti ovim razlogom proizvođači su bili primorani da od aktuelnih dizelaša naprave još manje potrošače goriva, i prije svega manje zagađivče okoline. Ford na Focusu Econetic pokazuje da uspješnom kominacijom nekoliko savremenih sistema i rafiniranog turbodizelskog motora mogu biti ostvarene uzorne ekološke vrijednosti.

Naglasak na ekološkoj tehnologiji

Ford je svoju liniju modela unaprijedio posebnim Econetic verzijama, a koje su uz savremene i ekonomične common-rail turbodizelaše zaista u stanju obezbjediti primjetno manju potrošnju goriva i emisiju štetnih gasova. Najmanji dizelaš zapremine 1,6-litara u nešto jačoj verziji sa 110 KS u startu predstavlja zdravu osnovu za ekonomičan porodični kompakt sasvim pristojnih performansi.

Ipak, u Fordu su mu dodali cDPF filter čestica čađi, ali je u odnosu na standardnu verziju dobio i nove brizgaljke goriva, dok je sam usisni sklop dodatno prilagođen efikasnijem protoku zraka. Za potpuniji rezultat, izduvni sistem je dobio senzor kisika, dok je i upravljačka elektronika posebno reprogramirana i optimizirana za potrebe ekonomične i ekološke vožnje.

Ipak Econetic Focus se posebno ističe zbog sistema regenerativnog punjenja, a koji povećava izlaznu struju alternatora kada automobil usporava. Ovo pretvara kinetičku energiju u električnu energiju bez dodatne potrošnje goriva, a ova "besplatna" električna energija se koristi za punjenje baterije, tako da se može kasnije iskoristiti i za električne sisteme.

Posvećenost detaljima očita je i kroz takozvanu Low Tension FEAD (Front End Accesssory Drive) tehnologiju, a koja se sastoji od novodizajniranog nosača alternatora i novog dizajna remenice koji omogućavaju da zategnutost pomoćnog remena bude manja bez uzrokovanja problema kao što su povećano trošenje remena ili ležajeva alternatora, kao i povećanu razinu buke. Ovim promjenama je ostvarena manja napetost remena i trenja u cijelom sistemu, a manje trenja dovodi i do smanjene potrošnje goriva.

Nažalost, testni Focus nije bio opremljen i automatskim start-stop sistemom koji dodatno štedi gorivo u uslovima urbane vožnje, i gasi motor prilikom svakog dužeg stajanja, a tek sa njim dolaze do potpunog izražaja sve ostale novosti. Ipak, i bez auto start-stop sistema Focus Econetic zaslužuje ekološke epitete.

Bez obzira na režim vožnje na testu bilo je gotovo nemoguće prosjek potrošnje goriva povećati na više od 5,5 litara dizela na 100 kilometara, dok specifikacija o emisiji CO2 od samo 104 grama na kilometar spada u zaista respektabilan rezultat. Istovremeno, sa 240 Nm okretnog momenta koji je dostupan već na 1.750 okr/min, Focus potiče na elastičnu vožnju koja može biti i sasvim dovoljno dinamična da zadovolji većinu vozačkih apetita.

Prepoznatljiv spoj dinamičnosti i udobnosti

Zanimljivo je da uz Econetic paket Focus dobiva i nešto direktnije podešen ovjes, prije svega da bi se manjom visinom od tla smanjila frontalna projekcija automobila, a samim tim i otpor zraka kojeg stvara karoserija. Ipak, poželjan efekt su i uzorne vozne osobine, koje su još od prve generacije Focusa postale zaštitni znak ovog modela. Zanimljivo je da se vozač u automobilu koji je u potpunosti orijentisan štednji goriva može izuzetno zabaviti na zavojitoj cesti. Iako je na gumama visokog bočnog profila, odlično podešen ovjes dozvoljava oštre promjene pravca, dok u dugim i brzim zavojima bez pogovora ostaje neutralan.

U prilog dobrom ovjesu ide i dobro odmjeren progresivni servo upravljač, koji je znatno bolji od većine konkurenata. Odlično rješenje je i mogućnost podešavanja rada servo ojačivača u tri stepena, gdje je "comfort" način prikladan gradskoj upotrebi, način „normal“ svakodnevnoj vožnji, dok "sport" način dodatno dodatno poboljšava osjećaj vođenja automobila i mogućava iskorištavanje svih potencijala ovjesa.

