Ekskluzivno iz Kopenhagena
0

FOTO / Vozili smo novu generaciju Toyote Yaris

Tekst i fotografije: Elvir Zubović
(Foto: E.Zubović/Sarajevo-x.com)
Protekle sedmice imali smo priliku u Kopenhagenu među prvima u svijetu isprobati i pobliže upoznati treću generaciju Toyote Yaris. Uspješni japanski gradski automobil sada je još veći, ozbiljniji i kvalitetniji, te smo prilično uvjereni da će nastaviti stazama uspjeha svojih prethodnika.

Kao i kod ostalih proizvođača, i kod Toyote je segment kompaktnih gradskih automobila jedan od najprodavanijih, pa se tako njemu i s razlogom pridaje velika pažnja. Iako je sa preko 5,5 miliona prodanih primjeraka u prethodne dvije generacije Yaris više nego uspješan model, Toyota je brižno bilježila prigovore i nedostatke, te nam je opet donijela gradski kompakt koji je tako prepoznatljiv, a opet donosi priličan broj novosti.

Yaris je od 1999. godine, kada je počela prodaja prve generacije, do sada privukao veliki broj poklonika, ali važnije od svega i veliki broj kupaca kojima je to bio prvi kontakt sa jednom Toyotom. Tako ni ovaj put kompanija iz Japana nema samo za cilj da zadrži dosadašnje i vjerne kupce, već i da privuče još širi krug novih kupaca. Kako bi u tome uspjeli prihvatili su se posla, i Yaris oslobodili nekih prepoznatljivih detalja poput središnje smještenih instrumenata i pokretne zadnje klupe, ali su i ovaj put uspjeli učiniti ga drugačijim od brojne i žestoke konkurencije.

Također, Toyota nije imala lagan zadatak pri stvaranju novog Yarisa jer uspjeh prethodnih modela nosi i veliku odgovornost. Prodajna statistika govori da prodaja druge generacije Yarisa u svakoj godini i mjesecu bilježila značajan porast, čak i u finalnom dijelu, kada je već bilo poznato da stiže novi model. Takva vjernost kupaca itekako se mora opravdati i cijeniti.

Prepoznatljivo smiren dizajn, ali dinamičniji nego prije

Prvi element kojem se Toyota posvetila kod Yarisa bio je dizajn, shvativši da kompaktni automobil ovih proporcija mora biti privlačniji i ne tako sterilan. Tako smo prilikom upoznavanja sa Yarisom od glavnog dizajnera Dezi Nagaye, putem virtuelne prezentacije dizajna, najviše mogli čuti riječi dinamičan i sportski. Jasno, to treba uzeti sa rezervom, jer Toyota u dizajnerskom smislu nikada neće biti Alfa Romeo, ali zaista u poređenju sa prethodnikom novi Yaris izgleda kao pravi agresivac.

Iako na prvi pogled izgleda prepoznatljivo, prije svega zbog samog oblika karoserije, nosača krova te donekle stop svjetala, prednji dio je potpuno izmjenjen i čini Yaris znatno ozbiljnijim. Zahvaljujući novoj i prepoznatljivoj maski Yaris izgleda širi, dok su svjetla umjesto vertikalnih sada također široka i oštra. Za potpun utisak zaslužan je i prednji odbojnik koji je ovaj put znatno veći i bliži tlu, te ističe veći otvor za zrak koji je posebno naglašen kao jedan od glavnih elemenata dinamičnijeg izgleda.

Zadnji dio Yarisa je mnogo poznatiji, te iako su svi elementi potpuno novi, te je ovdje više istaknuta evolucija dizajna koji je utemeljen prethodnim modelom. Pohvalno je da su oblik krova i pogotovo C nosača krova ostali oblikovani na sličan način, što Yarisu daje neophodnu dozu prepoznatljivosti.

Iako Yaris nije jedan od onih pompoznih automobila koji će neprimjereno privlačiti pažnju, pohvalno je da sada izgleda znatno ozbiljnije i modernije, a svakako je najveća razlika u odnosu na prethodni model činjenica da izgleda kao znatno veći automobil, a ujedno pruža i takav osjećaj u vožnji.

