1.5 dCi 4x4 Laureate
8

Testirali smo Dacia Duster: Hardcore terenac za soft cijenu

Sarajevo-x.com
Kada je preporod Dacije pod komandom Renaulta počeo još 2004. godine sa Loganom, koji je donio revoluciju u segment niskobudžetnih porodičnih automobila, postalo je jasno koliko su brojna tržišta žudila upravo za takvim modelom, koji za cijenu polovnog nudi sve prednosti novog automobila. Sličan pristup u kompaktnijem izdanju donio je kansije Sandero, a uspjeh oba ova modela daje naslutiti da će upravo tu politiku Dacia odlično unovčiti i sa Dusterom, sa kojim je po prvi put došla među popularne SUV-ove.

Nakon što se recept sa Loganom i Sanderom pokazao kao izuzetno uspješan i prije svega isplativ i profitabilan, a gdje je najveću ulogu imalo korištenje starije ali i provjerene tehnologije Renaulta, Dacia je ovaj put dobila odobrenje da se posluži i dijelovima sa polica Renault-Nissan alijanse.

Rezultat promišljenog korištenja već postojećih komponenti i njihove dorade je prilično revolucionaran SUV. Naravno, to revolucionaran se odnosi na samu dostupnost ovako raznovrsnog automobila, pa upravo kao što su nekad VW Buba ili Golf predstavljali samu srž praktičnog i modernog automobila koji je cijenom pristupačan širokim narodnim masama, tako Dacia sa Dusterom namjerava privlačni svijet savremenih terenaca približiti što širem krugu vozača, a pogotovo onima koji do sada i nisu razmišljali o SUV-u.

Ujedno, i pored činjenice da zvuči pretjerano hrabrno i nepromišljeno nazvati niskobudžetni SUV hardcore terencem, činjenica je da se bilo zeško oteti upravo takvom utisku nakon višednevnog druženja sa najskupljim Dusterom u cjenovniku.

Bez širokih blatobrana ne bi bilo isto

Jedno od najvećih ograničenja u uspjehu Logana svakako je bio njegov grubi dizajn, pa su kupci tog automobila odreda bili privučeni cijenom, dok je estetika u potpunosti potisnuta iz kadra. Nakon što je sa Sanderom Stepway Dacia dokazano napravila odličan posao, pa uz poslovičnu povoljnost po prvi put ponudila i zaista atraktivan automobil, sa Dusterom su uvjerljivo pokazali da dizajn ne mora biti raskošan i skup da bi bio efektan.

Iako se jednostavna originalnost Dustera ne može poreći, u Daciji su napravili i odličan posao koristeći kao osnovu dizajnerske temelje Nissana Xterre, koji svakako nije nikada ni bio prisutan na Evropskom tlu, pa će u većini očiju Duster biti u potpunosti svježa pojava.

Bez obzira na jednostavan prednji dio, zahvaljujući skladnom obliku karoserije i prije svega relijaški širokim blatobranima, bez suzdržavanja Dustera možemo proglasiti za najatraktivniju Daciju do sada. I ne samo to, tu su i neki mnogo skuplji konkurenti pred kojima se Duster može ponositi svojim izgledom. Dakle, upravo široki blatobrani koje vidite i iz unutrašnjosti zaista su pravi nosioci karaktera rumunskog SUV-a. Dodajte tome zanimljivo „stapanje“ stop svjetala sa vratima prtljažnika, i pregibe na bokovima i dobit ćete vrlo zanimljiv SUV, i to bez gledanja u cjenovnik.

Naravno, za potpun efekt Duster je poželjan u izdanju u kakvom je bio i testni model, dakle bilo bi dobro pri narudžbi dodati aluminjumske felge, krovne nosače i dodatke na pragovima, ali također ne treba niti pretjerivati jer uvijek treba imati na umu da je štednja jedan od razloga zašto ste posegnuli za Dusterom.

Sa estetskim doplatama ili bez njih Duster nije mogao proći bez nekih detalja koji i narušavaju izgled, pa tako zadnji lonac ispušnog sistema previše strši ispod zadnjeg odbojnika. Također, utor i kuka za vuču na zadnjem dijelu definitivno su mogli biti sretnije prikriveni, pa tako ova dva detalja u značajnoj mjeri narušavaju inače vrlo zgodan i komapaktan izgled zadnjeg dijela.