Kvalitetno uređenje u poznatom obliku

Unutrašnjost Focusa Econetic ne razlikuje se od ostalih modela iz ponude. Kvalitetna izrada i dobri materijali u unutrašnjosti daju naslutiti zašto je Focus i dalje u vrhu klase, s tim da neki detalji poput sivih plastičnih umetaka odaju jeftin utisak, za kojeg vjerovatno neće biti mjesta u trećoj generaciji Focusa. Ponuda prostora je i dalje u samom vrhu klase, pa iako je model na zalasku, po nivou udobnosti u kabini je to teško primjetiti.

Velik i vrlo iskoristiv prtljažnik također ispunjava sve zahtjeve prosječne porodice, dok djelimičnu zastarjelost možda otkriva tek nedostatak praktičnih pretinaca, kojeg u modernijim konkurentima ima više. Položaj za upravljačem i odlično profilisana sjedišta izuzetno su pozitivno iznenađenje, i odlično pokazuju da štedljivi i "čisti" automobili ne moraju biti i dosadni za vožnju.

Tačnije, u vožnji će samo vozač moći primjetiti da vozi Econetic model, i to zahvaljujući informacijskom displeju koji omogućava što efikasniju upotrebu obezbjeđenih tehničkih pomagala. Tako na centralnom displeju putnog kompjutera EcoMode sistem vozaču daje savjete za vožnju kojom će potrošiti najmanje goriva.

Ovaj sistem nadzire glavne parametre koji su važni za optimalnu potrošnju goriva, a oni su prije svega mjenjanje stepena prenosa , predviđanje vožnje na autoputu i postotak kratkih putovanja s hladnim motorom. Kao rezultat ovog procesa nadgledanja, Ford EcoMode doslovno uči navike vozača i stvara njegov profil, te nudi informacije o tome kako unaprijediti ekonomičnost i najbolje iskoristiti tehnologiju automobila.

Nova tehnologija uz poznat oblik i cijene

Sam izgled Focusa, iako i dalje vrlo privlačan, u slučaju ovog modela je zaista pao u drugi plan. Brojna tehnička rješenja ipak su sa punim pravom privukla svu pažnju. Ipak, u kombinaciji sa blještavom "frozen white" bojom i aluminijskim naplacima Focus je i dalje ugodan prizor, pa ne bi trebalo biti razloga za bojazan da će ga nova generacija ubrzo učiniti previše zastarjelim. S druge strane, ne treba očekivati da će zbog činjenice da je na kraju karijere ovakav Focus biti predmet rasprodaje. Ipak, riječ je o prilično dobro opremljenom automobilu sa savremenim dizelskim motorom i pregršt "ekološke" tehnologije.

Stoga, cijena od preko 36 hiljada konvertibilnih maraka možda se učini visokom, pogotovo kada se uzme u obzir da za te novce možete dobiti i Focus sa dvolitarskim dizelašem od 140 KS i bogatim Ghia paketom opreme, ali činjenica je da ekološka tehnologija nikada nije bila jeftina. S druge strane Focus Econetic daleko je pristupačniji od skupih hibridnih automobila, a skromnom potrošnjom goriva i malom emisijom štetnih gasova definitivno je došao na njihov nivo. Ono što je sigurno je da Econetic zaista predstavlja dostojan ispraćaj uspješne druge generacije Focusa.

Osnovni podaci testnog automobila:

Ford Fous 1.6 TDCi Econetic SX Cijena osnovnog dizelskog modela: 27.450 KM Cijena testnog modela: 36.050 KM Motor: Zapremina 1.560 ccm, snaga: 81 kW/110 KS, obrtni moment: 240 Nm pri 1.750 o/min Dimenzije: dužina 433,7 cm, širina 183,9 cm, visina 149,7 cm, međusovinski razmak: 264 cm Zapremina prtljažnika: 396 litara Masa: 1.227 kg Performanse: Ubrzanje 0-100 km/h 10,9 s, najveća brzina: 191 km/h Potrošnja: test 5,5 / grad 5,0 / otvoreno 3,4 / prosječno 4,0 l/100 km

Osnovna oprema Econetic + SX paketa: daljinsko centralno zaključavanje, zračni jastuk za vozača i suvozača, bočni zračni jastuci naprijed, alarm sa dvostrukim sigurnosnim zaključavanjem, progresivni servo upravljač podesiv po visini i dubini, Sony radio cd mp3 bluetooth uređaj, ABS, EBD, MBA, električno pokretana prednja stakla i vanjska ogledala, prednja svjetla za maglu, tempomat, dvozonski automatski klima uređaj, srednja konzola sa naslonjačem, odgođeno gašenje prednjih svjetala, automatski uključena svjetla danju, Econetic regenerativni kočni sistem, sportski podešen ovjes, komplet za reparaciju gume bez rezervnog točka, zatamnjena zadnja stakla, aluminijski 16-inčni naplaci.