Naglasak na prostranosti i kvaliteti u unutrašnjosti

Toyota je poseban trud uložila u oblikovanje unutrašnjosti, te se upravo unutra da primjetiti da su kritike i primjedbe Japanci itekako ozbiljno shvatili. Dakle, više nema "avionskog" kokpita sa digitalnim centralnimn instrumentima, ali i što je još važnije nema velikih ploha koje su nespretno ispresijecane poklopcima pretinaca.

Yaris unutra sada donosi potpuno novu priču, te se čini solidnijim i uvjerljivijim čak i od Aurisa i Corolle. Naglašavajući širinu kabine, novi kokpit ističe se potpuno drugačijom koncepcijom, te je 125 mm širi, ali i 40 mm niži, nego kod prethodnog modela.

Dizajneri su inzistirali na istaknutim vodoravnim linijama koje stvaraju osjećaj širine, dok na armaturnoj ploči dominira posebno oblikovani centralni dio koji je obložen materijalom koji je posebno ugodniji na dodir nego ostale obloge. Također, ovaj umetak se proteže i na vrata, čineći jednu cijelinu, te namjeru da sve površine koje su na direktnom dohvatu ruku budu vrlo ugodne na dodir.

Velika novost su analogni instrumenti, koji su zamjenili ne tako pregledne i centralno smještene digitalne pokazivače. Koliko su imali na umu preglednost u Toyoti pokazuje brzinomjer prečnika čak 120 mm, koji se bez ikakvog napora može očitavati i sa zadnjih sjedišta. Također, orijentaciju prema vozaču kao novost u Yarisu pokazuje i novi upravljač, čiji su debljina i prečnik odlično pogođeni, dok je i sam izgled sa blago zaravnjenim donjim dijelom ugodan i odlično uklopljen u kokpit. Jedina zamjerka za upravljač koju nakon dva dana vožnje po Danskoj mogu uputiti je mala mogućnost podešavanja stuba, tačnije da i u krajnjem položaju upravljač ostaje previše blizu armaturnoj ploči, barem kada su u pitanju vozači visine preko 185 cm. Vozačev paket upotpunjuje i nova ručica mjenjača i ručne kočnice, te iako su znatno ugodniji nego prije, vizuelno bi bilo mnogo privlačnije da je centralna konzola nešto visočija, nego da iz nje strši vrlo dugačka poluga mjenjača.

Velika novost u unutrašnjosti su i nova, udobnija i bolje oblikovana sjedišta. Tako su prednja sjedišta dobila potpuno novi okvir koji omogućava bolju udobnost ali i držanje tijela u zavojima, dok je povećana širina sjedišta omogućila izdašnije oblikovane bočne oslonce. Na sjedištima su novost i mehanizmi koji omogućavaju izdašniju podesivost, mada kao i kod većine modernih automobila vozačevo sjedište ostaje ipak previsoko, dok je za udobnost sada ponuđen i bočni oslonac za ruke na vozačevom sjedištu.

Zadnji dio kabine Yarisa pokazuje da je ovaj automobil zaista narastao, gdje se ističe povećanje međuosovinskog razmaka za 50 mm i širine interijera za 30 mm. Rezultati mjerenja pokazuju da je ukupna dužina putničkog prostora u Yarisu porasla za 2%, dok je praktično prostora za noge putnika na zadnjim sjedištima porastao za 35 mm, na ukupnih 645 mm, dok je prostor za koljena putnika nazad povećan za 30 mm, što čini Yaris sa ukupnih 120 mm mjesta za koljena trenutno najboljim u klasi. Također, iako je visina plafona 5 mm niža nego prije, kao rezultat potrage za dinamičnim izgledom, Yaris ne pati od nedostatka visine za putnike nazad, pa se tek na srednjem sjedištu nazad primjeti da je glava nešto bliže plafonu nego što je prije bila. Također, vrlo pohvalan detalj je i ravna podnica u zadnjem dijelu, zbog koje je boravak ugodniji i raskošniji.

Iako je mehanizam kliznih zadnjih djesišta na prethodnom modelu bio uveliko hvaljen, Toyota je ovaj put odustala od tog rješenja. Ispitivanjem kupaca otkrili su da su tek rijetki zaista koristili tu mogućnost, te su ujedno povećanjem dimenzija došli do prtljažnika koji je jednako velik kao i prtljažnik kod prethodnika za sjedištima pomjerenim u krajnji položaj prema naprijed.