Najzanimljivije od svega je da Duster u stvarnosti oduševljava načinom na koji je uspio spojiti robusnost i agresivnost terenca sa vrlo kompaktnim proporcijama. Tako je Duster samo 2,1 centimetar duži od petovratnog Renaulta Meganea treće generacije, a što se u više navrata potvrdilo i u praksi prilično bezbrižnim parkiranjima tokom našeg druženja.

Rustikalna ali dobro opremljena i prostrana unutrašnjost

Nakon prijatnog iznenađenja sa vanjskim izgledom, treba se opet vratiti na činjenicu da stojimo pred najpovoljnijim savremenim SUV-om na tržištu, i tek onda zakoračiti u njegovu unutrašnjost. Bez takve procedure lako je neugodno se iznenaditi unutrašnjim uređenjem, koje je tek u tragovima nešto ugodnije od onog u Loganu. Naravno, to je zasluga i svježeg vanjskog izgleda, što ne znači da poznato okruženje i oblici u unutrašnjosti neće dovoljno dobro raditi svoj posao.

Njaveća novost u unutrašnjosti je tako sam prostor, pa će Duster ponuditi natprosječno dovoljno mjesta za putnike dok će oni i dalje na raspolaganju imati skoro 500 litara velik prtljažnik, koji zbog velikog otvora i pravilnih stranica može prevesti gotovo bilo šta. Terenski karakter Duster u unutrašnjosti otkriva činjenicom da je pod nešto biliži samoj sjedećoj površini, pa će tako vozaču najugodnije biti kada svoje sjedište postavi u najviši položaj, dok putnici to u većini slučajeva neće niti primjetiti. Ujedno, takav povišeni položaj vozaču možda neće goditi na autoputevima, ali će na terenskoj vožnji biti od itekakve pomoći. Za bolji osjećaj u vožnji vozaču će nedostajati i izdašnije podešavanje stuba upravljača, pa će barem u početku „volan“ djelovati kao da je uvijek predaleko od idealne pozicije.

Činjenica da je poznato rješenje kokpita u Dusteru dobilo znatno više opcija i opreme učinilo je zadatak ergonomije u Dusteru vrlo nezahvalnim. Naime, budžet za razvijanje novih komandi i prekidača nije postojao, pa su se oni sa „lagera“ morali na bilo kakav način uklopiti u uređenje Dustera. Tako ne treba čuditi nelogičan smještaj prekidača za podešavanje vanjskih ogledala ispod ručne kočnice, kao ni činjenica da doplata električnih podizača zadnjih stakala znači da ćete dobiti samo dva prekidača kojima će se služiti putnici i u prednjem i u zadnjem dijelu automobila.

Među prekidačima svakako je najveća novost selektor načina rada pogona, a čija su upotreba i korištenje u potpunosti pojednostavljeni. S druge strane, kada se naviknete na „kućni red“ u Dusteru postaje prilično ugodno boraviti, pa uz offroaderski podešen ovjes ugodu donose i francuski mekana sjedišta.

Staru školu uređivanja unutrašnjosti otkriva i nedostatak praktičnih pretinaca, dok je najveći danak u štednji pri razvoju pretrpjela sama ventilacija. Naime, kako Duster, kao i Logan i Sandero, svoje korijene „vuku“ još od Renault Clia druge generacije u Dacijinom SUV-u se otkriva kako kapacitet ventilacijskog sistema ne odgovara ovako velikom automobilu. Problem neće predstavljati redovne potrebe ventilacije na prednjim sjedištima, ali će neugodno biti putnicima na zadnjim sjedištima, bilo da je riječ o hladnoći ili vrućini, jer do njih zrak iz ventilacijskih otvora dolazi prilično neuvjerljivo.

Svoj karakter više trenskog nego cestovnog automobila Duster otkriva i skromnom zvučnom izolacijom, što je u šumskim bespućima teško otkriti, ali se cesti snažan huk vjetra sam nameće. S druge strane, poddimenzionirani brisači prednjeg vjetrobrana više će smetati na mokrim i blatnjavim putevima, a ne bi im škodio niti jači elektromotor kojim bi efikasnije i brže čistili vidno polje.

