Za sigurnost mladih putnika
0

Ford razvija prvi svjetski virtualni model djeteta

Sarajevo-x.com
Ford razvija jedan od prvih digitalnih modela djeteta kao dio pionirskog programa koji se bavi sigurnošću mladih putnika u automobilu.
"Ispitujemo trendove ozljeda na terenu i svjesni smo da su prometne nesreće vodeći uzrok smrtnosti za ljude životne dobi od 4 do 34", rekao je Dr.Stephen Rouhana, viši tehnički voditelj za sigurnost Fordovih istraživanja i inžinjeringa. "Želimo što bolje razumjeti na koji se način ozljede kod mlađih putnika razlikuju."

"Naš sistem razvijen je kako bi smanjio ozbiljne povrede ili fatalni ishod i pokazao se učinkovitim", rekao je Rouhana. "Ali sudari se ipak događaju. Što više znamo o ljudskom tijelu, više toga uzimamo u obzir kako bi naš sistem bio još bolji." Izrada digitalnog modela nije nimalo jednostavna. Rad na Fordovom modelu odraslog ljudskog tijela trajao je 11 godina. Digitalni modeli koriste se u istraživanjima, ne u razvoju vozila. Oni ne preuzimaju ulogu tzv. crash dummie lutaka kojima se mjeri učinak sile na tijelo. Umjesto toga, one se koriste kao način da se unaprijedi učinkovitost sistema kroz bolje razumijevanje mehanizama povreda. Digitalni model izrađuje se dio po dio – mozak, lobanja, vrat, rebra, gornji i donji ekstremiteti, etc. – opsežna istraživanja primjenjuju se na svaki dio. "Izrađivanje modela osobe je kao izrada modela automobila,” rekao je Rouhana. “Počinjete s geometrijskim prikazom svakog dijela – u ovom slučaju geometrije ljudskog tijela i unutrašnjih organa."

Nakon prikupljanja podataka pomoću medicinskih skenova kao i tekstova o anatomiji, istraživači izrađuju model – svaki dio pojedinačno, stvarajući dijelove tijela. Mozak u Fordovom digitalnom modelu odrasle osobe oblikovan je kao zaseban dio, s detaljima do korjena mozga, sive tvari i moždane tekućine. Dijelovi se tada slažu u virtualno ljudsko tijelo koje se višestruko ocjenjuje. Tada, korištenjem matematičkih i analitičkih alata zajedno s podacima koji su dostupni o ljudskom tkivu iz medicinske i tehničke literature, istraživači su u mogućnosti odrediti učinke sudara – i pritiska sigurnosnih pojaseva – na tijelo.

"Tijelo djeteta se uveliko razlikuje od odraslog čovjeka", rekao je Rouhana. "Izrada digitalnog modela djeteta pomoći će nam u oblikovanju budućih sistema koji pružaju bolju zaštitu naših malih putnika." Rouhanin istraživački rad u području ljudske reakcije na sudar donijela mu je prestižnu nagradu – Award of Merit – koju dodijeljuje Udruženje za Unapređenje automobilske medicine. To je najviša čast koja se može dodijeliti pojedincu u nekom području, a primio ju je prošlog mjeseca u Parizu.

Ford koristi tradicionalne lutke za sudare proteklih sedam desetljeća kako bi doprinio povećanju sigurnosti putnika u kabini vozila. Prva testna lutka napravljena je 1949.godine za potrebe američkih zračnih snaga. Pod kodnim imenom Sierra Sam, oblikovana je za potrebe testiranja katapultiranja sjedišta iz borbenih aviona. Sredinom 1950-ih, Fordov odjel za inžinjering i istraživanje u SAD-u razvio je svoju vlastitu plastičnu lutku nazvanu FERD 1 i FERD II. Zajedno s elektroničkim instrumentima za mozak, imale su čelični kostur s dijelovima od tvrde plastike koji su simulirali mišiće i meku plastiku za simulaciju kože. Godine 1971. Ford je uveo prve standardizirane automobilske testne lutke, Hybrid I, a ubrzo nakon i unaprijeđeni Hybrid II. Postojeći Hybrid III model ima kičmu napravljenu od metalnih diskova, pokretan vrat, čelična rebra, kožu od vinila i koljena koja su oblikovana tako da reagiraju na udarac kao i ljudska.

Ford također koristi posebno razvijene lutke za bočne sudare. Modeli WorldSID i EuroSID 2 sadrže više od 220 različitih senzora koji bilježe ozljede pri sudaru i silu pri sudaru. ‘Današnje testne lutke su vrlo složeni uređaji’, objašnjava Fordov inžinjer Jake Head, viši Fordov inžinjer koji se bavi sigurnošću tijela. ‘Hybrid III košta otprilike 34.000 eura, ali sa svim instrumentima trošak može narasti i preko 50.000 eura’. Ford koristi lutke koje odgovaraju veličini djeteta i odraslih za potrebe testiranja sudara kako bi bili sigurni da sistemi sigurnosti odgovaraju putnicima različitih veličina i težina.

Kompanija je postala lider i u svijetu virtualnih istraživanja sigurnosti. Fordovi inžinjeri u Njemačkoj i SAD-u testirali su na sudare Ford Focus više od 12.000 puta u virtualnim situacijama kako bi ispitali nove tehnologije oblikovane za zaštitu putnika u slučaju sudara. Ove simulacije postale su toliko učinkovite da je broj stvarnih testova na sudare značajno smanjen.