Ukupni kapacitet prtljažnika je tako povećan na 286 litara, dok sa obaranjem zadnje klupe raste na 768 litara. Radi lakšeg utovara visina utovarnog ruba je snižena za 7 mm na samo 660 mm, što je trenutno najniže u klasi, dok je također proširen i otvor prtljažnika, i to za 20 mm, za lakše utovaranje i bolju svestranost.

Novi Touch&Go kao poseban detalj

Još jedna od veliklih novosti u unutrašnjosti je novi multimedijalni sistem pod imenom Touch&Go, a koji u zavisnosti od mogućnosti tržišta vozaču i putnicima omogućuje potpun multimedijalni i informacijski užitak, i to kroz vrlo jednostavno upravljanje.

U osnovi,riječ je o multimedijalnom uređaju sa 6.1-inčnim ekranom osjetljivim na dodir, a koji objedinjuje funkcije audio sistema, hands free uređaja, putnog računara, ali i kamere za vožnju unazad. Jasno, Touch&Go udomljuje i navigacijski uređaj, a koji nas je u gužvi Kopenhagena vrlo uspješno i bez greške vodio na najatraktivnije destinacije.

Kod ovog sistema odličnom nam se učinila i funkcija Bluetooth povezivanja, pa slušanje muzike sa telefona ili nekog drugog uređaja ne predstavlja nikakav problem. U Toyoti ističu kako je Touch&Go još uvijek u fazi razvoja, te da će ga kasnije dodatno obogatiti praktičnim funkcijama poput vremenske prognoze, Facebook aplikacije ili o slobodnom parking mjestu. Nadogradnja ovog sistema biće omogućena svim kupcima Yarisa preko vrlo jednostavne registracije uređaja preko interneta, što ga čini zaista jednim od najsavremenijih pripadnika klase.

O uspješnosti i naprednosti Touch&Go sistema, te povjerenju u njega, Toyota najbolje govori najavom da će ga uskoro ponuditi i u svim ostalim svojim modelima kao opciju.

Osjećaj vožnje velikog automobila

Pored brojnih dizajnerskih, konstrukcijskih i softverskih novotarija, jedna od najugodnijih novosti bilo je vidjeti koliko je Yaris sazrio u vožnji. Povećanje dimenzija, a samim tim i gabarita ovjesa, očito je imalo itekako pozitivan uticaj na dinamiku kompaktne Toyote.

Prvi kontakt sa upravljanjem novog Yarisa preko progresivnog električnog servo-upravljača je iznenađujuće ugodan, jer za razliku od prethodnika nudi mnogo bolji i direktniji osjećaj, te sudeći prema prvom utisku spada među jedne od boljih upravljača koji nisu ojačani hidraulikom nego bezosjećajnom "strujom".

Uglađenost i ugodnost u vožnji koju nam je Yaris pokazao, istina po perfektno uređenim cestama unutar i u okolini Kopenhagena, je impresivna i jedan od glavnih razloga zašto vožnja Yarisa izgleda kao vožnja barem jednu klasu većeg automobila. Zvučna izolacija je i kod modela sa panoramskim krovom bila izuzetna, a kada smo napokon našli nekoliko neravnina i ležećih policajaca uvjerili smo se da je ovjes zaista odlično "dampiran".

Koliko se Toyota posvetila ukusima kupaca u Evropi i njihovim zahtjevima govori činjenica da na evropskim tržištima Yaris dolazi kraćim prenosom upravljačkog stuba nego što je slučaj na ostalim svjetskim tržištima, dok je na svim modelima pojačan sam mehanizam upravljača kako bi dao osjećaj direktnijeg upravljanja.

Svi ovi utisci čine da se Yaris i pri visokim brzinama zaista sigurno i ugodno vodi, a dobro je znati da iako djeluje masivniji i kvalitetniji, te jeste i znatno veći, da su u Toyoti uspjeli smanjiti težinu novog modela za 20 kg u odnosu na prethodni, što je vrlo pozitivno uticalo kako na vozne osobine, tako i na ekonomičnost.