Da će Dusteru goditi dodatna fabrička dorada i evolucija pokazuje i vrlo neprecizan putni računar, koji će količinu goriva i preostalu kilometražu sa tim gorivom vrlo često bez razloga svesti na nultu vrijednost, iako u rezervoaru ima dovoljno goriva. Taj problem i nije tako velik na uređenim cestama, pogotovo u BiH gdje benzinsku pumpu ne možete propustiti niti da hoćete, ali za automobil koji vas svojim sposobnostima mami u divljinu to baš i nije poželjna osobina.

Dizelaš i 4x4 pogon kao imperativ za potpun utisak

Pomalo neuvjerljiva unutrašnjost i njen nivo kvaliteta biva u potunosti potisnut i niveliran trudom kojeg je Dacia uložila u razvoj podvozja svog prvog terenca. Kod Dustera terenska vožnja nije samo izgovor za moćan izgled, pa sa 210 mm visine od tla, kratkim prevjesima i odličnim pogonom već na „papiru“ ima dobre predispozicije.

Nakon višednevnog testiranja i vožnje vraća se isti zaključak, Duster je zaista na svom terenu kada nestane asfalta, mnogo više nego što smo očekivali. U verziji sa pogonom na sve točkove Duster ima znatno bolji i napredniji zadnji ovjes sa više ramena, što mu omogućava odličnu felksibilnosti i prianjanje na krajnje neravnim podlogama. Tako čak i sa cestovnim zimskim gumama Duster bez problema krči svoj put kroz snježne nanose, s tim da idealnu kombinaciju predstavlja ovaj ovjes i pogon sa modernim turbodielašem. Pored činjenice da je sa dCi-jem od 109 KS Duster i najbrži, moćnih 240 Nm znači mnogo upravo u terenskim izazovima gdje je potrebno dosta obrtnog momenta u niskom radnom području.

Za razliku od klasičnih terenaca pogon kod Dustera je krajnje pojednostavljen, ali i dalje vrlo efikasan. Tako vozač za cestovnu vožnju i uštedu goriva bira samo pogon na prednje točkove, dok će automatski način prebacivanja snage između dvije osovine biti dovoljan za većinu vožnji po zahtjevnijim terenima. U trenutku kada i svaka pora na gumama postane ispunjena snijegom ili blatom, „Lock“ način rada pogona ujednačeno prenosi snagu do točkova sa najboljim prianjanjem, dok se i sam odziv gasa prilagođava takvom režimu vožnje i ublažava eventulano prežetoke reakcije vozača.

Potpun paket za terensku vožnju Dacia je napravila sa novim šestostepenim mjenjačem. Kako u budžetu nije bilo mjesta za pravi reduktor prenosa, u Daciji su tom problemu doskočili sa nanovo proračunatim mjenjačem, kod kojeg ekstremno kratka prva brzina služi za sporohodna i kontrolisana penjanja ili spuštanja na zahtjevnoj podlozi. U praksi, takav prvi stepen je od velike pomoći na teškom terenu, s tim da je potreban duži period navikavanja pri cestovnoj vožnji jer su i drugi i treći stepen prenosa, također, prilično kratki. Tako je pri kretanju na ravnom najbolje pokrenuti Dustera iz drugog stepena prenosa, dok će na brzim cestama vožnja kroz vezane zavoje najčešće biti popraćena „šaltanjem“ iz šestog stepena u peti, umjesto iz četvrtog u treći.

U svakom slučaju, iako je osnovni Duster sa cijenom od oko 18 hiljada konvertibilnih maraka vrlo privlačan, jasno je da potpuni smisao ovaj autmobil ima tek sa ovakvim pogonom. Također, iako je savremeni i štedljivi dizelaš jednako poželjan, izbor motora treba malo detaljnije razmotriti. Za one koji prelaze manje kilometara biće dovoljan i 1,6-litarski benzinac koji boravak u unutrašnjosti čini tišim i ugodnijim, dok je u prvom planu značajna ušteda od oko 5 hiljada maraka, što je iznos koji se kod niskobudžetnih automobila nikako ne smije zanemariti.

Cijena kao osnova definicije

Sva priča o dobrom izgledu, umjereno dobroj unutrašnjosti i vrhunskom pogonu i podvozju ne bi imala posebnog smisla u ukupnoj slici da Duster nije nastupio sa spektakularno pristupačnim cijenama. Savremen SUV ovih proporcija, bez obzira koliko skromno opremljen, za 18,5 hiljada maraka još se nije niko sjetio ponuditi. Kada mu i dodamo neizbježni 4x4 pogon i najbogatiji Laureate paket opreme, cijena sa benzinskim motorom raste na 27 hiljada maraka, što je i dalje nedostižno za približnu konkurenciju.

