auto
0

Crash test malih kabrioleta

FENA
Mali kabrioleti, pored motocikla i skutera, slove za najnesigurnija prijevozna sredstva. Da bi se stručno i što pouzdanije utvrdio stepen sigurnosti u malim kabrioletima njemačka kompanija Dekra organizirala je simulaciju pravog crash sudara u kojem je u kontroliranim uvjetima izvela sudar dvaju malih kabrioleta.

Za crash sudare malih kabrioleta korišten su stari model Fiat Punto Cabrio, novi Daihatsu Copen i stariji model Mazda MX-5. Generalni zaključak provedenog praktičnog testiranja pokazao je da bez obzira na marku i model, kabrioletska verzija pruža znatno nižu razinu sigurnosti od istog automobila s metalnim čvrstim krovom.

Kod malih kabrioleta dvosjeda glava putnika je preblizu zaštitnog rollbara, a vrlo često glave vire izvan gabarita vozila i nemaju nikakvu zaštitu u slučaju prevrtanja na krov. I kod čeonog sudara stradava glava jer je preblizu ojačanja koje se savija i snažno udara u glavu i ostavlja izuzetno teške ozljede glave, vrlo često sa smrtnim posljedicama.

Ništa nije bolja situacija ni kod, posljednjih godina sve popularnijih, automobila sa čvrstim sklopivim krovom, tzv. kabrioleta sa čeličnim krovom. Kod udarca straga središnji dio krovne konstrukcije krova koji je spušten izuzetno je opasan, jer svojim rubom se pomiče okomito na tijelo putnika i na njega djeluje velikom energijom i ima efekt noža koji prolazi kroz hranu. Stručnjaci zato predlažu drugačiji sigurniji položaj elemenata kada je metalni krov spušten, ali tada ima velikih problema s izvedbom sustava spuštanja krova i raspoloživim prostorom pri konstruiranju takvog krova.

Puno manje briga imaju vlasnici modernih kabrioleta što je pokazao čeoni sudar Fiat Punta i Fiat Punto Cabrio. Kako je kabriolet izveden iz čvrste kombi-limuzine i osnovni zaštitni kavez, osim samog krova nije mijenjan, vozilo u kabrioletskoj verziji je zadržalo visok integritet i visoku razinu sigurnosti, ali ipak manju od klasičnog s limenim krovom.

Zaključak stručnjaka poslije provedenih praktičnih testova sudara jest da mali kabrioleti pružaju znatno nižu sigurnost od njihovih klasičnih verzija sa čvrstim metalnim krovom. Kao primarno i neophodno naveli su uvođenje zaštitnog rollbara koji bi bio iznad visine glave putnika cijelo vrijeme vožnje, bilo u jeftinijoj varijanti da je fiksan cijelo vrijeme ili da ima ugrađeni skupi mehanizam koji bi ga iz sklopljenog spremišta u djelić sekunde izbacio u okomiti položaj da zaštiti glave putnika, rješenja koja su već izvedena i primijenjena na skupim verzijama kabrioleta i roadstera.