Moderni motori i mjenjači, sa naglaskom na ekonomičnosti

Na vožnjama u Danskoj imali smo priliku isprobati novi Yaris sa 1.4 D-4D turbodizelskim motorom od 90 KS, te model sa 1.33 benzinskim motorom od 99 KS i automatskim mjenjačem, dok za treći motor, najslabiji 1,0-litarski benzinac od 69 KS, ovaj put ipak nije bilo dovoljno vremena.

Turbodizelski model nas je, očekivano, prijatno iznenadio elastičnošću i ugodnim performansama, ali prije svega vrlo skromnom potrošnjom goriva. Nije nam se svidjela buka motora, koja i pored odlično izolovane kabine pri višim obrtajima nalazi put do ušiju putnika, te prilično narušava ugođaj uglađenosti.

Snažniji benzinski model bio je uparen sa CVT automatskim Multidrive S mjenjačem sa mogućnošću izmjene stepeni prenosa i putem poluga na obruču upravljača. Uz onaj neobični i prepoznatljivi osjećaj stalnog prenosa snage koji pripređuje svaki CVT mjenjač pristojno snažni benzinac djeluje prigušen, ali nominalne performanse su više nego zadovoljavajuće. Iako se i na dionici autoputa pokazao vrlo sposobnim. Ipak ovakva kombinacija motora i mjenjača najviše ima smisla za gradsku upotrebu, pa se u gradu poput Kopenhagena gdje je zbog gužvi bicikl najbrže sredstvo prevoza, lagodni mjenjač sa snažnim motorom čini, ustvari, jedinim logičnim izborom.

Osnovni model pokretan je sa benzinskim motorom radne zapremine 998 ccm, koji se proizvodi u Evropi, u fabrici Toyota Motor Manufacturing u Poljskoj, te nudi 69 KS i 93 Nm i predstavlja ponudu za nezahtjevne vozače. Da bi Yaris u potpunosti doživjeli kao ozbiljan i potpun automobil ipak se nameću ostala dva motora.

Odlični Multidrive S automatski mjenjač za sada se nudi samo uz 1.33 motor, baš kao i start/stop sistem za gašenje motora pri stajanju. Zanimljivo je koliko su se u Toyoti posvetili poboljšanju ekonomičnosti, gdje su posebnu pažnju usmjerili upravo na start/stop sistem koji se sada može aktivirati i kada su vanjske temperature opadnu i do 15 stepeni Celzijusa ispod nule, te ujedno brže reaguje na pokretanje i zaustavljanje što je automatski produžilo i vrijeme koliko motor stoji ugašen.

Ambicije za nastavak proizvodnih i prodajnih rekorda

Sa trećim Yarisom Toyota ima itekako velike ambicije. Prije prvih vožnji Fabio Capano, direktor odjela za odnose sa javnošću u Toyota Motor Europe, istako je kako u 2012. godini očekuju da će prodati najmanje 200.000 novih Yarisa, od čega bi prema njihovim predviđanjima čak 50% od toga broja čini modeli sa 1.33 benzinskim motorom, 30% modeli sa 1.0 benzinskim motorom, te 20% modeli sa 1.4 D-4D turbodizelskim motorom. Također, u Toyoti predviđaju da će petovratni modeli opet biti popularniji, pa se oečkuje da će sa 85% u prodajnim rezultatima biti zastupljeni petovratni modeli, dok 15% otpada na trovratne modele.

Filozofiju Toyote ali i tržišno pozicioniranje Yarisa otkriva činjenica da u ovoj generaciji nije planirana izrada sportskog TS modela, a nakon tog pitanja iz Toyote revnosno nastavljaju i isitču da im je mnogo važnije da u ponudu uvrste hibridni Yaris, što je u skladu sa njihovim planom da uskoro u ponudi svaki njihov model bude ponuđen i kao hibrid.

Pohvalna je činjenica da ni kupci u BiH neće dugo čekati na novog Yarisa. Nacionalna promocija i početak prodaje će biti uskoro obilježeni, a već sada možemo najaviti da će novi Yaris biti dostupan po cijeni od 20 hiljada maraka za osnovni model, pa naviše.