Naravno, doplate estetskih ali i nekih nužnih detalja komfora, kao i odabir odličnog dizelskog motora čine da se Duster ozbiljno približi iznosu od 35 hiljada maraka, čime se jaz između savremenije konkurencije značajno topi. Upravo zbog toga, ne treba zaboraviti da bi kupovina Dustera bila u potpunosti smislena treba pratiti i njegovu filozfiju skromnosti.

Bez nekih skupih estetskih detalja lako se može preživjeti, a ako godišnja kilometraža ne prelazi 15 do 20 hiljada kilometara onda i 1,6-litarski benzinac ima itekakvog smisla, a tek onda Duster nagrađuje odnosom uloženog i dobivenog. U svakom slučaju u Daciji su uspjeli u namjeri da naprave pionirski pokušaj SUV-a za široke narodne mase.

U vrijeme kada finansijski napor predstavlja i kupovina polovnog automobila, treba posebno cijeniti prisustvo povoljnog i privlačnog novog automobila koji je u stanju ponuditi praktičnost karavana i sposobnost pravog terenca, a da Duster to radi na pravi način potvrđuju i redovi kupaca zbog kojih su proizvodni kapaciteti Dacije ispunjeni do maksimuma.

Osnovni podaci testnog automobila: Dacia Duster 1.5 dCi 4x4 Laureate Cijena osnovnog dizelskog modela: 24.181 KM Cijena testnog modela do registracije: 34.131 KM

Motor: Zapremina 1.461 ccm, snaga: 80 kW/109 KS, obrtni moment: 240 Nm pri 1.750 okr/min Dimenzije: dužina 431,6 cm, širina 182,2 cm, visina 163 cm, međuosovinski razmak 267,3 cm. Zapremina prtljažnika: od 475 do 1.636 litara Masa: 1.294 kg Performanse: Ubrzanje 0-100 km/h 12,5 s, najveća brzina: 168 km/h Potrošnja: test 7,1 / grad 6,5 / otvoreno 5,3 / kombinovano 5,6 l/100 km

Osnovna oprema paketa Laureate: ABS + sistem pomoći pri naglom kočenju, prednji zračni jastuk za vozača i suvozača, servo upravljač, daljinsko centralno zaključavanje vrata, električno otvaranje prednjih stakala, uzdužni krovni nosači u crnoj boji, kodirana blokada paljenja, tonirana stakla, bočni zračni jastuci sprijeda za zaštitu glave i prsnog koša, fiksni nasloni za glavu sprijeda nove generacije, vizuelno i zvučno upozorenje na nezakopčan pojas vozača i suvozača, odbojnici u boji karoserije i u crnoj boji, vanjske ručice na vratima u boji karoserije, stilizirani čelični naplatci 16’’, svjetla za maglu, ukrasni elementi u sjajnoj smeđoj boji (centralna konzola, obrub ventilacijskih otvora, rukohvat na prednjim vratima), putni računar sa 6 funkcija, grijani i električno podesivi vanjski retrovizori, ručni klima uređaj, paket „Modularnost“ (preklopiva stražnja klupa djeljiva u omjeru 1/3-2/3 ; vozačevo sjedište, sigurnosni pojasevi i upravljač podesivi po visini), obloge od tkanine na vratima, presvlake Krest, džepovi na poleđini prednjih sjedišta, ukrasni prag na prednjim vratima, upozorenje za nezatvorena vrata, stropno svjetlo sa svjetlom za čitanje, osvjetljenje pretinca za rukavice.

Dodatna oprema na testnom automobilu: Paket look koji sadrži aluminijske naplatke 16’’, vanjski retrovizori i uzdužni krovni nosači u boji mat hroma, ukrasni prag i zaštitna letva naprijed i nazad u boji mat hroma, zatamnjena stakla na zadnjim vratima i poklopcu prtljažnika – 1.468 KM. Paket sa ESP+ASR i kožnom oblogom upravljača – 625 KM. Električni podizači zadnjih stakala – 245 KM. Metalizirana boja karoserije – 707 KM.

Vezani članci